شناسهٔ خبر: 27560331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«از صمیم قلب خوشحالم»

سرانجام طرح استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد با ۳۳ امضا در مجلس اعلام وصول شد. استیضاحی که خردادماه امسال در ۱۷ محور کلید خورد، تیرماه با ۵٠ امضا تقدیم هیات رییسه شد و روز گذشته در آخرین روزهای مردادماه درحالی با ٣٣ امضا اعلام وصول شده که به‌ گفته متقاضیان این طرح استیضاح، تعداد امضاهای آن در مقاطعی تا نزدیک به یکصد امضا رسیده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: اگر استیضاح کرباسیان به صحن علنی برسد، دومین جلسه استیضاحی خواهد بود که در یک سالگی روی کار آمدن کابینه دوازدهم در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود.
۳ نگاه متفاوت نمایندگان به استیضاح کرباسیان
هر چند در میان ٢٩٠ نماینده مجلس، تفاوت دیدگاه درباره عملکرد کرباسیان در وزارت امور اقتصادی و دارایی بسیار است اما صدای واحدی در میان نمایندگان در مورد عملکرد این وزارتخانه و حال و روز بد این روزهای اقتصاد کشور وجود دارد.
تفاوت دیدگاه نمایندگان اما از آنجا نشات می گیرد که گروهی عمده دلیل تلاطم بازار ارز، سکه و طلا را خروجی عملکرد نامطلوب و سیاست های ناکارآمد وزیر می دانند اما برخی دیگر معتقدند مجموعه عوامل داخلی و خارجی را در وقوع این مشکلات دخیل می دانند ضمن اینکه نگاه سومی نیز وجود دارد که کرباسیان را فردی می‌دانند که قربانی شرایط نامساعد و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور پس از خروج ترامپ از برجام شده است هر چند این گروه سوم، اقلیتی کوچک را در مجلس تشکیل می‌دهند.
با وجود این اکثر نمایندگان با وجود نارضایتی از شرایط اقتصادی، همچنان بر ادامه حمایت از دولت پافشاری می‌کنند و معتقدند که «الان وقت استیضاح نیست».

کواکبیان : بسیاری از ارکان مجلس مصمم اند که استیضاح وزیر رای لازم را نیاورد
مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس در گفتگو با “جهان اقتصاد” در مورد پیش بینی جلسه استیضاح کرباسیان اظهار داشت: برخلاف جلسه استیضاح آقای ربیعی که بسیاری از ارکان مجلس توافق داشتند که ایشان در کابینه دولت باقی نماند، در حال حاضر اکثر نمایندگان مجلس تمایل دارند که استیضاح وزیر اقتصاد رای لازم را کسب نکند و ایشان دوباره ابقا شوند.
وی با تاکید براینکه من جزو ۳۳ نفر امضا کننده استیضاح وزیر اقتصاد نیستم، یادآورشد: من معتقدم که مشکلات اقتصادی موجود نشات گرفته از عملکرد وزیر اقتصاد نیست زیرا در به وجود آمدن نابسامانی های کنونی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و تیم اقتصادی مجموعه دولت نیز نقش دارند که وزیر اقتصاد هم یکی از این ارکان است.
کواکبیان معتقد است اگر فکر کنیم تمامی مشکلات اقتصادی با تغییر وزیر به کلی حل می شود، به خطا رفته ایم و یا اگر تمام مسوولیت بحران های کنونی را نشات گرفته از عملکرد تیم ایشان بدانیم اشتباه کرده ایم زیرا مجموعه ای از عوامل در این شرایط تاثیرگذار هستند.
عضوفراکسیون امید مجلس در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان مبنی براینکه معاون وزیر اقتصاد با سفر به استان ها رای نمایندگان را در مورد استیضاح کرباسیان تغییر داده است، تصریح داشت: هر وزیری عوامل خود را دارد که در شرایط حساس تلاش می کنند فضا را برای ابقا وزیر مورد نظر مهیا کنند و این امر نمی تواند به عنوان یک عامل بازدارنده مطرح شود.
سعادت: اگر کرباسیان مقصر بود، گردنش را بزنید
محمدباقر سعادت نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه اوضاع نابسامان کشور لزوما ناشی از ضعف عملکرد وزیر اقتصاد نیست، در گفتگو با اعتماد اعلام کرده است که «نمی‌گویم اوضاع کشور گل و بلبل است اما مساله این است که ما مشکلات فراوانی داریم که کنار هم قرار گرفتن این موضوعات باعث بروز این وضعیت شده است.» این عضو فراکسیون امید می‌گوید: «به نظر می‌رسد بخشی از استیضاح‌کنندگان ضعف عملکرد شخص وزیر را ناشی از این مشکلات می‌دانند و گروهی نیز مسائلی که به‌طور کلی در وزارتخانه می‌گذرد را دلیل این مشکلات می‌دانند. طبیعتا درصورتی که توضیحات این نمایندگان قانع‌کننده باشد و به‌طور دقیق و مبتنی بر اسناد و مدارک متقن ضعف عملکرد کرباسیان را اثبات کنند، مجلس نیز رای اعتماد خود را از این عضو کابینه بازپس خواهد گرفت.» سعادت گفته است: «حامی استیضاح کرباسیان نیستم و این طرح استیضاح را امضا هم نکرده‌ام اما می‌گویم اگر در جلسه استیضاح مشخص شد، علت بروز مشکلات کرباسیان بوده، استیضاح که هیچ، سرش را از تنش جدا کنند!»
**حاجی دلیکانی: پس‌گرفتن امضای “استیضاح وزیر اقتصاد” یک‌شبه نبود‌
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اما در در گفتگو با تسنیم اعلام کرده که معاون وزیر اقتصاد برای اینکه نمایندگان امضای خود را از استیضاح پس بگیرند به حوزه‌‎های انتخابیه نمایندگان سفر کرده است.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه پس گرفتن امضای استیضاح وزیر اقتصاد از سوی نمایندگان یک‌شبه نبوده است، اظهار داشت: آن‌ها در مدت مدیدی این موضوع را دنبال کرده و امضاها را کاهش دادند، ‌معاون وزیر سفرهایی به شهرستان‌ها داشت و با بعضی نمایندگان هماهنگ کرد و نهایتاً این‌گونه شد.
آنچه وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح می گوید
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اعلام وصول استیضاح خود اعلام کرد: در مجلس توضیح می دهم در چه نقطه ای ایستاده ایم؛ چرا برخی مطالبات اقتصادی مردم محقق نشده و مبارزه با رانت و فساد به نتیجه مطلوب نرسیده است و چرا خصوصی سازی را تنها راهبرد عملی و بلندمدت می شناسیم.
تارنمای وزارت اموراقتصادی و دارایی، اعلام کرد که «مسعود کرباسیان» در این زمینه یادآورشده که امکانی مهیا شده تا در صحن پارلمان ضمن پاسخگویی به سوالات، در مورد چند دغدغه فراتر از موضوعات روزانه با نمایندگان ملت حرف بزنم.
کرباسیان تصریح کرد: به عنوان وزیر همه مطالبات مردم و کارآفرینان را درک می کنم اما واقعیت این است با صدای رسا از چند عمل وزارت اقتصاد دفاع می کنم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اینکه در یک سال بیش از ۵۰۰ مجوز مزاحم کارآفرینان را بدون توجه به انواع سنگ اندازی ها لغو کردیم، اینکه در هفت ماه با همه مقاومت هایی که صورت گرفت، بانک ها را وادار کردیم ۶ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را بفروشند و دست از بنگاهداری بکشند و از همه مهمتر اینکه خصوصی سازی واقعی را با تمام قدرت پیش بردیم به طوری که در یک سال و نیم گذشته ۶۹ بنگاه به ارزش سه هزار میلیارد تومان را به بخش خصوصی واقعی و نه شرکت های شبه دولتی و خصولتی واگذار کردیم.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در ۱۴ سال گذشته ۸۸۶ بنگاه به ارزش ۱۴۴ هزار میلیارد تومان واگذار شده بود که سهم بخش خصوصی واقعی در کل واگذاری های پیش از این فقط ۱۸ درصد بود. این عدد در دولت یازدهم به ۶۷ درصد رسید و در دولت دوازدهم خوشبختانه ۱۰۰ درصد واگذاری ها به کارآفرینان واقعی بود.
**اولین واکنش روحانی به استیضاح وزیر اقتصاد
ساعاتی بعد از اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس، رئیس جمهوری در نشست هیات دولت ارزیابی خود از عملکرد این وزارتخانه را اعلام کرد روحانی با تاکید بر این که عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی، مثبت و قابل قبول است اظهار امیدواری کرد که با حضور وزیر در مجلس و ارایه توضیحات، ابهامات نمایندگان برطرف شود
سرنوشت پرابهام استیضاح کرباسیان
کمتر از ۱۰ روزبرای تصمیم‌گیری درباره ماندن یا رفتن یک وزیر مانده که ممکن است سرنوشت استیضاح کرباسیان را تغییر دهد.
عزل یا ابقای وزیر در صحن مجلس هم بستگی به رای نمایندگان دارد. چنانچه نصف بعلاوه یک نمایندگان بر عزل وزیر رای دهند، وی باید با صندلی وزارت خداحافظی کند. کرباسیان در راس تیم اقتصادی مجلس قرار دارد که به نظر می رسد وضعیت وی در مجلس چندان خوب نباشد. پیش از این «علی ربیعی» با ۱۲۹ رای مخالف در برابر ۱۱۱ رای موافق و سه رای ممتنع از ادامه همراهی با دولت دوازدهم بازماند.

برچسب‌ها:

نظر شما