شناسهٔ خبر: 27551836 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

بیش از 3 هزار و 800 هکتار از اراضی زراعی خراسان‌جنوبی زیر کشت گیاهان دارویی است

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، عبدالرضا رضایی با اشاره به گوناگونی گیاهان دارویی در استان گفت: خراسان‌جنوبی با توجه به تنوع گونه‌های گیاهان دارویی سهمی در صادرات گیاهان دارویی به شکل مستقیم ندارد و این صادرات اکثراً از طریق استان‌های خراسان‌رضوی و تهران انجام می‌گیرد.

وی به دلیل عدم سهیم بودن استان از صادرات مستقیم گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: شاید از جمله دلایل این امر مسائل گمرکی، جمع‌آوری به شکل متفرقه از مکان‌های مختلف و به مزایده قرار دادن جمع‌آوری گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی و برنده شدن افرادی خارج از استان باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح توسعه کشت آنغوزه در استان افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی با اداره منابع طبیعی جلسه داشته تا کشت این گیاه دارویی در استان گسترش یابد.

وی از توزیع یک تن بذر آنغوزه در هفت شهرستان‌ استان بین کشاورزان خبر داد و اضافه کرد: در عرصه‌های طبیعی بذرپاشی و در عرصه‌های زراعی به شکل الگویی کشت آنغوزه صورت می‌گیرد.

رضایی با بیان اینکه طرح آزمایشی کشت آنغوزه در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده است، یادآور شد: در این طرح جوانه‌زنی این گیاه دارویی بررسی و قرار است نتیجه نهایی حاصل شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های زراعی استان سه هزار و 850 هکتار است.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 اعتباراتی برای بحث گیاهان دارویی پیش‌بینی شده است، یادآور شد: مبلغ 90 میلیون تومان برای این امر در استان در نظر گرفته شده که تاکنون 50 میلیون تومان یارانه نهال و بذر گیاهان دارویی به کشاورزان استان پرداخته شده است.

این مسوول با بیان اینکه حدود 800 نوع گونه گیاه دارویی در عرصه‌های طبیعی و زراعی استان وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد 15 گونه گیاه دارویی در استان جزو گونه‌های دارای اولویت بوده که می‌توان به مهم‌ترین‌ آن‌ها شامل زیره، خاکشیر، اوسطوخودوس، آنغوزه، زعفران، گل ختمی،موسیر، رازیانه، زنیان و خرفه اشاره کرد.

شکل‌گیری ستاد گیاهان دارویی برای رسیدگی به مباحث مرتبط با گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از شکل‌گیری ستاد گیاهان دارویی در استان خبر داد و افزود: ادارات مختلفی از جمله استانداری، جهاد دانشگاهی، اداره استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این ستاد عضو هستند.

رضایی ادامه داد: در این ستاد مباحث مرتبط با گیاهان دارویی مورد کارشناسی می‌گیرد و طرح‌های قابل اجرا و مباحث مربوط به توسعه کشت گیاهان دارویی، مباحث مربوط به بازار، تولید، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما