شناسهٔ خبر: 27556180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اجتماعی

گمرک ترمز قاچاق انسان را کشید/ مافیا پروژه کودکان زباله‌گرد را به راه انداخت/ رهبر انقلاب از سیاست اصلی آمریکا در برابر اسلام پرده برداشت/ سایه کشیشان همجنس باز بر کلیسای کاتولیک سنگین تر شد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

 

گمرک ترمز قاچاق انسان را کشید

ماموران گمرک در­هفته گذشته ۳۱  را  در رابطه با 9 محموله قیر، شیشه، حبوبات و روغن شناسایی و‌ دستگیر کردند که تعداد کشفیات قاچاق انسان به 139 مورد در امسال رسید در محموله اول، 3 نفر تبعه ایرانی دستگیر شد. این سه نفر به صورت غیرمجاز ­لابه لای تریلی های خروجی مخفی شده بودند.محموله دوم یک نفر تبعه افغان از یک دستگاه تریلی خروجی ایرانی حامل روغن ­صنعتی (هیدرولیک) کشف و دستگیر شد.محموله سوم، دو نفر تبعه سوریه ­از داخل محفظه بار یکدستگاه تریلی خروجی ترانزیتی ترک که از مبدا ازبکستان حرکت کرده بود و حامل بار حبوبات به مقصد ترکیه بود بعد از نیمه شب از داخل محموله شناسایی و دستگیر شدند.در محموله چهارم، ماموران گمرک بازرگان همچنین 8 نفر تبعه افغان را از یکدستگاه تریلی خروجی ترانزیتی ترک حامل گوگرد از مبدا به مقصد ترکیه شناسایی و دستگیر کردند .محموله پنجم، 7 نفر تبعه یکی از کشورهای همسایه از داخل کانتینر یکدستگاه تریلی خروجی ایرانی حامل قیر بشکه ای به مقصد ترکیه کشف شدند....گفتنی است؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالهای 2016 و 2017 موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق در دنیا کسب کند.

 

مافیا پروژه کودکان زباله‌گرد را به راه انداخت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی افراد سودجود و باندها از کودکان کار در بحث جمع‌آوری زباله‌ها استفاده می‌کنند، گفت: در این زمینه شهرداری نمی‌تواند ورود کند.هم اکنون روزانه 9 هزار تن زباله در شهر تهران جمع آوری می‌شود، البته این میزان در فصول مختلف تغییر می‌کند به طور مثال در اسفند و خرداد ماه به 12 هزار تن در روز می‌رسد.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: از 9 هزار تن زباله در شهر تهران حدود دو تا سه هزار تن زباله ارزشمند است که توسط پیمانکاران جمع آوری می‌شود و 800 تن زباله حجیم هستند که عبارتند از تیر و تخته و ... و 200 الی 300 تن زباله نیز از شهرهای اقماری به شهر تهران اضافه می‌شود و باید به این آمار 100 تن زباله صنعتی و پزشکی نیز اضافه کرد.وی با بیان اینکه برای جمع آوری و ساماندهی زباله‌های شهر تهران اقدامات ویژه ای صورت می‌گیرد گفت: 123 پیمانکار مکانیزه و دو هزار و 700 دستگاه ماشین آلات و 120 دستگاه ماشین جمع آوری زباله استفاده می‌شود.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: در بحث جمع آوری زباله‌های خشک متأسفانه مافیای بسیار قوی وجود دارد و قطعا مقاومت‌هایی را در حوزه صورت حساب الکترونیک خواهند داشت اما ما تلاش می‌کنیم در مقابل این سودجویان و مافیا بایستیم.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه با اشاره به مافیای کودکان کار در بخش جمع آوری زباله در سطح مناطق شهر تهران گفت: سود قابل توجهی در بحث اقلامی از جمله کاغذ، مقوا و پلاستیک وجود دارد که ارزش آنها حدود 800 الی 900 هزار تومان است و متأسفانه شاهد هستیم که برخی از افراد سودجو به صورت باندی از این کودکان برای جمع آوری زباله های شهر تهران استفاده می‌کنند.

 

رهبر انقلاب از سیاست اصلی آمریکا در برابر اسلام پرده برداشت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، تعیین یک میعادگاه دائمی برای انجام فریضه‌ی حج را نمادی برای وحدت مسلمانان و امت‌سازی اسلام دانستند و با اشاره به سیاست جنگ‌افروزانه‌ی آمریکا در میان مسلمانان، تأکید کردند: باید با هوشیاری، این سیاست شیطانی را خنثی کرد و حج و برائت از مشرکان، زمینه‌ساز این هوشیاری است.نکته‌ی مهمّی که هر انسان اندیشه‌ورز را کنجکاو و حسّاس میکند، تعیین یک میعادگاه دائمی برای همه‌ی مردم و همه‌ی نسلها و در همه‌ی سالها، در یک نقطه‌ی معیّن و در یک محدوده‌ی زمانی واحد است. این وحدت زمان و مکان، یکی از رازهای اصلی فریضه‌ی حج است. بی‌شک یکی از برترین مصداقها برای «لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم» همین دیدار سالیانه‌ی آحاد امّت اسلامی در کنار خانه‌ی خدا است. این، رمز وحدت اسلامی و نماد امّت‌سازی اسلام است که باید در زیر سایه‌ی بیت‌الله قرار داشته باشد. خانه‌ی خدا متعلّق به همگان است: سَواءً العاکِفُ فیهِ وَ الباد.حج، در این مکان و در این محدوده‌ی زمانی، همیشه و در همه‌ی سالها، با زبان رسا و منطق آشکار، مسلمانان را به اتّحاد فرامیخواند. و این در نقطه‌ی مقابلِ خواست دشمنان اسلام است که در همه‌ی دورانها و بویژه در این دوران، مسلمانان را به صف‌آرایی در برابر یکدیگر تشویق میکرده‌اند و میکنند. امروز به رفتار آمریکای مستکبر و جنایتکار بنگرید. سیاست اصلی آن در برابر اسلام و مسلمین، جنگ‌افروزی است. خواست و تلاش خباثت‌آلود آن، کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است. ظالمانی را به جان مظلومانی انداختن، از جناح ظالم پشتیبانی کردن، به دست او جناح مظلوم را بی‌رحمانه سرکوب کردن، و آتش این فتنه‌ی هولناک را همواره تیزوتند کردن. مسلمانان باید هشیار باشند و این سیاست شیطانی را خنثی کنند. حج زمینه‌ساز این هشیاری است، و این است فلسفه‌ی برائت از مشرکان و مستکبران در حج.

 

سایه کشیشان همجنس باز بر کلیسای کاتولیک سنگین تر شد

رسوایی اخلاقی «تئودور مک کاریک» کاردینال سابق آمریکایی، به بحث دیرینه در مورد حضور مردان همجنس باز در میان کشیشان کلیسای کاتولیک رم دامن زده است.مک کاریک به برقراری روابط جنسی با دانشجویان رشته های مذهبی متهم است، اتهامی که به استعفای وی از مقام کاردینالی انجامید و «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان نیز استعفای او را پذیرفت.لغزش مک کاریک، کلیساهای آمریکا را در بهت و حیرت فرو برد، زیرا وی طی دهه ها یکی از رهبران مذهبی محترم و معتمد پاپ ها و روسای جمهوری این کشور بود.مقام های کلیساهای آمریکا اعلام کردند که اتهام های وارده به این کاردینال در مورد سواستفاده جنسی از یک پسر 16 ساله در حدود 50 سال پیش، معتبر بوده و واقعیت داشته است.در همین حال، برخی شخصیت های محافظه کار در کلیساهای آمریکا خواستار پاکسازی کلیساها از همه کشیش های همجنس باز شده اند، با توجه به اینکه گمان می رود که تعداد این افراد زیاد باشد و تعداد کمی از آنها گرایشات جنسی شان را آشکار کرده اند.اما میانه روها خواستار برچیده شدن لزوم مخفی ماندن گرایش های جنسی هستند و می گویند مردان همجنس باز در صورت موثر بودن در مقام کشیشی، می توانند به کلیسا راه یابند.هرچند ماجرای رسوایی اخلاقی کاردینال سابق آمریکا، بحث حضور همجنس بازان در میان کشیشان این کشور را داغ تر کرده، این مورد به آمریکا محدود نمی شود و اخیرا از رسوایی جنسی کلیساها در شیلی، هندوراس، فرانسه و ایتالیا نیز پرده برداشته شده است.اما با این حال، نتایج مطالعه ای که در سال 2011 در نیویورک منتشر شد، نشان داد که تعداد کشیش های همجنس باز الزاما بیش از کشیش های معمولی در زمینه سوء استفاده جنسی از افراد دون پایه در کلیساها نیست.برخی چهره های محافظه کار در کلیساهای آمریکا با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از قربانیان جنسی، مرد بوده اند، بر پاکسازی کلیساها از کشیش های همجنس باز تاکید کرده اند.

 

کشمیری از  فساد شبکه های اجتماعی به شدت هشدار داد

حجت الاسلام «سید مرتضی کشمیری» نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا با جمعی از اعضای موسسه امام علی(ع) در لندن دیدار کرد.وی در این دیدار گفت: شما وظیفه حساس و مسئولیت بزرگی در قبال مسلمانان جهان خصوصا مسلمانان ساکن انگلیس دارید چرا که دشمنان به شدت در حال جنگ علیه اعتقادات و دین هستند.نماینده آیت الله سیستانی اظهار داشت: جوانان به شدت در معرض افکار منحرف و مریض قرار دارند و دشمن خصوصا به وسیله شبکه های اجتماعی در حال انتشار این اندیشه های فاسد هستند.وی با اشاره به اینکه این پایگاه ها در اختیار همگان قرار دارند، ادامه داد: دشمنان به گونه ای این اندیشه های فاسد را منتشر می کنند که جوانان را به خو د جلب کرده و به صورت غیر ارادی به سوی این اندیشه گام برمی دارند.این روحانی خاطرنشان ساخت: این مسائل باید بر اساس گفت وگوی هدفمند و روشن و بیان کاملی از مبانی و افکار دین ریشه کن شوند. متاسفانه برخی اندیشمندان اسلامی معاصر به ویژه در مصر راه و روش تشکیک در میراث اسلامی را در پیش گرفته و دروازه های تاویل قرآن را گشوده اند.حجت الاسلام کشمیری گفت: وظیفه اهل علم در دوران کنونی به آموزش جزئیات احکام یا کلیات اصول دین بسنده نمی کند بلکه بسیار فراتر از این مساله بوده و برای تحقق آن به تلاشی مشترک و تبادیل دیدگاه ها و برگزاری نشست ها و همایش های علمی مستمری نیاز داریم.

 

احتمال وقوع سیل در مکه مکرمه به وضعیت هشدار رسید

سازمان هواشناسی عربستان سعودی روز یکشنبه از احتمال وقوع سیل در مکه به دلیل توفان نسبتا شدید خبر داد. سازمان هواشناسی عربستان سعودی اعلام کرد جبهه هوای ناپایدار در مکه، منا و عرفات تا امشب ادامه خواهد داشت.این در حالی است که حدود دو میلیون زائر برای برگزاری مناسک حج شب را در منا در چادر سپری می‌کنند.با این حال تاکنون هیچ هشداری در مورد امنیت زائران داده نشده است. زائران قرار است منطقه منا را بامداد روز دوشنبه به مقصد عرفات ترک کنند.به نوشته شین هوا، عربستان سعودی تدابیر امنیت گسترده‌ای برای تامین امنیت همه زائران در دوران حج اتخاذ کرده است.شایان ذکر است، در مناسک حج واجب در اوایل مهر ماه ۱۳۹۴ بر اثر سوء‌مدیریت مسئولان سعودی، در مراسم رمی جمرات در منا، هزاران زائر خانه خدا جان باختند. مقام‌های ریاض مدعی هستند در فاجعه منا حدود ۷۷۰ نفر جان‌باختند. این در حالی است که بنا بر آمار غیررسمی، بیش از 2 هزار نفر از حجاج کشور‌های اسلامی در حج سال گذشته کشته شدند.

 

فوجی،هشدار وقوع سونامی را رد کرد

در پی وقوع زمین‌لرزه ۸.۲ ریشتری در جزیره فوجی، مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام، احتمال رخ دادن سونامی را رد کرد.زمین لرزه‌ای به بزرگی ۸.۲ ریشتر حوالی اقیانوس آرام را لرزاند. این زمین لرزه به‌ویژه در جزایر فیجی و تونگا حس شده است.مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام، احتمال وقوع هرگونه سونامی خطرناکی را رد کرده است. بنا به‌اعلام این سازمان، تنها چندین موج کوچک سونامی در این منطقه به‌وقوع پیوسته که هیچ خطری نخواهد داشت. به گفته منابع خبری، عمق این زمین‌لرزه بسیار زیاد بوده و همین عامل مانع از ایجاد سونامی شده است.  در ساعات گذشته نیز شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای مبنی بر احتمال وقوع گسترش دامنه‌های سونامی تا سواحل دریای عمان و حتی خلیج فارس، منتشر شده بود.این شایعه با رد احتمال خطر سونامی از سوی سازمان‌های بین المللی علمی، تکذیب شد.

 

رتبه پلیس پایتخت در آخرین نظرسنجی سازمان‌ها مشخص شد

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در دفتر نظارت همگانی اظهار داشت: در آخرین نظرسنجی صورت گرفته از عملکرد سازمان ها، نهاد‌ها و ارگان‌ها در تهران بزرگ، از حیث اعتماد عمومی و رضایت‌مندی پلیس پایتخت در بالاترین رتبه قرار دارد.وی افزود: در ۵ سال جاری در جمع بندی صورت گرفته تقدیر از عملکرد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش، در خواست همکاری و مساعدت مردم از پلیس ۴۸ درصد افزایش و میزان شکایت از عملکرد پلیس ۱۵ درصد کاهش داشته است.سردار رحیمی اضافه کرد: امروز در دفتر نظارت همگانی به در خواست ۶۱۰ نفر مراجعان با اغماض و روی گشاده پاسخ داده شد.

 

طوفان سیستان را به تعطیلی کشاند

عبدالرحمن شهنوازی اظهار داشت: پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از امشب تا روز پنجشنبه به دلیل توفان گردوخاک و کاهش شدید دید غلظت ذرات معلق در هوا نسبت روز‌های عادی به طور قابل توجه‌ای افزایش یابد.مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شدت و افزایش وضعیت طوفان و گردوخاک شدید و بحرانی بودن شرایط جوی در منطقه سیستان بر اساس اعلام جلسه شورای مدیریت بحران استان روز سه شنبه مورخ ۹۷/۵/۳۰ کلیه دستگا‌های اجرایی منطقه سیستان به جز دستگاه‌های امدادی و خدماتی تعطیل اعلام شد.شهنوازی افزود: به سالخوردگان و کودکان و افراد دارای شرایط خاص توصیه می‌شود حتی الامکان از منازل خود بیرون نشوند.وی از رانندگان درخواست به دلیل کاهش دید و وزش طوفان شدید از تردد‌های غیر ضروری در محور‌های مواصلاتی خوداری کنند.

 

تکدی گری به دستگاه‌های خودپرداز رسید

تکدی گری که به عنوان معضل اجتماعی شهر‌های بزرگ شناخته شده، امروزه شیوه‌های جدید و مدرن تری به خود گرفته است.این پدیده که می توان آن را بحران اجتماعی دانست، در مدل و شیوه های گوناگون، از تکدی گری باندهای حرفه ای که با به کارگیری یک نوزاد یا کودکان عواطف و احساسات افراد را تحت تاثیر قرار می دهد تا شیوه های مدرن تر رواج پیدا کرده است. می توان گفت تکدی گری به شیوه قدیمی اش کاری بی فایده است و در حال حاضر این مسئله شیوه های خلاقانه تری به خود گرفته است.شیوه مدرن تر آن که امروزه شاید شما هم آن را مشاهده کرده باشید، کاغذهایی است با محتویات جملات احساسی که بر دستگاه های خود پرداز می چسبانند و مضامینی مثل «مادری 25 ساله ام  و یک پسر ده ماهه دارم و همسرم من و فرزندم را ترک کرده است و .... دارند و در آخر خواننده را قسم می دهد تا به او کمک کنند و شماره حسابی که در پایین کاغذ برای واریز مبلغ نوشته شده است.با این وجود تکدی گری که می توان آن را آسیب و انحراف اجتماعی دانست، همزمان با پیشرفت تکنولوژی و فناوری  پیشرفت کرده است؛ به نحوی که با یک شماره حساب و چسباندن آن بر روی دستگاه های خود پرداز یا  ارسال پیامکی به گوشی های تلفن همراه، مبالغی را دریافت می‌کنند. با این روشهای نوین تکدی گری، تعداد متکدیان روز به روز در حال افزایش است.

 

ایران در دنیا از نظر قدرت خرید مردم رتبه جهانی گرفت

به اعتقاد وزیر سابق رفاه از نظر بانک جهانی رتبه ۱۸ در دنیا را در زمینه قدرت خرید مردم داریم که در گذشته رتبه‌ای نداشتیم همچنین پوشش آموزش برای کسانی که امکان تحصیل نداشتند ۶۰ درصد افزایش یافته است.وی ادامه داد: خسارت ناشی از جنگ ۲۰ سال نیاز به بازسازی برایمان ایجاد کرد در حالی که ما خیلی زودتر می‌توانستیم این راه را طی کنیم و اکنون هم تحریم‌ها آغاز شده  است تحریم‌هایی که در دنیا بی‌سابقه بوده و علی‌رغم آن بسیاری از پیشرفت‌ها را در حوزه علم و فناوری، دفاعی، نانو، پزشکی و غیره کسب کرده و اکنون جزو هفت تا ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.مصری در مورد میزان برخورداری از رفاه گفت: شاخص‌های رفاه در دنیا ۱۸ تا ۲۲ شاخص معرفی شده که میزان درآمد، بهداشت، امید به زندگی، خدمات توانبخشی، حمل‌ونقل و مسکن و غیره را شامل می‌شود در کنار آن شاخص احساس هم که در بین مردم وجود دارد نیز تعریف می‌شود. اینکه مطالبات از میزان رفاه بالا برود و مردم آن را احساس کنند شاخص مهمی است که متأسفانه مردم احساس کمتری از این رفاه در کشور دارند چرا که ۲۵۰ شبکه خبری جهانی علیه ما برنامه تولید می‌کند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر سابق رفاه با اشاره به شاخص امید به زندگی، گفت: این شاخص که واکسیناسیون، تغذیه، بهداشت را شامل می‌شود کشور ما در اوایل انقلاب در رتبه ۱۴۲ قرار داشت که اکنون به ۶۳ رسیده و سن امید به زندگی از ۵۵ به ۷۶ سال افزایش یافته است.مصری تصریح کرد: امروز صد درصد شهرها و ۹۱ درصد روستاها از برق برخوردارند، ۹۱ درصد روستاها و شهرها آب آشامیدنی سالم دارند، ۹۰ درصد روستاها و شهرها از نعمت گاز و مخابرات برخوردار بوده و ۸۵ درصد آنها از شبکه‌های بهداشت و درمان استفاده می‌کنند. وی گفت: از نظر بانک جهانی در حوزه قدرت خرید مردم رتبه ۱۸ در دنیا را داریم که در گذشته اصلاً رتبه‌ای نداشته‌ایم همچنین در گذشته ۴۰ درصد از افراد واجدالتعلیم امکان تعلیم و آموزش نداشتند اما اکنون پوشش صد درصدی داریم.وی ادامه داد: اکنون در جایگاهی هستیم که در بخش بهداشت تمام امکانات را داریم و بزرگترین سرمایه که نیروی انسانی است را در اختیار داریم حتی گاهی بیش از نیازهایمان وجود دارد.

 

قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان کشف شدند

محققان اخیرا ۴ کهکشان کوچک را کشف کرده‌اند که در حال چرخش به دور کهکشان "راه شیری" هستند و احتمالا قدیمی‌ترین "کهکشان‌های اقماری" کیهان باشند.ستاره‌ شناسان موفق به کشف ۴ کهکشان اقماری کوچک شدند که زمان تولد آن‌ها به ۱۳ میلیارد سال نوری پیش باز می‌گردد.این کهکشان‌ها مدت کوتاهی پس از "انفجار بزرگ" (Big Bang) متولد شدند و به دور کهکشان "راه شیری" می چرخند."کهکشان اقماری" کهکشانی است که به صورت مداری، دور یک کهکشان بزرگ می‌چرخد. این گردش بر اثر کشش گرانشی است. ستاره‌شناسانی که این کهکشان‌ها را کشف کردند، این یافته‌ها را به بقایای باقی مانده از انسان‌های نخستین تشبیه کردند.بنا بر اعلام محققان "مرکز اخترفیزیک هاروارد" و موسسه محاسبات کیهانی دانشگاه "دورام" این اکتشاف جدید موجب بروز تکاملی جدید در مطالعات کیهان است.این کهکشان‌ها که " Segue-۱"، " Bootes I"،" Tucana II" و " Ursa Major I" نام گرفته‌اند، نور بسیار ضعیفی دارند و جزء ابتدایی‌ترین کهکشان‌های متولد شده در کیهان هستند.زمانی‌که جهان ۳۸۰ هزار ساله بود، اولین اتم‌های عالم شکل گرفتند."هیدروژن" اولین و ساده‌ترین اتمی بود که تشکیل شد.یکی از محققان این پروژه گفت: یکی از جنبه‌های حائز اهمیت این پروژه این است که این اکتشاف، مکملی میان مدل‌های پیش‌بینی شده و داده‌های واقعی است.

 

بطحایی ترمز سند ۲۰۳۰ را کشید

بطحایی گفت: در آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور بسیار اسناد پیشرفته و نوینی نسبت به سند ۲۰۳۰ داریم که گفته‌های بسیاری در این اسناد وجود دارد و اصلا نیازی به استفاده از سند ۲۰۳۰ نیست.بطحایی در خصوص نگرانی‌هایی از اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی بخش‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: بارها اعلام کردم و رسماً نیز ابلاغ شد و تقریباً در تمام جلسات مدیران‌کل آموزش و پرورش به این موضوع اشاره کرده‌ام که سند ۲۰۳۰ از نظام آموزشی کشور کاملاً کنار گذاشته شده است.وی با تأکید بر اینکه هیچ جلسات کارشناسی و کارگروهی برای عملیاتی کردن سند ۲۰۳۰ نباید تشکیل شود، افزود: این نبایدها فقط به دلیل تأکید مقام معظم رهبری روی این موضوع نیست بلکه واقعاً خود ما در آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور بسیار اسناد پیشرفته و نوینی نسبت به سند ۲۰۳۰ داریم که گفته‌های بسیاری در این اسناد وجود دارد و اصلا نیازی به استفاده از سند ۲۰۳۰ نداشته و نداریم.وی با تأکید بر پیگیری عدم اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش، گفت: بنده از همینجا تکرار می‌کنم و به نمایندگان مجلس که هر کدام نگرانی دارند گفتم بگویید در کدام مدرسه  و منطقه صورت گرفته است و اگر بنده در مدت یک هفته، عکس‌العمل نشان ندادم از بنده گله کنید.وی تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ کاملا متوقف شده و هرگونه مقاله، تجزیه و تحلیل در حوزه سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش ممنوع و خلاف است.

 

جراحی های پیشرفته در دوران باستان کشف شد

باستان‌شناسان دریافتند که جراحی جمجمه توسط اینکاها در دوران باستان انجام می‌شد.همانطور که به نظر می‌رسد اینکاهای باستان بسیار پیشرفته‌تر از آنچه که فکر می‌کنید بودند.براساس گزارش «انشنت کد»، در حال حاضر کارشناسان دریافتند که اینکاها قادر به انجام جراحی پیچیده در سطح بالای جمجمه بودند.طبق مطالعه‌ منتشر شده در مجله دنیای جراحی، اینکاها از روش‌های کامل و بی‌نقصی برای خراشیدن، برش و سوراخ در جمجمه استفاده می‌کردند.این روش که «مته‌کاری» نام دارد برای هزاران سال و به منظور درمان انواعی از ترومای سر، سردرد، صرع، تشنج و بیماری‌های روانی توسط افراد مختلفی در جهان استفاده می‌شد.باستان‌شناسان به منظور درک بهتر از مهارت در انجام جراحی جمجمه در تمدن اینکا به مطالعه بر روی ۸۰۰ جمجمه در یک بازه زمانی هزار ساله پرداختند. آنها پس از انجام این مطالعه اعلام کردند که نرخ مرگ و میر در میان بیمارانی که جراحی جمجمه بر روی آنها صورت گرفته حدود ۱۷ تا ۲۵ درصد بوده است.از نظر باستان‌شناسان یکی دیگر از رازهای موفقیت اینکاها در زمان جراحی جمجمه، اشراف کامل آنها بر اهمیت میکروب‌زدایی و رعایت موازین بهداشتی در زمان جراحی بوده است. اینکاها می‌دانستند که در صورت شکل‌گیری عفونت در زمان جراحی، احتمال زنده ماندن بیمار به شدت کاهش می‌یابد.

 

محسن هاشمی برای شهرداری غنی سازی 20 درصد نوشت

محسن هاشمی گفت: با توجه به اینکه اختیارات عنوان شده در قانون اساسی به شوراها داده نشده است تاکنون مدیریت یکپارچه شهری شکل نگرفته است.وی با بیان اینکه در تدوین برنامه، اسناد بالادستی باید مورد توجه قرار گیرد افزود: برای تعیین اولویت ها و تمرکز بر آنها رویکردهایی بر مبنای نیازسنجی تعریف شد و بر این اساس مسائلی از جمله حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا، تاب آوری، بافت تاریخی، آسیب های اجتماعی، عدالت در زیرساخت ها و درآمدهای پایدار برای شهر تهران مطرح شد.وی تأکید کرد: در تهران می‌توان با 20 درصد منابع 80 درصد مشکلات را حل کرد.هاشمی ادامه داد: در جریان بررسی بدهی های شهرداری تهران مشخص شد 80 درصد از بدهی ها، بدهی های جزء و اغلب اعتراض ها و سر وصداها مربوط به این 80 درصد است.رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نظرسنجی ها نشان می دهد مردم از مدیریت شهری چه می خواهند اظهارداشت: 93 درصد مردم آلودگی هوا و پس از آن ترافیک را مطرح می کنند و پس از آن 83 درصد از مردم بر حل مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی تأکید دارند.

 

ایران به صنعت تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی دست یافت

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری تهران از احداث کارخانه تبدیل نخاله ساختمانی به مصالح مورد نیاز با ظرفیت 3300 تن تا نیمه دوم شهریور ماه سال جاری خبر داد.وی افزود: به طور میانگین روزانه 9000 تن زباله از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که میزان زباله این شهر در برخی از مواقع به 12 هزار تن می‌رسد. البته در برخی از ماه‌های سال همچون فروردین و اردیبهشت میزان جمع‌آوری زباله از سطح میانگین مقداری کمتر می‌شود اما به طور میانگین روزانه 9000 تن زباله از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود.وی ادامه داد: از میان زباله‌های جمع‌آوری شده در سطح شهر تهران 7500 تن زباله‌های خانگی هستند و 1200 تا 1300 تن زباله ارزشمند در میان زباله‌های جمع‌آوری شده وجود دارد که معمولا قبل از جمع‌آوری توسط سازمان مدیریت پسماند توسط زباله گردها و یا افرادی که به صورت غیرقانونی به جمع‌آوری آنها مشغول هستند از سطح شهر میزانی از آنها جمع آوری می‌شود.

 

آسیب‌های اجتماعی به سمت زنان شیب گرفت

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور را نگران کننده خواند و تاکید کرد که آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می رود.رضا محبوبی با بیان اینکه در حال حاضر درگیر جنگ بزرگی هستیم که همان وضعیت آسیب‌های اجتماعی است که به شکل خاموش همه کشور را فرا گرفته است، گفت: یک و نیم تا دو سال طول کشید تا گزارش جامع آسیب‌های اجتماعی جمع آوری شد و تصویری نسبتا جامع از وضعیت اجتماعی به ویژه آسیب‌های اجتماعی را ارائه داد و اکنون باید گفت که وضعیت آسیب های اجتماعی نگران کننده است.محبوبی از وجود ١۵ میلیون پرونده قضایی در کشور خیر داد و گفت: سه میلیون و ٢٠٠ هزار زن سرپرست خانوار، سالانه ٣٠ هزار معلول قطع نخاع و عضو و هزاران آسیب دیگر در کشور داریم که وقتی این تابلو  را مرور می کنیم نشان می دهد که اوضاع وخیم و واجد توجهات ویژه است.وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می رود، تصریح کرد: جمعیت زنان درگیر موادمخدر و اعتیاد در چند سال گذشته بیش از سه برابر شده است و بیش از  ۵٠ درصد موارد شناسایی شده مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی بوده‌اند. از جمعیت ٧٠ هزار نفری افراد مبتلا به ایدز ۴٧ درصد نیز زنان هستند.معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه باید به زودی منتظر سونامی ایدز باشیم، اظهار کرد: آمار زنان سرپرست خانوار که قرار بود در سناریوی بدبینانه در سال ٩۵ دو میلیون و ١۵٠ نفر پیش‌بینی شود اما به رقم سه میلیون و ٢٠٠ هزار زن سرپرست خانوار رسید.

 

سپاه هرگونه دخالت در برگزاری تجمع طلاب را تکذیب کرد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد در فرایند برگزاری این مراسم را تکذیب کرد.هرگونه دخالت این نهاد در فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است تکذیب و اعلام می شود «سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است».این بیانیه می افزاید: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حمایت، همکاری و کمک به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه ای غفلت ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.سپاه در این بیانیه با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.

 

طوفان عربستان از زائران ایرانی تلفات نگرفت

مدیر کل منابع انسانی سازمان حج و زیارت گفت: وقوع باد و طوفان شدید روز گذشته در عربستان به چادرهای استقرار زائران ایرانی هیچگونه آسیبی نرسانده و همه زائران در سلامت کامل هستند.سجاد جوکار افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی زائران ایرانی در امنیت، آرامش و آسایش کامل به سر می برند و در حال گذران مناسک حج هستند.وی خاطر نشان کرد: زائران ایرانی هم اکنون در عرفات به سر می برند و امشب بعد از نماز مغرب و عشاء راهی مشعرالحرام (مزدلفه) حضور پیدا کرده و پس از نیت تا فردا صبح پس از طلوع آفتاب به سمت منا حرکت خواهند کرد.مدیرکل منابع انسانی سازمان حج تصریح کرد: خوشبختانه زائران ایرانی در سلامت کامل هستند و حتی در از نظر بیماری نیز در مقایسه با سال گذشته آمار بسیار کمتر از سال گذشته است و طبق برنامه ریزی های انجام شده از پنجم شهریور به تدریج به کشور بازخواهند گشت.به گفته وی، اولین پرواز بازگشت حجاج پنجم شهریور در ساعت 14 و 45 دقیقه به وقت عربستان از جده به مشهد انجام می شود.امسال 85 هزار و 200 زائر ایرانی در قالب 586 کاروان از 19 ایستگاه پروازی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند.

 

پشه با یک میلیون قربانی در سال جانی ترین حیوان را به نام خود ثبت کرد

20 اگوست روز جهانی پشه، خطرناک ترین موجود جهان نامگذاری شده است؛ حشره ای که سالانه یک میلیون نفر قربانی می گیرد.دو هزار و 500 نوع پشه در جهان وجود دارد که شمار زیادی از آنها ناقل بیماری هایی هستند که به 700 میلیون نفر در جهان سرایت کرده و سالانه یک میلیون قربانی می گیرد و بدین ترتیب پشه، خطرناک ترین حیوان در جهان محسوب می شود.روز پشه برای حساس کردن افکار عمومی جهانی برای مبارزه با پشه ها و بیماری هایی که از طریق آنها سرایت می کند نامیده شده است. 'رونالد روس' پزشک انگلیسی 20 اگوست 1897 میلادی موفق به کشف عامل بیماری مالاریا از طریق نیش پشه به انسان و به همین دلیل در سال 1902 برنده جایزه نوبل شد. بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، 207 میلیون مورد ابتلا به بیماری مالاریا در جهان به ثبت رسیده که 85 درصد این موارد مربوط به آفریقاست.خطر ابتلا به مالاریا هنوز برای 3.2 میلیارد نفر در جهان، معادل نیمی از جمعیت جهانی بسیار بالاست.پشه ها همچنین ناقل سایر بیماری ها از جمله تب دانگی، ویروس نیل غربی و تب زرد هستند.در ایتالیا نیز حدود 70 نوع پشه وجود دارد که اکثر آنها را پشه های عادی، پشه برنجی و پشه ببری تشکیل می دهند. خطر ابتلا به بیماری هایی مانند مالاریا و ویرس نیل غربی در ایتالیا بسیار پایین است.

نظر شما