شناسهٔ خبر: 27546498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

تقدیر از محققان برتر بخش کشاورزی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، در این جشنواره علاوه بر طرح‌ها متنوعی که درزمینه های متنوع وجود داشت، 3 طرح از مجموع 19 طرح برگزیده در این دوره از جشنواره به گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص یافته بود.
دکتر فرهادی در سخنان خود ضمن خیرمقدم به پژوهشگران و نوآوران داخلی و خارجی حاضر در مراسم ، از حامیان بین المللی جشنواره خوارزمی از جمله ایکاردا ( مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک ) تشکر و قدردانی کرد. وی با بیان این مطلب که برگزاری مراسم اختتامیه سی امین دوره جشنواره خوارزمی با جشن پیروزی سالگرد انقلاب اسلامی مقارن شده است خاطر نشان ساخت طی 30 سال برگزاری مستمر این جشنواره، نزدیک به هزار طرح، نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شدند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب که ایجاد سرمایه علمی و اجتماعی عظیم از ثمرات برگزاری این رقابت های علمی است اظهار امیدواری کرد با سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم بیش از پیش زنجیره دانش، پژوهش و فناوری تقویت می شود. وی با تاکید بر لزوم شناسایی سرمایه‌های فکری در جامعه علمی و دانشگاهی بیان داشت اگر می‌خواهیم قدرتمند شویم و اگر می‌خواهیم مستقل و پیشرو باشیم، باید عالمانی آزاده، هوشیار، کنجکاو و تلاشگر داشته و باید به دنبال راهکارهای موثرتری برای تربیت نیروی کارآمد باشیم تا دانش‌آموختگانی تربیت شوند که بتوانند در بهبود شرایط زیستی اجتماعی فرهنگی و آسایش مردمان خود نقش موثری داشته باشند.
وی با اظهار خرسندی از جایگاه علمی ایران در دنیا تصریح کرد با افتخار اعلام می‌کنم که رتبه ایران در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و آی اس آی رتبه 16 و در منطقه و جهان اسلامی رتبه اول است؛ در حالیکه رشد علمی دنیا در سال 2015 نسبت به 2014 برابر با 6 درصد گزارش شده است این میزان برای کشور ما برابر با 17/5 درصد اعلام شده است که رشد کمی قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.
این مراسم با تقدیر ویژه از کاشف روش‌های جدید در شیمی ارگانو سیلیکون در جشنواره خوارزمی دکتر سیدمحمد بلورچیان و اعطای جوایز به برگزیدگان 13 طرح داخلی و 6 طرح خارجی ادامه یافت. شایان ذکر است طرح دکتر مرتضی رضایی رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با عنوان تولید خوراک دام از سرشاخه های نیشکر فرآوری شده رتبه دوم پژوهش های کاربردی گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی را کسب کرد. از مزایای این طرح این است که سرشاخه های نیشکر که در زراعت نیشکر به طور معمول سوزانده می شود و آلودگی زیست محیطی و تخریب بافت خاک را در پی دارد به عنوان یک ماده باارزش غذایی بالا فرآوری شده و در صنعت تهیه خوراک دام استفاده می شود.
هم چنین از محقق دیگر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دکتر فرهاد جلالی عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب یا اعطای لوح یادبود و تندیس سی امین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی تقدیر شد. وی با طرحی تحت عنوان "تولید نهاده های زیستی میکوریزی مناسب برای استفاده در بخش تولیدات گیاهی کشور" موفق به کسب رتبه دوم طرح های توسعه ای گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی شد. این طرح در کشور برای اولین بار موفق به تولید ریشه های القایی از پنج نوع بافت گیاهی مختلف شد که برخی از آن ها دارای پایداری ژنتیکی قابل قبولی هستند و قابلیت کاربرد در سایر فرآنیدهای تولیدی غیر از تهیه مایه تلقیح قارچ های میکوریزی را دارند.

نظر شما