شناسهٔ خبر: 27556707 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

حرف‌هایی تلخ از جنس زندگی / روایت ثمر امین‌پور از نمایش "چراغ آخر"

ثمر امین‌پور گفت: از مدیران هنرهای نمایشی تقاضا دارم هوای ما جوان‌ها را بیشتر از بازیگران چهره داشته باشند.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چراغ آخر" به نویسندگی شاهین کهن و کارگردانی ثمره امین‌پور از 25 مرداد ماه ساعت 18 در موسسه فرهنگی هنری همای سعادت روی صحنه است و بازیگران آن سیاوش ناظم، وهاب امین الرعایا، نریمان حیدری، ثمره امین پور، مهشاد ابراهیمی، آیدا موسوی و حلما ایمانی بازیگران این ملودرام اجتماعی هستند.

ثمره امین‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: نمایشنامه "چراغ آخر" به نویسندگی شاهین کهن را چهار سال پیش خوانده بودم و این اثر در آن زمان حال و هوای من را تغییر داد اما جرات این را نداشتم که طی این مدت آن را کار کنم اما هر متنی را به منظور اجرا می‌خواندم مانند "چراغ آخر" دلم را نمی‌لرزاند. منظورم این نیست نمایشنامه‌های دیگر خوب نیستند اما معتقد بودم به دلیل اینکه "چراغ آخر" دلم را لرزانده پس باید آن را اجرا کنم.

او ضمن اشاره به اینکه این اثر فضای تلخی دارد، خاطرنشان کرد: "چراغ آخر" ممکن است در طی اجرا برای مخاطب تلخ باشد اما با این حال حرف‌هایی دارد که عین واقعیت است. این نمایش حرف‌هایی در قالب زندگی دارد و بسیار علاقمند بودم تا آن را به صحنه آورم تا مخاطبان ببینند چرا که شاید ما همه کتاب بخوانیم، به اخبار گوش دهیم، از حوادث با خبر باشیم اما معمولا رسالت فیلم، تئاتر و سینما این است که یک سری از حرف‌ها را به صورت بصری به تماشاگر انتقال دهد چرا که اینگونه در ذهن مخاطب خواهد ماند.

امین‌پور که با این اثر نمایشی در جشنواره تئاتر شهرزاد نیز حضور داشته است، درباره این جشنواره عنوان کرد: جشنواره شهرزاد حال و هوای بسیار خوبی داشت چرا که جوانانی در آن حضور داشتند که دغدغه تئاتر و صحنه دارند. سیصد گروه نمایشی از تهران و شهرستان‌ها متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که در نهایت سیزده گروه به جشنواره راه یافتند و در نهایت جشنواره تئاتر شهرزاد بسیار پرشور برگزار شد و آثار خوبی نیز در آن روی صحنه آمد. خوشبختانه نمایش "چراغ آخر" در این جشنواره بسیار مورد استقبال و توجه مخاطبان قرار گرفت و امیدوارم در اجرای عمومی نیز شاهد این استقبال باشیم.

ثمر امین‌پور  که نمایش "چراغ آخر" نخستین تجربه او در زمینه کارگردانی است درباره سوابق و تجربیاتش یادآور شد: سال 85 در موسسه بازیگری همای سعادت دوره بازیگری را حدود یک سال و نیم گذرانده‌ام و سپس در یک دوره کارگردانی و تعدادی ورک‌شاپ در راستای بازیگری و کارگردانی شرکت کردم. همچنین حضور در یک ورک‌شاپ در ارمنستان و گذراندن دوره مجازی مربوط به کشور کانادا (artmanagement) از جمله فعالیت‌های من در این عرصه بوده است.

او با تاکید براینکه از مدیران هنرهای نمایشی تقاضا دارم هوای ما جوان‌ها را بیشتر از بازیگران چهره داشته باشند، اظهار داشت: اکثراً این روزها در تئاترشهر، تالار وحدت، پردیس تئاتر شهرزاد و تالارهای خوب تهران تنها چهره‌ها کار می‌کنند. خواهشمندم به ما جوان‌ها اعتماد کنید و پاسخگوی ما باشید هرچند که می‌دانیم تعدادمان بسیار است. گروه‌های جوان از فرهنگ‌های مختلف زمان طولانی را به دور هم جمع می‌شوند تا کاری را به سرانجام برسانند اما به ما گفته می‌شود برای اجرا در تماشاخانه‌های شناخته شده باید در کارتان چهره داشته باشید.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کنند: مرجان دلبند، مجری طرح: موسسه همای سعادت فیلم، دستیار کارگردان: شیوا بسطامی و امیرمحمد قیامی، منشی صحنه: عسل عبیری، طراح صحنه: علیرضا غفاری زاده، ویدیو آرت: حسین صمیمی، طراح پوستر و بروشور: عماد سالکی، مدیر روابط عمومی و امور رسانه‌ای: هدیه رحمت نژاد (فیلم روز) و عکس: علیرضا حاصلی مراد و طناز چنگیزپور.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

نظر شما