شناسهٔ خبر: 27559249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل:

بازگشت بیش از ۵۴۰ نخبه به کشور

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر سالار آملی    ضمن بیان این مطلب با اشاره به تاکید وزارت علوم برای ورود دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاههای خارج در داخل، خاطرنشان کرد:‌ این امکان به دلیل کمک به دانشجویانی که به دلیل محدودیت‌های ارزی و بالا رفتن قیمت دلار در فشار قرار گرفتند، فراهم شده است و پیش‌بینی ما این است که میزان تقاضا برای بازگشت دانشجویان جهت تحصیل در دانشگاههای داخل افزایش یابد.

وی در ادامه در خصوص برنامه وزارت علوم برای افزایش جذب دانشجویان بین المللی نیز تصریح کرد: این وزارتخانه مسیر و سیاست‌ها برای جذب دانشجویان خارجی و افزایش آمار این دانشجویان را به بیش از 75 هزار نفر تا پایان برنامه ششم توسعه را مثبت ارزیابی می‌کند.اگر چه این امکان ممکن است با توجه به شرایط فعلی کمی سخت‌تر به نظر برسد اما تاکید می‌کنم که وزارت علوم و دانشگاهها به طور جدی برنامه‌هایی را برای اجرایی کردن این سیاست در نظر گرفته‌اند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل همچنین به موضوع "دیاسپورا"ها در بحث علمی اشاره کرد و گفت: معتقد هستیم بر اساس این رویکرد ایرانیانی که در کشورهای خارجی مقیم هستند در همان کشورها باقی بمانند تا با کمک‌هایی که انجام می‌دهند کیفیت و جایگاه دانشگاههای داخل کشور در مجامع علمی جهانی را افزایش دهند تا در نتیجه آن دانشجویان خارجی انگیزه‌هایی برای حضور در دانشگاههای داخلی داشته باشند.

دکتر سالار آملی همچنین بر سیاست وزارت علوم برای حمایت از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور تاکید کرد و افزود:‌ وزارت علوم در سال گذشته تعداد  540 نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند و دوره‌های تحصیلی و آموزشی حضور یافتند. بطوریکه حتی این افراد استاد راهنمای برخی از دانشجویان دانشگاههای داخل شدند و در نهایت بین این افراد و دانشگاههای داخل حدود 70 پروژه علمی تحقیقاتی مشترک منعقد شد.

وی همچنین یاد آور شد: ما معتقد هستیم باید در حوزه مدیریتی نیز از پتانسیل نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور استفاده شود اگرچه این امکان بستگی به دستگاههای اجرایی دارد اما در بحث علمی و دانشگاهی تلاش می‌کنیم از استعداد و توانایی‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور بهره مندی بیشتری صورت بگیرد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر این که آمار اعلام شده در خصوص نخبگان از کشور صحیح نیست، گفت: اگرچه ما در بحث خروج نخبگان از کشور و جذب آنها در کشورهای خارجی مشکل داریم و این موضوع یک واقعیت است. اما مشکل اساسی‌تر این است که افرادی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند دیگر امکان بازگشت و یا حتی استفاده از استعدادهای آنها وجود ندارد و این مشکل در کشورهای دیگر نظیر چین و هند وجود ندارد.

وی عدم ایجاد بسترسازی‌ لازم برای حضور نخبگان در کشور یک نقطه ضعف برای ایران حساب می‌شود، خاطرنشان کرد: مهاجرت نخبگان به خارج از کشور به خودی خود به هیچ عنوان مشکلی ندارد. اما بحث اساسی این است که ما چگونه بتوانیم از توانمندی‌های این افراد در حین حضور آنها در کشورهای دیگر استفاده کنیم و نباید اقامت آنها در کشورهای دیگر یک نوع چالش حساب شود.

دکتر سالار آملی با اشاره به مهاجرت بیش از 5 میلیون ایرانی در کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: این آمار تنها به حوزه‌های علمی و دانشگاهی اختصاص ندارد در واقع آمار کل مهاجرین ایران در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد که ممکن است در حوزه‌های دیگر سیاسی و ورزشی و اقتصادی و غیره فعالیت داشته باشد.  بنابراین ما نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعداد مهاجرت نخبگان علمی و دانشگاهی کشور داشته باشیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر این که نباید به حضور ایرانیان خارج از کشور به صرف خارج نشین بودن "انگ" بزنیم، گفت: متاسفانه این موضوع در کشور ما رعایت نمی‌شود و انگ زدن به نخبگان خارج نشین ضربه بسیار سنگین‌تر از اصل مهاجرت آنها به کشور وارد می‌کند و ما معتقد هستیم دو تابعیتی برای چهره‌های علمی و دانشگاهی کشور نمی‌تواند مانع یا نقصی ایجاد کند.

دکتر سالار آملی خاطر نشان کرد:‌در بسیاری از کشورهای دیگر امتیازات و مشوق‌هایی برای چهره‌هایی علمی و دانشگاهی خود در نظر می‌گیرند تا این افراد با حضور در کشورهای دیگر زمینه‌های تبلیغ آن کشور و ایجاد فضای مثبت از آن را در کشورهای دیگر فراهم شود. در حالی که متاسفانه این فرایند در کشور ما برعکس است و برای چهره‌های دو تابعیتی کلمه فساد اطلاق می‌شود و این نگاه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما