شناسهٔ خبر: 27552496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

واکنش‌ها به پلاکارد جنجالی طلاب در مدرسه فیضیه قم ادامه دار است

حواشی یک تجمع

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی _ مهدی عباسی: پنج‌شنبه گذشته  در مدرسه فیضیه قم مراسمی برگزار شد که حواشی بسیاری داشته است.  تجمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم باموضوع مطالبه عدالت اقتصادی با شعار «روحانیت هم درد و همراه مردم» در حالی برگزار شد که وجود پلاکاردهایی با مضامین تهدید مسئولان، واکنش‌هایی به همراه داشت. 
به جز حسن رحیم پورازغدی؛ یکی از فرماندهان سپاه نیز در این مراسم سخنرانی کرده است. مراسمی که شعارهایش، این روزها با واکنش بسیار روبرو شده است. حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) قم هم در سخنانش در این مراسم، برای دولت خط و نشان کشید .
علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در این باره نوشت: شعارهایی که در تجمع مدرسه فیضیه قم سر داده شد یا روی تابلوها حمل می‌شد، نشان می‌دهد که لااقل بخشی از حوزه علمیه قم از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است. تأسف بیشتر زمانی به انسان دست می‌دهد که می‌بیند یکی از شعارهایی که روی تابلو حمل می شد، این بود: ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت، اشاره به رحلت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی. این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم باشد که برای بسیاری از اذهان به صورت یک معما باقی مانده است. در واقع مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همانطور که سر آقای‌هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد.
این اتفاقات با واکنش مراجع هم روبرو شد. آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیانیه ای با اشاره به برگزاری تجمع طلاب حوزه علمیه قم گفت: درشرایط حساسی که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس جمهوری بر اساس چه ضابطه‌ای بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟!
در این بیانیه آمده است: حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.
این بیانیه می افزاید :متاسفانه جمعی از طلاب و اساتید را به آنجا دعوت کرده بودند تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس جمهوری محترم را تهدید به مرگ می ‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت.
این مرجع تقلید دراین بیانیه تصریح کرده است: آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ حوزه علمیه‌ای که محل پرورش امام(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب بوده است، حوزه علمیه‌ای که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده، حوزه علمیه‌ای که در سال ده‌ها هزار تن را برای تبلیغ به اقصی نقاط در داخل یا خارج کشور برای دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(ع) می‌فرستد، حوزه علمیه‌ای که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامی و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادی و سیاسی می‌نویسد و منتشر می‌کند، حوزه علمیه‌ای که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند.
آیت الله مکارم شیرازی دراین بیانیه خطاب به مسئولان حوزه علمیه گفته است: آنها باید روشن سازند که این برنامه زیانبار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسئولان محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است : اگر گروهی از طلاب و اساتید می‌خواستند نسبت به برنامه‌های اقتصادی انتقاد کنند، مانعی نداشت که با بیان منطقی سخنان خود را بازگو کنند و راهکار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانی دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانی زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامی ممکن نیست، خوشحال کنند؟ خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
آیت‌الله نوری همدانی هم  در مشهد مقدس ضمن اظهار تاسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور میشود کسی بیاید سخن بگویید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیرسوال ببرد.
وی افزود: حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبار ستیز بود حال این گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد.
وی برخی شعارهای دست نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحت کننده دانسته و بیان کرد:  کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته به حق طلاب و علماء را منحرف کردند. علما و و مراجع خواستار کمک به مردم هستند.
 آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسوولان محترم حوزه میخواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.
موضع حوزه درباره حاشیه‌های فیضیه پیروی از مراجع است
سیداحمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  هم اعلام کرد حوزه درباره حواشی تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم، پیرو مراجع عظام تقلید است و این نهاد در این خصوص جلسه برگزار می‌کند.
سیداحمد خاتمی درباره ماجرای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه، به سؤالات ایرناپلاس پاسخ داده است. 
 تجمعی که هفته گذشته در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، بسیار واکنش‌برانگیز بود. شما در جریان این اتفاق بودید و مسائلی که به وجود آمد را پیگیری کردید؟ 
من نه قبل و نه بعد از برگزاری در جریان نبودم. شورای عالی حوزه سخنگو دارد و موضع می‌گیرند. ما به صورت پراکنده موضع نخواهیم داشت. انشاءالله جلسه داریم و موضع‌گیری خواهیم کرد.
یعنی شما از برگزاری تجمع اطلاعی نداشتید؟
اطلاع رسمی خیر. من هم مثل دیگر شهروندان که از طریق فضای مجازی متوجه می‌شوند، از برگزاری این تجمع مطلع شدم.
این مراسم باعث شد یکسری نقدها به حوزه علمیه وارد شود.
من بیشتر از این نظری نمی‌دهم. من با هماهنگی با شورا نظر خواهم داد.
همچنین آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید صبح امروز در سخنانی در مشهد در واکنش به این اتفاق اظهار کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار‌ها نادرست و موجب تأسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. و از مسوولان محترم حوزه میخواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.
بیانیه سپاه درباره دست نوشته‌های اخیر در تجمع طلاب قم 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.
در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی  تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه،تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می‌دارد «سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است».
 این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است،  با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه ای غفلت ناپذیر  دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.
این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه‌های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده ای  با خروج از موازین شرعی و اخلاقی  و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.
تجمع خودجوش در مدرسه فیضیه مورد تایید مدیریت حوزه نیست
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه هم، تجمع هفته گذشته عده ای از طلاب و اساتید حوزه در فیضیه را تجمعی خود جوش دانست که مورد تایید مدیریت حوزه نیست.
حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی با انتشار مطلبی پیرامون حواشی تجمع اخیر در مدرسه فیضیه، در کانال رسمی خود، تصریح کرد: تجمع اعتراضی هفته گذشته در مدرسه فیضیه، یک تجمع خود جوش توسط برخی طلاب و اساتید حوزه علمیه قم بوده است و مدیریت حوزه‌های علمیه نقشی در برپایی این گردهمایی نداشته است.
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه ضمن تاکید بر پیروی از خط و مشی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: مدیریت حوزه‌های علمیه پیرو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام (دام ظلهم العالی) عمل می‌نماید.
وی افزود: شعارها و دست نوشته‌های برخی از افراد شرکت کننده در گردهمایی مورد تایید مدیریت حوزه نیست و برگزار کنندگان این تجمع باید پاسخگوی حاشیه‌های مراسم باشند.
وزارت کشور نقشی در صدور مجوز تجمع اخیر قم نداشت
مشاور وزیر کشور هم  اعلام کرد: وزارت کشور نقشی در صدور مجوز تجمع در اماکنی مانند دانشگاه و مساجد و حوزه‌های علمیه ندارد.
 روح الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به نقش وزارت کشور در برگزاری تجمع اخیر در حوزه علمیه قم گفت: این تجمع در داخل محوطه حوزه علمیه برگزار شد و قانون تکلیف صدور مجوز برای برگزاری اینگونه تجمعات در محیط‌های سربسته مانند مساجد و دانشگاه‌ها را بر عهده وزارت کشور نگذاشته است.
مشاور وزیر کشور افزود: این تجمع قرار بود ابتدا بیرون از محوطه برگزار شود که وزارت کشور با آن مخالفت کرد و از برگزاری و تداوم آن در بیرون از محوطه جلوگیری شد.
درخواست دختر‌هاشمی رفسنجانی
در این میان دخنر آیت الله‌هاشمی رفسنجانی هم در گفت و گویی خواستار روشن شدن بیشتر ابهامات فوت پدرش برای خانواده‌هاشمی شد. فائزه‌هاشمی، دختر آیت الله‌هاشمی در گفتگو با یورونیوز  یادآور شد: «علیرغم بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی، ابهامات ما رفع نشده بود و با پلاکاردی که در تجمع طلاب در دست گرفته بودند و با توجه به اینکه روی دسته پلاکاردها نوشته شده بود که این پلاکارد را باید برگردانید - یعنی نگاه امنیتی وجود داشته که این پلاکاردها دست هرکسی نیفتد- وظیفه نهادهای امنیتی، شورای امنیت و نهادهای مرتبط با رسیدگی به فوت بابا است که این مساله را پی‌گیری کنند و شاید بتوان این پلاکارد را سرنخی حساب کرد که می‌تواند به جای خاصی برسد و بررسی‌ها را معنادار بکند.
فائزه‌هاشمی، فعال سیاسی و دختر آیت الله‌هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شاید فکر نمی‌کردند که از دسته پلاکاردها عکس گرفته و منتشر شود. در دنیای امروز که هیچ چیزی مخفی نمی‌ماند گاف داده اند و از دست‌شان در رفته است. البته قطعی نمی‌شود حرف زد و افراد غیرمسول که حرف متفاوت می‌زنند، زیاد هستند. اما نهادهای امنیتی به خصوص شورای عالی امنیت ملی که با مساله فوت بابا مرتبط بودند و این موضوع را بررسی می‌کردند نباید این موضوع را فقط یک سهل انگاری یا اشتباه از سوی برخی ببینند بلکه باید به عنوان یک سرنخ به این پلاکارد نگاه کنند و موضوع را دنبال و به نتیجه برسانند.»
سوال اعضای فراکسیون امید از وزیر کشور درباره‌ تجمع قم
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم  از طرح سوال جمعی از اعضای این فراکسیون از وزیر کشور درباره‌ تجمع قم خبر داد.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموعه فعل و انفعالات و اتفاقاتی در کشور در حال وقوع است که قدری ابهام برانگیز است اگر این پازل‌ها را کنار هم بچینیم به این تحلیل می‌رسیم که جریانی فراتر از طرح سوال، استیضاح، تجمع و شعار ساختارشکنانه به دنبال سازمان دادن اقداماتی است که خواسته یا ناخواسته در موقعیت فعلی آب ریختن به آسیاب دشمن است.
وی با بیان این که این اقدامات موجب افزایش اعتماد مردم به حاکمیت نمی‌شود، تصریح کرد: شاید در مواردی خواسته یا ناخواسته در میدانی حرکت می‌شود که طراحی بدخواهان نظام است ما شاهد این بودیم که در دولت اوباما ۲۰ نفر در خزانه داری این کشور مسئول تحریم‌های اقتصادی ایران بودند و این تعداد الان به ۳۰۰ نفر رسیده است اما ما چه کرده‌ایم و چه اقدام بازدارنده‌ای صورت گرفته است؟
تابش با بیان این که هدف از طرح سوال از وزیر کشور درباره‌ تجمع اخیر قم ریشه یابی این وقایع است، گفت: چطور می‌شود در تجمع روحانیون در مشهد و قم شاهد سردادن شعارهای ساختارشکنانه هستیم آن هم روحانیونی که در پی افکندن انقلاب موثر بوده و مدافع نظام هستند و به مخاطراتی که از جانب بی اعتمادی مردم به حاکمیت ایجاد می‌شود آشنا هستند ما هم خیلی از مشکلات را می‌دانیم اما منشاء داخلی و خارجی آن را بررسی می‌کنیم.
نایب رئیس فراکسیون امید با بیان این که جناح‌ها و گروههای سیاسی در مقابل فشارها به کشور در کنار هم قرار گرفتند، تصریح کرد: فراکسیون امید مورد اتهام قرار گرفته که داد مردم را نمی‌زند ما نماینده مردم و به دنبال تحقق مطالبات آنها هستیم. ولی قطعا حفظ موجودیت کشور را بالاترین هدف خود می‌دانیم.
تابش در پایان  با بیان این که سوال از وزیر کشور درباره‌ تجمعات اخیر قم تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است، اظهار کرد: از وزیر کشور می‌خواهیم در این باره گزارش دهد به ویژه این که برخوردی هم با این افراد انجام نشده در حالی که برای دانشجویان، فعالان محیط زیست، کارگران یا وکلا احکامی صادر شده است.

نظر شما