شناسهٔ خبر: 27561386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رمزگشایی از سخنان فرمانده کل قوا؛

چرا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد؟

هزینه حمله آمریکا به ایران بسیار سنگین تر از سودی است که عاید این کشور می شود و به همین دلیل است که این کشور و دیگر کشورها وارد درگیری با ایران نمی‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "جنگی رخ نخواهد داد"، این بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار صمیمانه با اقشار مختلف جامعه بود. ایشان در این دیدار با اشاره به اینکه سیاست آمریکایی ها در ایجاد و بزرگنمایی «شبح جنگ» به این دلیل است که ملت ایران یا برخی ترسوها را بترسانند. فرمانده کل قوا خطاب به ملت ایران تأکید کردند که "همه بدانند که جنگی رخ نخواهد داد.

"جنگی رخ نخواهد داد" عبارتی بود که در میان سخنان رهبر انقلاب بیش از همه مورد توجه افکار عمومی و کارشناسان قرار گرفت و رسانه ها نیز به رمز گشایی از این عبارت پرداختند. ایشان به نوعی اعلام کردند که ایران به هیچ وجه امتیاز مذاکره را به آمریکا نخواهد داد و با شخصی که زیر توافق های نیاکان خود می زند پای میز مذاکره نخواهد نشست. همچنین سخنان رهبر انقلاب پیغامی به کشورهای دیگر به ویژه اروپایی ها بود که باید تکلیف خود را با ایران و آمریکا روشن کنند و امروز شرایط مانند گذشته نیست که بخواهند ایران را بازی داده و امروز و فردا کنند.

بزرگ ترین اقتصاد جهان، بزرگترین بدهکار جهان نیز هست و مرز اوج گرفتن و یا سقوط آمریکا این بار به یک مو بند است و اگر رفتارهای ترامپ نسبت به کشورهای مختلف جهان ادامه یابد، هیچ بعید نیست این مو دیگر کشش نداشته باشد و پاره شود. ایالات متحده به کشورهای زیادی از جمله کره، ویتنام، افغانستان، عراق و کشورهای آمریکای لاتین  لشکرکشی کرده و می داند که کوچک ترین جنگ ده ها میلیارد دلار هزینه داشته و جنگ های بزرگ تر صدها و یا چند هزار میلیار دلار هزینه دارد و این برای کشوری مانند ایالات متحده که همه چیز بر اساس سود و ضرر و زیاد می چرخد بسیار مهم است که اگر هزینه ای انجام می دهد چه سودی برایش خواهد داشت! 

به زبانی ساده تر اینکه هزینه حمله ایالات متحده به ایران بسیار سنگین تر از سودی است که عاید این کشور می شود و به همین دلیل هم هست که این کشور و دیگر کشورها ترجیح می دهند وارد درگیری با ایران نشوند، وگرنه امروزه چندین جنگ بر علیه ایران برپا شده بود، ولی در عین حال در حوزه جنگ نرم، جنگ همه جانبه و وسیعی را علیه ایران در پیش گرفته اند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک تاجرِ اهل هزینه و فایده است و از هزینه ۷ هزار میلیاردی آمریکا در سال های اخیر در منطقه به شدت ناراحت است و و قصد دارد از اعراب هزینه امنیت شان در مقابل ایران را بگیرد، همانطور که هزینه ماندن در کردستان سوریه را نیز از عربستان گرفت؛ بنابراین او اهل هزینه نیست و قطعا پولی را صرف جنگ نخواهد کرد.

نگرانی از امنیت صهیونیست ها یکی از عوامل مهمی است که باعث می شود آمریکا به هیچ وجه در فکر حمله نظامی به ایران نباشد. آنان خوب می دانند که در روز حادثه از دور و نزدیک چه بر سر صهیونیست ها خواهد آمد؟ و هزاران موشک حزب الله و حماس و ده ها هزار نیروی چند ملیتی مستقر در سوریه چه خواهند کرد؟ بنابراین ریسک ناامنی برای صهیونیست را انجام نخواهند داد، زیرا ایران امروز بیخ گوش اسرائیل رسیده و کوچکترین حماقت چه از طرف اسرائیل و چه از طرف آمریکا می تواند آخرین حرکت آنها باشد.

جنگی رخ نخواهد داد

از طرف دیگر قدرت بازدارندگی ایران یعنی همان موشک هایی که در پی از کار انداختن آنها هستند، عامل بسیار مهمی در پیشگیری از جنگ است و آمریکایی ها به خوبی از این قدرت مطلع هستند و می دانند دوران «بزن و در رو» گذشته و ممکن است حیثیت ابرقدرتی شان دچار آسیب جدی شود، حیثیتی که امروز چیز زیادی هم از آن باقی نمانده است.

آمریکایی ها به خوبی از نفوذ منطقه ای ایران و ارتباط آن با ملت ها و دولت ها مطلع هستند. ده ها هزار نیروی نظامی آمریکایی امروز در افغانستان، عراق، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تیررس موشک های ایران هستند. آنان به خوبی  می دانند که جنگ با ایران صرفاً دریایی و هوایی نخواهد بود و نیروهای ایرانی در نزدیک ترین نقطه به آنان، حضور دارند.

منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که امروز در رفتار آمریکایی ها علائم، شواهد و قرائنی دال بر حمله نظامی دیده نمی شود. حقیقت پور با اشاره به شکست آمریکایی ها در حمله به افغانستان و عراق معتقد است که آن ها باید بدانند اگر جنگ را شروع کنند، تمام شدن جنگ دیگر دست آنها نخواهد بود، ثانیا شاید ضربه اول را بتوانند بزنند اما حجم، اندازه و عمق و شدت ضربه دوم را ما تعیین می کنیم.

آمریکایی ها می دانند که ما راهکار لازم برای مقابله با آنها را در اختیار داریم ولی غافل از آن هستند که هر چقدر به ما نزدیک تر شوند با سلاح های کوچک تر، راحت تر مورد هدف قرار می گیرند و اگر درباره ایران اشتباهی مرتکب شوند، لانه های فسادشان در بحرین، امارات و برخی کشورهای دیگر طعمه گاه خوبی برای ما به نظر می رسد. وی تاکید می کند که خصومت آمریکایی ها با ما تمام نخواهد شد و در واقع ابزارشان عوض می شود، تانک و موشک را کنار می گذارند و دلار را سلاح می کنند. کما اینکه امروز آمریکایی ها با دلار به اقتصاد ایران، ترکیه و روسیه شلیک می کنند.

جنگی رخ نخواهد داد

نفوذ بین المللی ایران اما خود مسئله را برای طرف مقابل بسیار پیچیده تر کرده، و هزینه حمله به ایران را به شکل سرسام آوری بالا برده و در این شرایط است که امکان مهار و نابودی ایران توسط دشمنان به ویژه آمریکا تنها در صورتی میسر می شود که کشورهای بسیاری در منطقه را همزمان نابود، کنندکه چنین اقدامی تقریبا نزدیک به محال است و اگر کشوری بدون در نظر گرفتن این واقعیت با ایران وارد جنگ شود،کل منطقه به آتش جنگ کشیده خواهد شد و ایران اجازه نمی دهد که جنگ فقط محدود به این کشور شود.

با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه منبع انرژی جهان به حساب می آید، شاید به نوعی پای کل جهان به این ماجرا کشیده شود و یک جنگ جهانی راه بیفتد، جنگی که شرایط اقتصادی ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به هیچ وجه اجازه ورود به آن را نمی دهد و قدم گذاشتن در آن همان نتیجه ای را خواهد داشت که جنگ جهانی اول برای امپراتوری عثمانی و جنگ جهانی دوم برای آلمان، ژاپن، انگلیس و فرانسه داشت که ابر قدرت شروع کننده جنگ نابود شد.

همانطور که همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند، موضع کشور ما ، همیشه دفاع بوده و به هیچ کشوری حمله و تجاوز نکرده ایم. این راهبرد همچنان باقی بوده، زیرا دکترین جمهوری اسلامی صرفاً دفاعی است، بنابراین ایران هیچ وقت آغازگر یک جنگ نخواهد بود؛ بنابراین «جنگ نخواهد شد» یک گزینه معتبر هم برای دشمن و هم برای ملت ما است.  ما هیچ گاه جنگی را آغاز نمی کنیم، اما قطعا اگر جنگی علیه ما آغاز شود، پایان دهنده آن جنگ خواهیم بود و ضربه نهایی را ما خواهیم زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما