شناسهٔ خبر: 27557293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کنعانی مقدم در گفت وگو با جام جم آنلاین

خنثی سازی ادبیات کابویی آمریکا توسط ایران/ تبیین فرمول مذاکره واشنگتن توپ را به زمین ترامپ انداخت

کارشناس مسائل سیاسی با ذکر مصادیق بدعهدی دولت آمریکا در طول مذاکرات به چگونگی خلع سلاح شدن سیاست های جنگ طلبی و ادبیات کابویی این رژیم توسط جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

صاحب‌خبر -

حسین کنعانی مقدم در گفت وگو با جام جم آنلاین شناخت رهبری معظم انقلاب نسبت به رویکرد سیاسی- اقتصادی دشمنان این نظام را بی بدیل خواند و اظهار کرد: خوی استکباری آمریکا همواره دنبال استثمار کشورها و دیکته خواسته های خود بر دیگر کشورهاست. به عبارت دیگر باید گفت ادبیات سیاسی امروز دولتمردان آمریکایی متاثر از فرهنگ کابویی بوده و علاقه مندند به دنیا القاء کند هر کسی زودتر ماشه را کشید او برنده صحنه سیاست است.

وی افزود: دولت ایالات متحده همیشه در پی اجرای عملیات پیشدستانه از جمله عملیات روانی و نظامی است. در این میان تلاش دارد ضمن مرعوب ساختن دولت ها و ملت ها، اهداف سلطه گری خود را پیش برد. به همین دلیل، هر کشوری در برابر خواست آمریکایی ها کوتاه آید بیشترین لطمه را خواهد خورد. جالب اینجاست آنها به همین حد هم اکتفا نکرده و بر فشارهای خود در راستای محدود سازی کشورها بویژه کشورهایی که قدرت او را به چالش می کشد، می افزایند.

این کارشناس سیاسی، فرمول مذاکراتی کاخ سفید را یکی از مهم‌ترین ابزار دستیابی به اهداف سلطه گری بر کشورها برشمرد و تصریح کرد: آمریکایی ها تلاش می کنند در جریان مذاکرات با ایجاد رعب و وحشت طرف مقابل را در موضع ضعف قرار دهند. در اصل، آنها هیچ‌گاه در پی بازی برد - برد نبوده و فرمول برد -باخت را در مذاکره دنبال می کنند.

وی با اشاره به کسب امتیاز نقد و اعطای امتیاز نسیه در طول مذاکره توسط دولتمردان واشنگتن ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب بدرستی این حربه آمریکایی را برای مردم و سیاسیون ما تبیین و تکلیف برخورد با آن را بر همگان روشن کردند. در واقع فهوای کلام چند روز گذشته ایشان این است جمهوری اسلامی ایران دنبال مذاکره ای نیست که یک سوی آن ترامپی باشد که علاوه بر ناآشنایی او بر ادیبات سیاسی حاکم بر جهان پایبند به هیچ گونه تعهدی نیست. افزون بر این، در شأن جمهوری اسلامی نیست تا با رئیس جمهور بد اخلاق و بی ادبی همچون رئیس جمهور آمریکا روی یک میز مذاکره کند.

کنعانی مقدم ادامه داد: سیاست تهدید و تحریم هیچ‌گاه در یک ظرف نگنجیده و نخواهد گنجید و این همان رویه دنباله روی سیاستمداران آمریکایی از ادبیات کابویی در مواجهه با دیگر کشورهاست. شاید نمونه بارز آن مذاکره اخیر واشنگتن با پیونگ یانگ باشد که کره ای ها متعهد شدند در برابر لغو تحریم ها برخی از سایت های آزمایش هسته‌ای خود را از بین ببرند. آنها به منظور نشان دادن حسن نیت خود برای پوشش خبری عملیات تخریب این مرکز، از خبرنگاران خارجی دعوت کردند و رسانه ها از کشور‌های چین، روسیه، آمریکا و کره جنوبی برای بازدید از عملیات انهدام این مرکز به کره شمالی دعوت شدند.

وی در این باره افزود: برخی کارشناسان انهدام این مرکز را گام مثبتی در روند تنش‌زدایی در مناقشه هسته‌ای کره شمالی ارزیابی و ابراز امیدواری کردند تنش میان آمریکا با همتای کره ای خود کاهش یابد. اما ایالات متحده با ادامه همان ادبیات قلدرمآبانه کابویی خود، هم به تهدید پیونگ یانگ پرداخت و هم از اعمال تحریم های جدید علیه این کشور خبر داد. بنابراین باز هم آمریکا ضمن این‌که بد عهدی خود را به جهان یادآور می شود به طرف مقابل تاکید می کند دست او همیشه روی ماشه است و هر موقع اراده کند شلیک خواهدکرد.

کنعانی مقدم گفت: همان‌طور که رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید داشته اند این گونه سیاست ها در برابر ایران اثری در عزم و اراده مردم ایران نداشته و کوچک‌ترین اقدام علیه ما با ضربات سخت و جبران ناپذیر جمهوری اسلامی ایران همراه می شود. از این رو ایشان عملا سلاح روانی جنگ افروزی آمریکا را که دائم در حال افزایش تنش و منازعه با ما در عرصه بین الملل است با ایراد جمله هیچ جنگی اتفاق نخواهد افتاد، خنثی سازی کردند. از طرفی با روشنگری های چند روز گذشته رهبری به نظر می رسد توپ در زمین آمریکا قرار گرفته و آنها عملا در برخورد با ایران خلع سلاح سیاسی شده اند.

وی در پایان به بدعهدی های آمریکا در توافقات با ایران اشاره کرد و افزود: برجام تنها یکی از موارد نقض عهد مقامات آمریکایی در برخورد با ملت ایران است. طبق قرارداد الجزایر، ابتدای انقلاب قرار بود آنها به محض آزاد سازی گروگان های لانه جاسوسی حصر اقتصادی علیه ایران را ملغا کنند و اموال مصادره شده ایران را باز پس گردانند؛ اما بعد از این اقدام واشنگتن به هیچ یک از تعهدات خود جامه عمل نپوشاند و در اقدامی شرارت طلبانه بر دامنه اقدامات ضد ایرانی خود افزود.

کنعانی مقدم حمایت همه جانبه از سازمان تروریستی مجاهدین را برگ دیگری از بی اعتمادی آمریکا دانست و گفت: کاخ سفید بارها در اظهارات رسانه ای خود بر عدم حمایت از تروریسم تاکید کرده اما در میدان عمل شاهد هستیم بعد از گذشته چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و سازماندهی مجاهدین در جنگ ایران و عراق هنوز هم از خائنان به وطن و جنایات آنها در میتینگ ها و کمپین های مختلف حمایت می کند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

نظر شما