شناسهٔ خبر: 27546606 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نور موبایل چشم را می‌کشد !

اخیرا توجه محققان به رابطه میان دستگاه‌های مورد علاقه ما از یک‌سو و مشکلات چشمی بیشتر شده و از «اختلال بینایی» تا «تاری دید»، «کوری تدریجی» و «آب‌مروارید» و... را با هم مرتبط می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، انسان قادر به مشاهده طیف نازکی از نور از قرمز تا بنفش است. طول موج کوتاهتر به رنگ آبی ظاهر میشود درحالیکه طولموج طولانیتر برای رنگ قرمز است. نور سفید ناشی از نور خورشید یا موبایل هر طیفی را شامل میشود. اخیرا محققان دانشگاه «تولدو» دست به تجزیهوتحلیل فرآیندی زدهاند که قرار گرفتن طولانی در معرض موجکوتاه 445 نانومتری نور آبی میتواند آسیب برگشتناپذیری به سلولهای چشم بزند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند پیامدهای عمیقی برای فناوریهای روز مصرفی ازجمله موبایل و... داشته باشد.

آجیت کاروناراتنه، از رهبران این تحقیق میگوید: شبکیه چشم پس از «درمعرضِ نور آبی قرار گرفتن» مانند گاز عمل کرده و سلولهای چشم واکنش شیمیایی خاصی هنگام خیره شدن به نور از خود منتشر میکنند که ادامه این واکنش شیمیایی به سلولهای چشم آسیب میزند. اما در این بین نور آبی ناشی از ابزار الکترونیکی یک جرقه خطرناک و مرگبار است که چشم را میکشد.

نظر شما