شناسهٔ خبر: 27551086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

جنگ بازسازی سوریه شروع شده است؟

حامدرضا عزیزی گفت: هنگامی که مسئله بازسازی سوریه مطرح می‌شود، ممکن است میان کشور‌های شرکت‌کننده در فرآیند آستانه اختلاف بوجود بیاید. در ایران معتقدند که روسیه، ترکیه و آلمان عملا فرآیند جدیدی را در ارتباط با بازسازی سوریه آغاز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

جنگ بازسازی سوریه شروع شده است؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پس از پایان جنگ نظامی بین گروه‌های گوناگون در سوریه، اکنون بین کشور‌هایی که در بحران سوریه درگیر بودند، جنگ دیگری برای استفاده از فرصت‌های بازسازی سوریه شروع شده است. 

چند سال جنگ بی‌امان در سوریه، تقریبا اکثر زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده است. همه آنچه در جنگ نابود شد، نیاز به بازسازی دارد. با توجه به اینکه سوریه از امکانات محدودی برخوردار است، به کمک مالی کشور‌های دیگر سخت محتاج است. البته این کمک‌ها بلاعوض نخواهد بود. بلکه کشور‌هایی که در بازسازی سوریه مشارکت می‌کنند، از امتیازاتی که در ازای بازسازی دریافت خواهند کرد، بهره خواهند برد. با این حال، بسیاری از کشور‌های ثروتمند به دلایل سیاسی هنوز برای مشارکت در بازسازی سوریه تردید دارند. به همین دلیل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفر به آلمان از اتحادیه اروپا دعوت کرد که برای کمک به بازگشت آوارگان به سوریه در بازسازی این کشور مشارکت مالی داشته باشند. پوتین با اشاره به هزینه‌های سنگین آوارگان برای اروپا افزود به همین دلیل باید برای بازگشت این مردم به خانه‌هایشان هر کاری را انجام داد. امری که عملا به معنای تامین خدمات اساسی همچون برق و آب و زیرساخت‌های بهداشتی است. از سوی دیگر آنگلا مرکل، صد اعظم آلمان، در دیدار با پوتین، بدون اشاره به جزئیات، گفت: اولویت در سوریه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی است. برخی کشور‌هایی که مخالف دولت سوریه هستند، مشارکت در بازسازی این کشور را به حصول راه حل سیاسی منوط می‌کنند یا اینکه در مناطقی سرمایه‌گذاری می‌کنند که تحت کنترل دولت سوریه نیستند. امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مشارکت کشورش در بازسازی سوریه را رد کرده و از سایر کشور‌های ثروتمند درخواست کرده که به جای آمریکا پول بپردازند. 

وی در توئیتر خود نوشت: ایالات متحده، پرداخت سالانه ۲۳۰ میلیون دلار مضحک توسعه‌ای به سوریه را پایان داده است. عربستان سعودی و سایر کشور‌های ثروتمند در خارومیانه به جای آمریکا پرداخت خواهند کرد. من می‌خواهم آمریکا، ارتش‌مان و کشور‌هایی را توسعه دهم که به ما کمک می‌کنند. هیدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اعلام لغو کمک‌های ۲۳۰ میلیون دلاری به سوریه گفت: این لغو پس از آن صورت گرفت که آمریکا از متحدانش تعهدی برای ارائه ۳۰۰ میلیون دلار (۱۰۰ میلیون از عربستان و ۵۰ میلیون از امارات) به سوریه دریافت کرد.

اگر چه ترامپ لغو کمک‌های آمریکا را به توسعه کشورش مرتبط کرد، اما مقامات وزارت خارجه آمریکا به بلومبرگ گرفته‌اند که کمک‌های آمریکا به سوریه در آینده به گذار معتبر و بی‌بازگشت سوریه به دمکراسی مورد تایید سازمان ملل، منوط خواهد بود. دیوید ساترفیلد، دستیار وزیر خارجه آمریکا برای اداره امور خاورنزدیک روز چهارشنبه گفته روسیه و نظام سوریه می‌خواهند پول بین المللی به درون ویرانه‌ای که سوریه کنونی باشد، برود. اما تا زمانی که فرآیند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل آغاز نشود، پولی به سوریه نخواهد رفت. در حالی که آمریکایی‌ها مشارکت در بازسازی سوریه را به تغییرات سیاسی در این کشور مشروط می‌کنند، در روسیه، اما به بازسازی سوریه به شکل متفاوتی نگاه می‌شود. روزنامه روسی کومرسانت طی یادداشتی به قلم ماریانا بیلینکایا از آغاز جنگ بازسازی سوریه توسط ایران سخن گفت. در واقع کومرسانت از یک منظر رقابتی به مسئله بازسازی سوریه نگاه کرده و معتقد است که ایران از طریق سرمایه‌گذاری در بازسازی سوریه به دنبال جبران هزینه‎‌هایش در جنگ این کشور است. این روزنامه روسی نوشت: انتظار می‌رود که ایران و سوریه در روز‌های آینده توافقی درباره شراکت استراتژیک امضا کنند. تهران امیدوار است که در بازگرداندن اقتصاد سوریه نقش پیشگامی بازی کند. ایران سعی می‌کند از آنچه طی سال‌های نزاع نظامی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده، محافظت کند. کومرسانت با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران مدعی شد که مقامات ایران اکنون می‌خواهند ثابت کنند که هزینه‌های ایران در سوریه بیهوده نبوده است.

سمیر سعیفان اقتصاددان سوری به روزنامه کومرسانت گفته حضور سیاسی ایران در سوریه بیش از حضور اقتصادی آن است و ایران دنبال این است که نفوذش را در سوریه افزایش دهد. با این حال، تا وقتی که ایران در سوریه است، غرب به بازسازی سوریه کمک نخواهد کرد. شاید به همین دلیل است که مقامات روسی در ماه‌های اخیر برای محدود کردن نفوذ ایران در سوریه تلاش کرده‌اند. حامدرضا عزیزی، استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: هنگامی که مسئله بازسازی سوریه مطرح می‌شود، ممکن است میان کشور‌های شرکت‌کننده در فرآیند آستانه اختلاف بوجود بیاید. در ایران، معتقدند که روسیه، ترکیه، آلمان و روسیه، عملا فرآیند جدیدی را در ارتباط با بازسازی سوریه آغاز کرده‌اند. تهران هم برای در حاشیه نماندن، تلاش‌هایش را بیشتر می‌کند.

در اواخر ژوئیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از برگزاری نشست سران روسیه، فرانسه و آلمان در هفتم سپتامبر در استانبول سخن گفت. به گفته کومرسانت در تهران با احتیاط به این خبر نگاه کردند. عزیزی افزود: ایران برای هر سناریویی آماده است. از جمله اینکه یکی از دیگر بازیگران، مانند روسیه، ایران را کنار بزند.

منبع: فرارو

نظر شما