شناسهٔ خبر: 27558346 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترامپ: به لغو تحریم‌های روسیه فکر نکرده‌ام

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد تنها در صورتی لغو تحریم‌های روسیه را مدنظر قرار می‌دهد که مسکو اقداماتی به نفع واشنگتن انجام دهد.

صاحب‌خبر -

ترامپ: به لغو تحریم‌های روسیه فکر نکرده‌امبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد او لغو تحریم‌ها علیه روسیه را تنها در صورتی می‌تواند مدنظر قرار دهد که مسکو امتیازاتی را در این باره به آمریکا داده و در مسائلی از جمله بحران سوریه و اوکراین اقدامی به نفع واشنگتن انجام دهد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز درباره اینکه آیا او لغو تحریم‌ها علیه روسیه را در نظر دارد، گفت: به این موضوع فکر نکرده‌ام. اما نه، من اصلا این موضوع را مدنظر قرار نداده‌ام.

ترامپ در این باره افزود: تنها در صورتی لغو تحریم‌های روسیه را مدنظر قرار می‌دهم که آنها کاری به نفع ما انجام دهند. اما بدون چنین اقدامی از سوی مسکو این ( لغو تحریم) را لحاظ نخواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به خبرگزاری رویترز گفت: به عبارت دیگر من حتی یک لحظه این مسئله را مدنظر قرار نمی‌دهم مگر اینکه کاری صورت بگیرد، ما مشترکات بسیاری داریم. ما کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم که به نفع طرفین باشد.

مصاحبه‌ روز گذشته ترامپ با خبرگزاری رویترز در دفتر ریاست جمهوری او در کاخ سفید موضوعات مختلف بسیاری از جمله سانسور رسانه‌های اجتماعی، تنش با ترکیه و تحقیقات مربوط به پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا را در برمی‌گرفت. هنوز مشخص نیست که منظور ترامپ از تحریم‌های روسیه دقیقا کدام تحریم‌هاست همانطوری که از سخنان ترامپ معلوم نشد که روسیه باید چه کاری برای لغو تحریم‌ها انجام دهد.

ترامپ که همواره اصرار داشته تاکنون هیچکس به اندازه او نسبت به روسیه سختگیر نبوده است، در ادامه سیاست‌های تنبیهی باراک اوباما، همتای پیشین او در سال 2014  تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد. اولین دور تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در 6 مارس سال 2014، درست 10 روز پیش از برگزاری رفراندوم کریمه در واکنش به آنچه از سوی رئیس جمهور وقت آمریکا «تضعیف فرآیندهای دموکراتیک و نهادها در اوکراین» نامیده شد، وضع گردید.

اگرچه منطقه اکثریت قریب به اتفاق مردم کریمه رای به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه در ماه مارس سال 2014 دادند، اما موضع رسمی دولت آمریکا این بود که کریمه بخشی از اوکراین است و به همین علت تصمیم به از سرگیری تحریم‌ها علیه مسکو گرفت. آمریکا و متحدانش تصمیم به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات، شرکت‌ها و اتباع روسی گرفتند و روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکراین متهم کردند. دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه به اتهامات اثبات نشده علیه مسکو در ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دو جانبه روس در شهر سالزبری انگلیس مربوط می‌شد. 

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه اوایل این ماه اعلام کرد اگر آنها (آمریکایی‌ها) اقدامی مانند ممنوعیت عملیات بانکی انجام دهند ما با آن همانند اعلام جنگ اقتصادی برخورد خواهیم کرد و به هر روشی که لازم باشد به آن پاسخ خواهیم داد.

انتهای پیام/  

نظر شما