شناسهٔ خبر: 27549953 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هشدار درباره شمار بی‌سابقه موارد سرخک در اروپا

- همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شمار موارد ابتلا به سرخک در اروپا به میزان بی‌سابقه‌ای رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بی‌بی‌سی بر اساس آمار این سازمان بیش از ۴۱ هزار نفر در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ در اروپا به سرخک مبتلا شده‌اند و ۳۷ نفر به علت این بیماری درگذشته‌اند.

شمار موارد ابتلا به سرخک در اروپا در سال پیش ۲۳۹۲۷ مورد و در سال پیش از آن ۵۲۷۳ مورد بود. فقط در انگلستان در سال جاری میلادی تا کنون ۸۰۷ مورد سرحک شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت از کشورهای اروپایی می‌خواهد برای مقابله با شیوع سرخک اقدام کنند.

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار است که بوسیله قطرک‌های تنفسی که هنگام سرفه و عطسه رها می‌شوند، انتشار پیدا می‌کند.

این عفونت برای هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشد. گرچه اغلب افراد پس از این مدت به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند، در برخی افراد عوارض وخیمی به وجود می‌آید، از جمله:

- آنسفالیت (التهاب مغز).

- مننژیت (التهاب پرده‌های پوشاننده مغز).

- تشنج ناشی از تب.

- ذات‌الریه (عفونت و التهاب ریه).

- هپاتیت (التهاب کبد).

واکسن MMR (اوریون، سرخک، سرخجه) می‌تواند از این عفونت پیشگیری کند. انتشار اطلاعات غلط درباره رابطه این واکسن با اوتیسم باعث شد که برخی از افراد اعتمادشان را به این واکسن از دست بدهند.

اوکراین در میان کشورهای اروپایی بالاترین میزان شیوع سرخک را دارد  و ابتلای بیش از ۲۳۰۰۰ نفر به این بیماری را در سال جاری گزارش کرده است.

شش کشور اروپایی دیگر شامل فرانسه، گرجستان، یونان، ایتالیا، روسیه و صربستان هم در سال جاری بیش از ۱۰۰۰ مورد  بیماری سرخک را گزارش کرده‌اند.

همه این کشورها مرگ‌های ناشی از سرخک را گزارش کرده‌اند و صربستان با ۱۴ مورد مرگ بیشترین تلفات ناشی از این بیماری را داشته است.

نظر شما