شناسهٔ خبر: 27554183 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عفتی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد ؛

ذبح رایگان گوسفندان در 27 جایگاه مشخص شده / میکروب های کشنده دام آلوده تا 60 سال در خاک زنده می مانند

معاون بهره برداری و بهداشت سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران، گفت: «اگر یک دام آلوده به میکروب باشد، و افراد آن را به صورت آزاد در منزل خود ذبح کنند، میکروب تا 60 سال در خاک زنده می‌ماند و بیماری آن کشنده خواهد بود.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ با فرا رسید روز عید قربان، مسلمانان در سراسر جهان با توجه به اعتقادات خود، گوسفندی را ذبح و گوشت آن را میان ایتام و فقرا تقسیم می‌کنند.

نکته قابل توجه در این میان نحوه ذبح دام است چرا که ذبح غیر بهداشتی، موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام شده و خطرات جانی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

به دنبال کاهش خطرات و بیماری‌های بین انسان  و دام، چند سالیست که سازمان میادین و میوه و تره بار با تأمین جایگاه‌هایی برای ذبح بهداشتی و به صورت کاملا رایگان خدمات ویژه‌ای را در اختیار شهروندان قرار داده است.

به نظر می‌رسد بهتر است که شهروندان برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از افزایش بیماری‌ها برای ذبح دام خود به این جایگاه‌های مشخص شده در سطح شهر  مراجعه کنند.

علی عفتی - معاون بهره برداری و بهداشت سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که شما چه امتیازاتی را برای شهروندان فراهم کرده‌اید تا دام خود را به صورت شخصی ذبح نکنند، بیان کرد: «همه تسهیلات برای شهروندان فراهم شده تا دام خود را در جایگاه‌ها ذبح کنند. این امتیازات شامل کشتار رایگان است چرا که اگر بخواهند دام خود را به صورت آزاد ذبح کنند باید برای کشتار هزینه بپردازند. همچنین اگر  لاشه‌ای مریض باشد، فرد مجبور است که آن را دور بیندازد و غرامتی هم به وی پرداخت نخواهد شد. اما در این جایگاه‌ها از کل لاشه تا یک کیلوگرم آن، اگر به هر دلیلی دام پزشک تشخیص بدهد که بخشی از لاشه قابل مصرف نیست، به مشتری غرامت هر جزء یا کل لاشه پرداخت می‌شود. سازمان، هزینه‌های بسیاری برای دکتر دامپزشک رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا سلامت دام را تضمین کنند.»

وی با بیان این مطلب که بزرگ‌ترین نعمت خدادادی، سلامتی است، افزود: «شهروندان باید به علت ضرورت حفظ سلامتی خود این کار را انجام بدهند. اگر یک دام آلوده به میکروب باشد، و افراد آن دام را به صورت آزاد در منزل یا کنار منزل خود ذبح کنند، میکروب تا 60 سال در خاک زنده می‌ماند و بیماری آن کشنده خواهد بود. در این جایگاه‌ها، لاشه بیمار به صورت کاملا بهداشتی و با حضور ناظران دفن خواهند شد. همچنین ضایعات لاشه به صورت بهداشتی جمع‌آوری و دفن خواهد شد اما عموماً افراد بیرون از جایگاه‌ها، این ضایعات را رها خواهند کرد.»

عفتی با اشاره به این مطلب که سال گذشته به صورت 50-50 دام در جایگاه‌های مشخص شده و بیرون از جایگاه به صورت آزاد ذبح شدند، بیان کرد: «علت اینکه همچنان درصد بسیاری از مردم دام خود را بیرون از جایگاه‌های مشخص شده و بدون توجه به امتیازات درنظر گرفته شده کشتار می‌کنند، باورهای غلط است.»

معاون بهره برداری و بهداشت سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران، بیان کرد: «علت این رفتار اشتباه در مذهب نهفته نیست بلکه در باورهای غلطی است که افراد به اشتباه در ذهن خود جای داده‌اند؛ اینکه خون حیوان را روی  پلاک ماشین بزنند، جزو شرع و هیچ چیز دیگر نیست بلکه یک باور غلط است که باید اصلاح شود.»

نظر شما