شناسهٔ خبر: 27563840 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هیچ خواننده ای را از اجرا در کیش منع نمی‌کنیم / جشنواره موسیقی کیش و تمرکز بر آهنگسازی

R33357/P1356/S4,40/CT7

نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کیش ظهر امروز و با بیان بخش های مختلف این جشنواره برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست رسانه ای نخستین جشنواره موسیقی کیش ظهر امروز سه شنبه 30 مرداد 1397 در خانه موسیقی برگزار شد.

داریوش پیرنیاکان، هومان اسعدی و حمیدرضا نوربخش اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هستند که در این نشست حضور داشتند. همچنین حمید هادی دبیر جشنواره موسیقی کیش و مسعود رهبری نماینده منطقه آزاد کیش هم در این نشست حاضر بودند.

در ادامه متن صحبت های هر کدام از حاضران در این نشست را می خوانید:

حمیدرضا نوربخش: جشنواره ها موجب شناخت ظرفیت های مختلف موسیقایی می شوند و موجب می شوند که هنرمندان به میدان بیایند. نسل جوان هنرمندان موسیقی با چالش های زیادی روبه رو هستند.

این جشنواره بیشتر جنبه تولید آثار دارد. در نهایت هم برگزیدگان این آثار در دو روز در کیش به صحنه می روند.

داریوش پیرنیاکان: چون اولین سال جشنواره است، خیلی مفصل برگزار نمی شود. ما می خواهیم این دوره آزمونی باشد برای دوره های بعدی. برای همین آثاری به جشنواره می آیند و در نهایت آثاری که برگزیده خواهند بود، در کیش به صحنه می روند.
در سال های بعد به طور حتم بخش های دیگری هم به جشنواره اضافه می شود.

دوستان مسئول در کیش می خواستند جشنواره را به طور بسیار گسترده برگزار کنند. اما ما خواستیم که جشنواره در همین بخش و به طور محدود برگزار شود. در واقع ما بخشی که در جشنواره موسیقی فجر و در دیگر جشنواره ها نیست را به جشنواره موسیقی کیش می بریم.

هومان اسعدی: امروز حدود هفتاد جشنواره در ایران در حال برگزاری است که برخی از این جشنواره ها کارهای موازی انجام می دهند. به نظرم بسیاری از این جشنواره ها باید با هم ادغام شوند. جشنواره موسیقی جوان تمرکزش تکنوازی است و ما در آنجا به دنبال گروه نوازی نیستیم.

امیدوارم در آینده کیش مکان خوبی برای برگزاری جشنواره های آیین و نواحی باشد.

مسعود رهبری نماینده منطقه آزاد کیش: کیش ظرفیت ها و قابلیت های بسیاری در عرصه هنر است. هم از نظر موقعیت استراتژیک و جغرافیایی و هم از نظر بسترهای حقوقی و قانونی که برای مناطق آزاد پیش بینی شده است. همچنین گردشگران داخلی و خارجی نسبت به این جزیره استقبال خوبی دارند و محل رفت و آمد بسیاری از چهره های حوزه فرهنگ و هنر است. با اتکا به این بستر می توان رویدادهای بزرگی را در کیش برنامه ریزی و اجرا کرد.

در سال های اخیر کنسرت های متعددی در حوزه موسیقی پاپ رخ داده است. جشنواره موسیقی کیش محوریتش موسیقی ایرانی است. امروز و در اینجا از پوستر جشنواره رونمایی می کنیم.

مناطق آزاد در هر سال بودجه هایی برای کارهای فرهنگی دارند. برای جشنواره موسیقی کیش ردیف بودجه در نظر گرفته شده است. این ردیف بودجه بدون در نظر گرفتن حضور اسپانسر است. اگر اسپانسر باشد می توانیم کیفیت را بالاتر ببریم.

برخی از اتفاق های بخش موسیقی در کیش را بخش خصوصی انجام میدهد. در این اجراها ما فقط مجوزها را صادر می کنیم. این جشنواره قدم اول است. ما سنگ بزرگ برنداشتیم تا آزمون و خطا کنیم و مشکلات را بشناسیم و در آینده بزرگتر و وسیع تر برگزار کنیم. 

آقای یالچینتاش در کیش کنسرت برگزار کرد. مناطق آزاد در قوانین و آیین نامه هایی که با وزارت ارشاد دارند، اختیاراتی دارند که در برخی جاهای می توانند با اتکا به آن کارهایی انجام دهند. درباره این کنسرت نهایت سختگیری و ارزیابی جوانب کار انجام شد. برای برگزاری این کنسرت شورای تامین تشکیل جلسه داد و همه ارگان ها به توافق و اجماع رسیدند. منطقه آزاد بدون هماهنگی با دیگر نهادها اقدام به برگزاری این جشنواره نکرد. توجیحاتی این اجرا داشت که در نهایت 

هر درخواستی به منطقه آزاد بیاید فرایندش را طی می کند. به صورت پیش فرض کسی را حذف یا تایید نمی کنیم.

حمید هادی دبیر جشنواره موسیقی کیش: جزیره کیش ظرفیت های مناسبی برای توسعه فرهنگ و هنر معاصر را دارد. توسعه هنر و گردشگری هنری می تواند به شکوفایی اقتصاد هنر در این منطقه منجر شود. مسئولان منطقه آزاد کیش این منطقه را به عنوان شهر خلاق گسترش می دهند.

در چند سال اخیر کنسرت هایی که در کیش برگزار می شود بیشتر در حوزه موسیقی پاپ بوده اند. اما در سال های اخیر ارکستر کُرال سنایی را در کیش تاسیس کردیم.

نخستین جشنواره موسیقی کیش به منظور گسترش ترویج فرهنگ و هنر ناب ایران زمین و برای کشف استعدادهای هنری جوانان برگزار می شود.
محورهای این جشنواره عبارتند از: حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی در زمینه موسیقی ایرانی، ارتقای سطح کیفی موسیقی معنوی، کشف استعدادهای موسیقی، ابلاغ پیام صلح مردم ایران، ترغیب نسل جوان جامعه به سمت هنر فاخر و متعهد، به کارگیری هنر در عرصه های فرهنگ و زندگی اجتماعی، برگزاری مسترکلاس ها، معرفی جزیره زیبای کیش و خلیج فارس با بهره مندی از هنر موسیقی.

محور اصلی جشنواره بر گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی استوار است. در بخش ویژه هم چهار موضوع را مطرح کرده ایم. یکی توصیف جزیه کیش، خلیج فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه ها و آواهای لالایی ایران زمین است.

فراخوان جشنواره از اول شهریور بر روی سایت جشنواره قرار می گیرد. آدرس سایت جشنواره Art.kish.ir

تمام قوانین و مقررات جشنواره و فرم پیش ثبت نام را بر روی سایت قرار داده ایم و متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سایت مراجعه کنند. پس از ثبت نام کد رهگیری برای هر کدام از عزیزان اختصاص داده ایم.

مهلت ارسال آثار تا اول آذر 1397 است. در بهمن ماه هم اختتامیه را در جزیره کیش برگزار می کنیم. در نهایت گروه های برتر طی دو شب در جشنواره اجراهایی خواهند داشت.

در بخش گروه نوازی به رتبه اول یکصد میلیون ریال، رتبه دوم هشتاد میلیون ریال و رتبه سوم پنجاه میلیون ریال جایزه داده می شود.

در بخش آهنگسازی با محوریت های مدنظر جشنواره(سه محور نخست)، رتبه اول یکصد میلیون ریال، رتبه دوم هشتاد میلیون ریال و رتبه سوم پنجاه میلیون ریال.

در بخش لالایی ها رتبه اول پنجاه میلیون ریال، رتبه دوم سی میلیون ریال و رتبه سوم بیست میلیون ریال جایزه می گیرند. آثاری مد نظر داوران خواهد بود که تولید امسال باشند. منطقه آزاد در بهمن و اسفندماه بیشترین تعداد گردشگر را میزبانی می کند.

انتهای پیام/

نظر شما