شناسهٔ خبر: 27548389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

منتقد با سابقه آلمانی رژیم اسرائیل در گذشت

مهر: «اوری آونری» از منتقدان آلمانی سیاست های رژیم صهیونیستی در سن ۹۴سالگی در گذشت. آونری، از روزنامه نگاران و منتقدانی بود که سابقه طولانی در انتقاد و مبارزه با سیاست های افراطی رژیم اسرائیل داشت. آونری که متولد آلمان بود از سال ۱۹۳۳از هانوفر به همراه خانواده اش راهی اراضی فلسطین اشغالی شد. وی از سالهای جوانی فعالیت های سیاسی خود را در جهت مخالفت با سیاست های رژیم اسرائیل آغاز کرد. آونری برای نخستین بار در سال ۱۹۸۲در بیروت با «یاسر عرفات» رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

الجزیره: نظام ایران را نمی توان با تهدید و تحریم سرنگون کرد

فارس: شبکه خبری الجزیره قطر در مطلبی با بیان اینکه نظام ایران جزو مقاوم‌ترین حکومت‌های منطقه به شمار می‌رود، تأکید کرد که این نظام را نمی‌توان با تحریم و تهدید سرنگون کرد.الجزیره با اشاره به مقاصد دولت آمریکا برای براندازی نظام حاکم ایران، افزود: تحریم و تهدید باعث تغییر نظام ایران نخواهند شد. «سوزان کردلی»، نگارنده این یادداشت با تصریح بر اینکه هیچ‌کدام از مشکلاتی که در حال حاضر پیش روی ایران قرار گرفته‌اند جدید نیستند، نوشت: از زمان انقلاب ۱۹۷۹که شاه ایران سرنگون و نظام اسلامی در این کشور برقرار شد، حکومت ایران ثابت کرده یکی از مقاوم‌ترین حکومت‌ها در منطقه است. وی یادآوری کرده که ایران بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از جمله جنگ هشت ساله با عراق و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی را از سر گذرانده و در برابر آنها دوام آورده است. تحلیلگر الجزیره افزود: تشدید فشار روی حکومت ایران توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن نظیر عربستان و اسرائیل نه تنها منطقه بی‌ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند، بلکه سیاست مناسبی برای اجرا هم نیست.

افشای ثروت یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلاری آل سعود

ایسنا: شبکه “سی ان بی سی” آمریکا طی بررسی ثروتمندترین خاندان سلطنتی جهان، ثروت خالص خاندان سعودی را یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زد و اعلام کرد که با وجود این ثروت عظیم افراد زیادی در این کشور نفت خیز در فقر شدید به سر می‌برند. بر اساس این گزارش، ثروت آل سعود در مقایسه با ثروت خاندان سلطنتی انگلیس که ۸۸میلیارد دلار تخمین زده شده، ۱۶برابر بیشتر است. خاندان سعودی متشکل از ۱۵هزار عضو است اما بخش اعظم ثروت آن تنها در اختیار ۲۰۰۰نفر از آنان است. گفته می شود سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان حدود ۱۷میلیارد دلار ثروت دارد.

اما و اگرها درباره ثروت پوتین

ایسنا:حقوق و درآمد رئیس‌جمهوری روسیه بر روی کاغذ، متوسط است اما همچنان سوالات بسیاری درباره احتمال وجود ثروت‌های پنهان او مطرح است. سی‌ان‌ان گزارش داد که ولادیمیر پوتین، میزان دارایی رسمی خودش را اعلام کرده و نشان می‌دهد او یک آپارتمان با وسعت ۸۰۰فوت مربع در سن پترزبورگ و دو خودروی متعلق به دوران شوروی و یک وانت آفرود دارد. طبق این گزارش، او طی شش سال گذشته ۳۸.۵میلیون روبل (معادل ۴۵۰هزار پوند) از محل درآمد ریاست جمهوری، مزایا و سود پس‌اندازش دریافت کرده است. او همچنین در ۱۳حساب بانکی متفاوت ۱۹۰هزار پوند دارد. اما منتقدان پوتین او را به انباشت ثروت پنهان متهم می‌کنند، ثروتی که بر روی کاغذ به نام اعضای خانواده و دستیاران نزدیکش است.

پلیس مالزی در جستجوی دستگاه گم شده تولید «بمب کثیف»

ایرنا: پلیس مالزی به دنبال دستگاه رادیواکتیوی است که احتمال دارد به دست گروه های افراطی و تروریستی افتاده باشد. این دستگاه که از آن می توان «بمب کثیف» ساخت، از ۱۰ آگوست ( ۱۹ مرداد) گم شده است.دستگاه پراکندگی رادیواکتیو (RDD) از ایزوتوپ رادیواکتیو ایریدیم ۱۹۲ تشکیل شده است که تابش های بتا و گاما با طول عمر ۷۳ روزه را از محیط خارج می کند. مقامات مالزی نگران دسترسی گروه های افراطی و تروریستی به مواد رادیواکتیوی و احتمال روند خرید و فروش این مواد در بازار هستند.

بازدید وزیر خارجه آلمان از اردوگاه آشوویتس در لهستان

مهر: وزیر خارجه آلمان به منظور بازدید از بزرگترین و مجهزترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی موسوم به آشوویتس راهی لهستان شد. «هایکو ماس» در جریان این سفر همچنین در نظر دارد با همتای لهستانی خود نیز دیدار و گفتگو کند. گفتنی است اردوگاه آشوویتس در زمان اشغال لهستان توسط نازی‌ها ساخته و تجهیز شده بود. سالروز آزادی این اردوگاه یعنی ۲۷ژانویه توسط سربازان اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان روز یادبود هولوکاست تعیین شده‌ است.

مقر پلیس اسپانیا مورد حمله قرار گرفت

ایرنا: پلیس اسپانیا اعلام کرد، یک فرد مسلح به چاقو که قصد حمله به مقر پلیس در منطقه شمال شرق کاتالونیا را داشت، به ضرب گلوله کشت شد.پلیس اسپانیا افزود: فرد مذکور با هدف حمله به ماموران پلیس وارد ایستگاه پلیس در منطقه «کورنلا» شد. رویترز هویت فرد مهاجم را یک جوان الجزایری ساکن کورنلا که دارای مدارک هویتی اسپانیایی بود اعلام و تایید کرد که فرد مهاجم کشته شده است. منابع محلی اعلام کردند فرد مهاجم در زمان حمله، فریاد «الله اکبر» سرداده بود.

ورود نخستین سناتور زن مسلمان به مجلس سنای استرالیا

ایسنا: نخستین سناتور زن مسلمان در مجلس سنای استرالیا سوگند یاد کرد. «مهرین فاروقی» پاکستانی تبار، از حزب سبزها در مراسمی در کانبرا به صورت رسمی جانشین رقیبش “لی ریانون” در مجلس سنای استرالیا شد. این درحالی است که یکی از سناتورهای حزب کاتر استرالیا اخیرا در سخنانی خواسته بود از ورود مسلمانان به کشورش بعنوان مهاجر ممانعت به عمل آید. فاروقی در سال ۱۹۹۲ از پاکستان به استرالیا مهاجرت کرد و از ۲۰۱۳ نماینده حزب سبزها در مجلس ایالتی نیوساوس ولز است.

قتل عام ۱۹ روستایی در نیجریه به دست افراد مسلح

فارس: یک گروه از افراد مسلح با حمله به روستایی در شمال شرقی نیجریه، ۱۹نفر را به قتل رساندند. افراد مسلح حدود ساعت ۲ بامداد به روستای «مایلاری» در ایالت بورنو حمله کردند. هنوز مشخص نیست این مهاجمان وابسته به گروه تروریستی «بوکوحرام» یا داعش در غرب آفریقا بودند. مهاجمان سه روز قبل از این حمله در داخل روستا مشاهده شده بودند.

فراخوان گوترش برای حمایت از قربانیان تروریسم در جهان

ایسنا: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت گرامیداشت نخستین روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم (امروز ۲۱اوت ۲۰۱۸برابر با ۳۰مرداد)، خواستار حمایت از قربانیان تروریسم و خانواده‌هایشان با احترام به حقوق بشرآنان شد. آنتونیو گوترش افزود: تروریسم از چالشی‌ترین مسائل زمان حال ما و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی است و این حملات بی‌رحمانه از تاجیکستان گرفته تا بریتانیا و از بغداد تا بارسلون، همه را بهت زده کرده است و هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از آن در امان نگه دارد. امروز، این نخستین روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم، به ما یادآور می‌شود که تامل کرده و به قربانیان و بازماندگان تروریسم گوش فرا دهیم.

آهن برج «ایفل» نماد غرور ملی فرانسه، سرقتی از آب درآمد

فارس: اقدامات استعمار فرانسه در الجزایر تنها در قتل عام مردم این کشور و بر سر نیزه کردن سرهایشان نبود و امروز به گواه منابع تاریخی، همه آهن و فولاد به کارگرفته شده در ساخت نماد غرور ملی فرانسه هم به سرقت رفته از معادن الجزایر بوده است.فرانسه در سال ۱۸۸۹مراسم جشن یکصدمین سالگرد انقلاب خود را با افتتاح برج ایفل بعنوان بلندترین سازه جهان همراه کرد اما چیزی که فرانسوی‌ها از جهان پنهان کردند حقیقتی درباره آهن به کارگرفته شده در ساخت این برج است. در حالی که فرانسوی‌ها اصرار می ورزند که بگویند آهن برج ایفل از شهرهای لوریان و نانت فرانسه آمده است اما منابع تاریخی می‌گویند آهنی که این پربازدیدترین بنای جهان از آن ساخته شده، از الجزایر به سرقت رفته است.فرانسه در طول ۱۳۲سال اشغال الجزایر (۱۹۶۲-۱۸۳۰)، مرتکب جنایات وحشتناک بی‌شماری علیه این کشور از قتل عام مردم گرفته تا سرقت زمین‌ها، تعرض، هتک حرمت و تخریب مساجد شد.

نظر شما