شناسهٔ خبر: 27551552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بازی «PES 2019»؛ از فوتبال مثل دنیای واقعی لذت ببرید

صاحب‌خبر -

در حالی که معمولا در سبک‌های دیگر بازی‌های ویدیویی شاهد بازی‌های زیادی هستیم، وقتی نوبت به سبک شبیه‌ساز فوتبال می‌رسد، صرفا رقابت بین دو مجموعه بزرگ است؛ فیفا و PES، ساخته‌های دو کمپانی الکترونیک آرتز و کونامی. این دو مجموعه در طول تاریخ‌شان، مثل هر مجموعه بازی دیگری دوران پر فراز و نشیبی داشته‌اند و سال‌هایی بود که PES یکه‌تاز بازی‌های فوتبالی به‌شمار می‌رفت و پس از آن دورانی هم رسید که فیفا با فاصله خیلی زیاد رقیب دیرینه‌اش را پشت سر گذاشت. سال گذشته، این دو مجموعه هر دو عملکرد مناسب یا بهتر است بگوییم هم‌سطحی داشتند و به همین دلیل هم تقریبا نمره‌های نزدیک به همی دریافت کردند. اما امسال وضعیت این دو بازی به چه شکل است؟ از آنجایی که PES 2019 زودتر از فیفا ۱۹ منتشر خواهد شد، در این مطلب نگاهی به اطلاعاتی که از ساخته کونامی داریم خواهیم داشت. 

 

اول از همه، اجازه بدهید همه تعصب‌ها را کنار بگذاریم و خیلی رک از این بگوییم که Pro Evolution Soccer 2019، یکی از اصلی‌ترین نقاط قوتش را از دست داده است. بله منظورم رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا است که چند سالی می‌شد کونامی حسابی با آن‌ها پُز می‌داد و انصافا هم این رقابت‌ها را به‌خوبی به‌تصویر می‌کشید. البته بود و نبود دو رقابت فوتبال در یک بازی آنقدر هم اتفاق مهمی نیست ولی اگر روی این موضوع تاکید کردم، به خاطر این است که سری PES، همیشه از حیث لایسنس از فیفا عقب بوده است و شبیه‌سازی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، تنها موردی بود که باعث می‌شد تا مجموعه PES هم از حیث لایسنس حرفی برای گفتن داشته باشد. ولی خب خوب یا بد، قرارداد کونامی برای استفاده از این رقابت‌ها امسال به پایان رسیده و این دو مسابقه را این بار قرار است به صورت شبیه‌سازی‌شده در فیفا ۱۹ ببینیم. پس اجازه بدهید پیش از هر چیزی، این موضوع را بررسی کنیم که کونامی برای رو‌به‌رو شدن با مشکل از دست دادن لایسنس این دو رقابت چه کار‌هایی انجام داده است. 

 

بازی PES 2019,اخبار دیجیتال,خبرهای دیجیتال,بازی

اولین اقدام کونامی در این راستا، به‌دست آوردن لایسنس لیگ‌های مختلف است. این شرکت امسال سعی کرده تا تعداد لیگ‌های لایسنس‌شده خود را افزایش بدهد و در این راه توانسته لایسنس استفاده از لیگ‌هایی چون ترکیه، پرتغال، بلژیک، سوییس، آرژانتین، اسکاتلند و روسیه را دریافت کند و این لیگ‌ها و تمام تیم‌هایشان به صورت لایسنس‌شده در بازی حضور خواهند داشت. شاید با خود بگویید که در این بین نام چندان بزرگ و هیجان‌انگیزی دیده نمی‌شود و خب طبیعی است که مثلا خیلی از ما‌، ترجیح می‌دادیم تا به جای لیگ‌هایی مثل بلژیک یا سوییس، شاهد لایسنس شدن لیگی مثل بوندسلیگا در PES 2019 باشیم. ولی خب به هر حال همین اقدام کونامی هم قدم مثبتی برای بهتر کردن وضعیت تیم‌ها و لیگ‌های بازی است و قابل تحسین است. 

 

کونامی در عوض از دست دادن لایسنس لیگ قهرمانان اروپا، لایسنس چند لیگ جدید از جمله لیگ ترکیه و پرتغال را دریافت کرده است

علاوه بر این کونامی در زمینه لایسنس کردن تیم‌ها و لیگ‌های نسخه جدید PES، حاشیه‌هایی هم داشت. تا سال گذشته، باشگاه دورتموند آلمان قراردادی با کونامی داشت که به لطف آن، این باشگاه را به شکل لایسنس‌شده در بازی می‌دیدیم و ورزشگاه خانگی دورتموند هم به شکل واقعی در بازی شبیه‌سازی شده بود. با این حال باشگاه آلمانی امسال قرار دادش را با کونامی فسخ کرد و شرکت ژاپنی هم در اقدامی متقابل، به سراغ رقیب دیرینه این باشگاه یعنی شالکه ۰۴ رفت و این باشگاه به صورت لایسنس‌شده در بازی وجود خواهد داشت. این بدین معنی است که طرفداران شالکه، می‌توانند این تیم را با لباس‌های واقعی و اسامی درست در بازی مشاهده کنند و علاوه بر آن، ورزشگاه خانگی شالکه یعنی VELTINS-Arena هم که به صورت سه‌بعدی اسکن شده است، در بازی وجود خواهد داشت و بازیکنان می‌توانند آن را در بین استادیوم‌های بازی انتخاب کنند. البته علاوه بر شالکه، کونامی با تیم‌هایی مثل میلان ایتالیا هم قرارداد دارد. 

 

اما راستش را بخواهید، سری PES هیچوقت به عنوان مجموعه‌ای که بتواند به لطف داشتن لایسنس تیم‌ها و لیگ‌ها خودی نشان بدهد مطرح نبوده است. بلکه نسخه‌هایی از این سری خوش درخشیده‌اند که گیم‌پلی خوبی ارائه کرده‌اند. برای مثال هر زمان که صحبت از بهترین نسخه PES می‌شود، ذهن‌مان به سراغ PES 6 می‌رود و دلیل این موضوع، گیم‌پلی فوق‌العاده آن بازی است؛ گیم‌پلی که در زمان خودش نزدیک‌ترین تجربه ممکن از یک بازی فوتبال را ارائه می‌کرد و همین کافی بود تا همه طرفداران هم از بازی راضی باشند. کونامی پس از آنکه در چند نسخه از سری PES نتوانست از حیث گیم‌پلی تجربه خوبی ارائه بدهد، چند سالی می‌شود که دوباره تمرکز اصلی‌اش را روی گیم‌پلی بازی‌هایش گذاشته و تا حدود زیادی هم در این راه موفق بوده است. 

 

PES 2018، که از قضا نمره‌های خوبی هم از سایت‌های معتبر دنیا دریافت کرد، جدا از تمام ویژگی‌های خوب و بدش، گیم‌پلی خیلی خوبی ارائه می‌کرد. یعنی شخصی مثل من که از قضا طرفدار فیفا هم هستم، از بازی کردن PES 2018 لذت زیادی بردم و پس از تمام شدن هر مسابقه، دوست داشتم تا بلافاصله مسابقه جدیدی را شروع کنم. این ویژگی مخصوصا در حالت Co-Op بازی بیش‌تر هم به چشم می‌آمد و تجربه بازی با بازیکنان دیگر در قالب یک تیم لذت عجیبی داشت. خب حالا PES 2019 قرار است تمام این ویژگی‌ها را حفظ کند و البته در راستای بهبود آن‌ها هم قدم‌هایی بردارد.

 

بازی PES 2019,اخبار دیجیتال,خبرهای دیجیتال,بازی

یکی از ویژگی‌های جدید گیم‌پلی بازی که البته هر سال شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه آن هستیم، مربوط به سیستم کنترل توپ می‌شود. نمی‌دانم نسخه دموی بازی را تجربه کرده‌اید یا نه، ولی این بهبود حتی در نسخه دمو هم به‌وضوح دیده می‌شود. برای مثال زمانی که توپی برای یکی از بازیکنان‌تان ارسال می‌کنید، وی گزینه‌های مختلفی برای کنترل کردن این توپ خواهد داشت و انیمیشن‌های مربوط به این کار، به مراتب گسترده‌تر از قبل شده‌اند. حال اگر بخواهید تا توپ را به صورت یک ضرب و بدون کنترل کردن پاس بدهید، برای این موضوع هم انیمیشن‌های مختلفی طراحی شده است و همیشه شاهد یک نوع واکنش تکراری از سوی بازیکنان نیستیم. فرضا اگر بازیکنی که توپ به او می‌رسد تکنیک بالایی داشته باشد، گاهی به شکل آکروباتیک و نمایشی توپ را به بازیکن هم‌تیمی پس می‌دهد و این ویژگی‌ها، با اینکه شاید جزئی باشند، اما وقتی کنار هم قرار بگیرند باعث می‌شوند تا بازی بیش از پیش شبیه به یک تجربه واقعی از فوتبال باشد و از آن مهم‌تر، با گذشت زمان به تجربه یکنواختی تبدیل نشود و همیشه شاهد واکنش‌ها و حرکات جدیدی از بازیکنان در قبال صحنه‌های مختلف باشیم. 

 

بهبود هوش مصنوعی بازیکنان موردی است که باعث خواهد شد تا بازی بیش از پیش شبیه به واقعیت باشد

مورد بعدی که کونامی در PES 2019 تغییراتی در آن اعمال کرده، سیستم انرژی و خستگی بازیکنان است. به این صورت که فرایند خستگی بازیکنان، چیزی فراتر از خالی شدن ساده نوار انرژی خواهد بود و بازیکنان بسته به اینکه در بازی چه میزان دوندگی داشته باشند و تا چه حد از آن‌ها استفاده کنید، به شکلی طبیعی خسته خواهند شد و صد البته این خستگی تاثیرش را روی عملکرد آن‌ها خواهد گذاشت. برای مثال، اگر بازیکن شما خسته شده باشد و شما هم وی را تعویض نکرده باشید، ممکن است در دادن یک پاس ساده هم دچار اشتباه شود یا حتی با وجود داشتن فضای کافی، دیگر انرژی لازم برای سریع دویدن را نداشته باشد و همین مسائل هم باعث شوند تا موقعیت‌ها برای شما از دست بروند. تازه کونامی برای نشان دادن خستگی بازیکنان هم یک سری انیمیشن‌های جدید به بازی اضافه کرده است و در دقایقی که بازی به دلیل بیرون رفتن توپ یا موارد اینچنینی متوقف می‌شود، انیمیشن‌هایی مرتبط با خستگی بازیکنان نمایش داده می‌شوند. 

 

بازی PES 2019,اخبار دیجیتال,خبرهای دیجیتال,بازی

علاوه بر این در PES 2019، شاهد اضافه شدن یک سیستم تعویض سریع بازیکنان هم هستیم. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا بدون متوقف کردن بازی و رفتن به منو‌ها، بازیکنانی را که می‌خواهید تعویض کنید و از قضا خیلی هم کاربردی و خوب طراحی شده است. مورد بعدی که کونامی اهمیت زیادی برای آن قائل شده، هوش مصنوعی بازیکنان است؛ به لطف این مورد، بازیکنان در PES 2019 چه در فاز دفاع و چه در فاز حمله بسیار تاکتیک‌پذیر نشان می‌دهند و برای مثال در دفاع فضا‌های خالی را به‌خوبی پوشش می‌دهند یا در زمان درست برای قطع توپ بازیکنان حریف اقدام می‌‌کنند و در زمان حمله هم به شکل خیلی خوبی فرار‌های به‌موقع انجام می‌دهند و در موقعیت گل قرار می‌گیرند. همچنین در بازی این امکان فراهم شده تا خیلی ساده بتوانید فقط با استفاده از کلید L2 و کلید‌های جهت تاکتیک تیم‌تان را تغییر بدهید و بدین ترتیب دستوراتی را که می‌خواهید به ساده‌ترین شکل ممکن اعمال کنید. در نهایت یک اقدام دیگر کونامی برای بهبود گیم‌پلی بازی PES 2019، اعمال تغییراتی در سیستم شوت‌زنی و پاس بوده است که به موجب آن، پاس‌ها و شوت‌ها بیش از پیش شبیه به واقعیت هستند و البته با توجه به تجربه‌ای که از نسخه دمو داشتیم، درصد خطای نسبتا بالایی هم دارند. 

 

در نقد بازی فیفا ۱۸ به یک نکته در آن اشاره کردیم و آن هم ارائه زیبایی بود که ساخته الکترونیک آرتز از فوتبال در اختیارمان می‌گذاشت. منظورم از ارائه، این است که مثلا نحوه شروع بازی بر اساس اینکه مسابقه در چه لیگی باشد متفاوت است یا بازی کردن در شرایط آب و هوایی مختلف حس و حال خاص و منحصر‌به‌فردی دارد و همه این‌ها وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، باعث می‌شوند تا بازی کردن فیفا، چیزی شبیه به تماشای فوتبال واقعی از تلویزیون باشد. خب خبر خوب برای طرفداران PES اینکه کونامی هم امسال قدم‌هایی در راستای ارائه زیباتر بازی‌های فوتبال در PES 2019 برداشته است. به این صورت که استادیوم‌ها هرکدام حس و حال خاص خود را خواهند داشت و مواردی مثل مراسم آغازین بازی بسته به استادیومی که در آن بازی می‌کنید جلوه متفاوتی دارد. از طرف دیگر، شرایط آب و هوایی هم قرار است در PES 2019 پررنگ‌تر از قبل در مسابقات تاثیرگذار باشد و آب و هوای بارانی، برفی یا معمولی هرکدام تجربه‌ای متفاوت از بازی کردن را ارائه خواهند کرد. 

 

بازی PES 2019,اخبار دیجیتال,خبرهای دیجیتال,بازی

راستی یک نکته جالب هم در مورد وضعیت آب و هوایی بازی ذکر شده است که البته، هنوز با قاطعیت نمی‌توان آن را تایید کرد اما برخی منابع به آن اشاره داشته‌اند. این مورد بدین شکل است که در PES 2019، گزینه‌ای برای انتخاب شرایط آب و هوایی خواهید داشت که در صورت فعال بودن آن، شاهد آب و هوای پویا در بازی‌ها خواهیم بود و مثلا ممکن است ناگهان بارش باران آغاز شود و این مساله روی روند مسابقه شما هم تاثیر بگذارد. علاوه بر این PES 2019 قرار است از قدرت کنسول‌های پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس و صد البته کامپیوتر‌های بالا رده هم بهره ببرد و تجربه ۴K و HDR را روی این پلتفرم‌ها ارائه کند؛ تجربه‌ای که باعث خواهد شد تا زیبایی‌های بصری بازی حتی بیش‌تر از کنسول‌های معمولی به چشم بیایند و مثلا مواردی مثل آب و هوای بارانی و برفی در رزولوشن‌های بالا جلوه زیبا‌تری هم خواهند داشت. 

 

بهبود‌های گرافیکی بازی باعث شده‌اند تا PES 2019 زیبا‌ترین نسخه مجموعه تا به امروز باشد

حالا که در مورد ارائه زیبا‌تر فوتبال در نسخه جدید PES صحبت کردیم، بد نیست تا کمی هم راجع به بهبود‌های گرافیکی بازی توضیح بدهیم. کمپانی کونامی در PES 2019، از یک سیستم نورپردازی جدید استفاده کرده که اصطلاحا به آن Enlighten گفته می‌شود. این سیستم باعث خواهد شد تا نورپردازی‌ها در بازی به مراتب طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از قبل باشند و برای مثال، بسته به اینکه در چه زمانی از روز مسابقه را برگزار کنید، شاهد نورپردازی‌های متفاوتی خواهید بود و بازی کردن زیر نور آفتاب با بازی کردن در زیر نور چراغ‌های ورزشگاه تفاوت زیادی خواهد داشت. به این‌ها بهبود کیفیت بافت‌های مربوط به چمن ورزشگاه، بهبود انیمیشن‌های مربوط به تماشاگران و صد البته از همه مهم‌تر بهتر شدن جزییات مربوط به طراحی چهره بازیکنان را هم اضافه کنید تا متوجه شویم که PES 2019، قرار است زیبا‌ترین نسخه این مجموعه از حیث بصری باشد. 

 

بازی PES 2019,اخبار دیجیتال,خبرهای دیجیتال,بازی

کمپانی کونامی، در راستای بهتر کردن بازی PES 2019، تغییراتی هم در حالت‌های بازی ارائه کرده است. حالت Co-Op از نسخه قبل در این نسخه هم البته به شکلی بهتر حضور خواهد داشت و می‌توانید در رقابت‌های سه در برابر سه، همراه با دوستان‌تان وارد مسابقاتی شوید که داشتن هماهنگی تیمی در آن‌ها حرف اول را می‌زند و البته با توجه به تجربه‌ای که از نسخه دمو داشتم، این رقابت‌ها بسیار اعتیاد‌اور و جذاب هستند. همچنین کونامی وعده داده تا امسال، وضعیت سرور‌های بازی را بهتر از قبل کند تا بازیکنان کار راحت‌تری برای پیدا کردن حریف در بخش‌های آنلاین داشته و تجربه بدون وقفه‌ای را در خود مسابقات داشته باشند. علاوه بر این کونامی از یک سری تغییرات اعمال‌شده در حالت‌های MyClub و مستر لیگ هم رونمایی کرده است. 

 

حالت MyClub، در واقع تجربه‌ای شبیه به حالت آلتیمیت تیم فیفا است که در آن، کارتان را با یک تیم ضعیف آغاز خواهید کرد و به مرور با شرکت در مسابقات و کسب درآمد، می‌توانید تیم‌تان را بهبود ببخشید. این بخش قرار است در PES 2019 گسترده‌تر از قبل شود و یکی از ویژگی‌هایش این خواهد بود که مثل کارت‌های In Form فیفا، بازیکنان شما بسته به عملکردی که در دنیای واقعی دارند، با بهبود توانایی‌هایشان طرف خواهند بود و قدرت‌شان در بازی افزایش پیدا می‌کند. همچنین کونامی اعلام کرده که امسال قرار است بازیکنان افسانه‌ای بیش‌تری در بخش MyClub بازی حضور داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به یوهان کرایف اشاره کرد. تغییرات بعدی، مربوط به بخش مستر لیگ می‌شوند؛ بخشی که از قضا طرفداران خیلی زیادی دارد و علاقه‌مندان PES خاطرات زیادی با این بخش دارند. مستر لیگ قرار است در PES 2019 دست‌خوش تغییراتی شود که از جمله آن‌ها، می‌توان به اضافه شدن مسابقات پیش فصل اشاره کرد؛ مسابقاتی که قبل از آغاز رسمی هر فصل می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید و بسته به عملکردتان جوایزی هم به‌دست بیاورید که باعث می‌شوند بودجه بیش‌تری در نقل و انتقالات داشته باشید. مورد بعدی هم به همین نقل و انتقالات مربوط می‌شود که درست است هنوز مکانیزم جدید آن به طور رسمی شرح داده نشده، اما کونامی اعلام کرده که قرار است در PES 2019 سیستم خرید و فروش بازیکن متفاوت از قبل و بیش از پیش شبیه به واقعیت باشد. 

 

بازی PES 2019,اخبار دیجیتال,خبرهای دیجیتال,بازی

بازی PES 2019 در تاریخ ۶ شهریور برای ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و ویندوز منتشر خواهد شد و با توجه به اطلاعاتی که از بازی داریم، می‌توان گفت که کونامی قصد دارد تا امسال با تمرکز بیش‌تر روی ارائه یک گیم‌پلی روان و البته شبیه به واقعیت، بهترین نسخه از مجموعه PES تا به امروز را خلق کند؛ موردی که باید منتظر ماند و دید که در نهایت محقق خواهد شد یا خیر. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا PES 2019 به تجربه موفقی تبدیل خواهد شد؟

 

 

نظر شما