شناسهٔ خبر: 27561430 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

مزارع گندم آذربایجان غربی از سطح سبز بسیار مطلوبی برخوردارند

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، علی عیدی در جلسه کمیته پایش زراعت استان با بیان این مطلب اظهار کرد: در شرایط مطلوب پیش‌بینی می‌کنیم در حدود 754 هزار تن از مزارع گندم آبی و دیم در استان محصول برداشت شود و حدود 600 هزار تن گندم مازاد برمصرف از زارعین گندمکار استان به صورت تضمینی خریداری شود.

وی افزود: سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری 367 هزار و 878 هکتار است که از این میزان حدود 272 هزار هکتار گندم دیم و 95 هزار هکتار گندم ابی است که در حدود 21 درصد از مزارع در مرحله ساقه دهی، 49 درصد در مرحله شکم پر و 28 درصد ظهور سنبله قرار دارند و صد درصد مزارع از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند.

این مسوول خاطرنشان کرد: تا کنون مبارزه شیمیایی با علفهای هرز پهن و کشیده برگ در بیش از 134 هزار هکتار از مزارع گندم استان عملیاتی شده است و این روند همچنان ادامه دارد، ولی به علت تداوم بارندگی ها سطح مبارزه در روزهای اخیر کاهش یافته است و با توجه به پایین بودن دمای هوا و رطوبت بالا ریزش سن مادری نیز نسبت به سال‌های گذشته با تاخیر مواجه بوده و در برخی از مناطق گرمسیری استان گزارش شده است.

وی تاکید کرد: در صورت گرم ترشدن شرایط اب و هوایی و کاهش بارندگی ها امکان ریزش افت سن پوره و  بروز انواع آفات و بیماریها در مزارع غلات استان وجود دارد و اما هنوز به دلیل سرد بودن هوا سطح مبارزه شیمیایی به نرم متعارف نرسیده است که در این زمینه کارشناسان شبکه مراقبت و پیش اگاهی حفظ نباتات در سازمان و مراکز جهاد کشاورزی و سایر عوامل ذیربط، باید بیش تراز گذشته با تداوم بازدیدها از مزارع امادگی لازم را در جهت کنترل و مبارزه به موقع با این افات مضر را داشته باشند.

سرپرست مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی جاری تاکنون در حدود 47 هزار و 535 تن کود و ریز مغذی های مورد نیاز در مزارع گندم توسط زارعین استان مصرف شده است.

وی افزود: مشکل تغذیه عمده‌ترین مشکل مزارع استان است که وقوع اکثر بیماری‌های فیزیولوژیک و کاهش آستانه تحمل گیاه در برابر سرما و سایر افات ناشی از کمبود عناصر تغذیه‌ای در گیاه است که در بازدیدهای انجام شده از سطح مزارع استان عمدتا مشکل کمبود عناصر مغذی در گیاه قابل مشاهده بود.

عیدی در ادامه با اشاره به اهمیت کشت لگوم‌ها در سال آیش زمین اظهار کرد: لگوم‌ها در اراضی کشاورزی باعث حفظ رطوبت در عمق خاک می‌شود که موجب تسهیل عملیات زراعتی، تثبیت ازت خاک از نظر فرسایش آبی و بادی، کنترل علف‌های هرز به دلیل غالب بودن نسبت به سایر نباتات علوفه‌ای می‌شوند که از محققین مرکز تحقیقات استان درخواست داریم لگومهای بومی مناسب کشت در مناطق مختلف استان را شناسایی کنند تا از سال زراعی آینده لگوم‌ها نیز در جهت تنظیم تناوب مزارع غلات کشت شوند.

وی یادآور شد: کشت کلزا نیز در تناوب با گندم در جهت کاهش جمعیت آفات گندم و کنترل علف‌های هرز و بهبود حاصلخیزی خاک انجام می‌گیرد.

نماینده اداره کل هواشناسی استان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت بارندگی‌های استان در سال جاری گفت: تاکنون در حدود 324.3 میلی متر در سطح استان بارندگی گزارش شده است که  درصد بارش‌ها نسبت به بلندمدت در حدود 13 درصد و نسبت به سال گذشته در حدود 30 درصد از افزایش برخوردار است.

نظر شما