شناسهٔ خبر: 27546360 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

وزیر ارشاد: مستند نگاری آیین های مذهبی ضروری است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مستند سازی و مستند نگاری در تعمیق و استمرار مراسم مذهبی از اهمیت زیادی برخوردار است که متاسفانه تاکنون آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی روز دوشنبه در نود و هشتمین نشست ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی، تاکید کرد: زمان های مقدس از جمله مراسم محرم فرصت های عظیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محسوب می شوند.
صالحی افزود:همه ادیان و جوامع دارای فرصت های مقدس هستند ولی در جامعه ما از لحاظ کمیت این فرصت ها کم بدیل است از این رو باید به روش هایی که این فرصت ها را به اکسیر تبدیل می کنند، بپردازیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زمان های مقدس از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی فرصت هایی را برای ما ایجاد می کنند که باید از آن بهره کافی را ببریم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین با بیان اینکه دین منجر به سعادت اجتماعی می شود، گفت: توجه افراد نسبت به زمان های مقدس متفاوت است که در کارکردهای دینی و اجتماعی اثرگذار خواهد بود.
صالحی ادامه داد: کشور ما به اعتبار وجود ائمه اطهار(ع) و ماه هایی مانند محرم ، رمضان و... فرصت های مقدس بسیار دارد و بهره وری از این فرصت ها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود و نوآوری و خلاقیت و در عین حال حفظ اصالت و ترکیب این دو لازم است.
وی خاطرنشان کرد: اگر موارد تکراری شود به کلیشه تبدیل می شود و اگر بدعت باشد منجر به انحراف و خرافات می شود. بنابراین ترکیب نوآوری و حفظ اصالت جلوی بسیاری از این اتفاقات را می گیرد.
وزیر ارشاد یادآور شد: یکی از اقداماتی که ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی باید انجام دهد این است که هم ایده بسازد و هم ایده یابی کند و در عین حال نباید به اصالت ها ضربه ای وارد شود.
صالحی با تاکید بر اینکه زمان مقدس با ریشه ها و با مجموعه های مختلف سر و کار دارد،گفت: هر چقدر ترکیب سازی بیشتر باشد می توانیم از حداکثر ترکیب سازی نهادهای دولتی، عمومی و مردمی استفاده کنیم. توجه به روش های این ترکیب سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: حرکت های فرهنگی مذهبی باید اقیانوسی باشد نه حوضچه ای. مردم احساس نکنند که علم و کتل های خاصی وارد میدان شده که با ترکیب عام متفاوت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود توجه به مستند سازی و مستند نگاری در انجام امور فرهنگی مذهبی را ضروری برشمرد و گفت: مستندسازی و مستند نگاری در این حوزه ضعیف بوده و باید این بخش تقویت شود. موسیقی های محلی، قصه ها، تعزیه ها درحال از بین رفتن هستند و باید با مستند سازی این گنجینه های عظیم را حفظ کنیم.
صالحی با اشاره به سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان افزود: در این سفر فرهنگ تعزیه در زابل را شاهد بودیم که بسیار قابل توجه بود. بسیاری می گفتند که این فرهنگ از پدران شان به آن ها رسیده است. این تعزیه ها چون مستند سازی نشده اند مهجور مانده اند و برخی از آن ها مدفون شده اند.
وی ادامه داد: توجه به نسل کودک، نوجوان و جوان در زمان های مقدس که بیش از ٤ ماه از سال را به خود اختصاص داده از سوی این ستاد ضروری است. باید ببینیم چگونه می توان فضای کودکانه، نوجوانانه و جوانانه را در این فضاها تقویت کرد و این مسیر را ادامه داد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در عین حال تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کرد که فاصله های هویتی نسل آینده کاهش و تعلقات آن ها به دین و ملیت بیشتر شود. مقابله با بدعت ها و خرافات یکی از این اقدامات است. این ستاد قبل از توسعه خرافات به پایش و رصد آن ها بپردازد و جلوی ترویج آن ها را بگیرد.
صالحی همچنین با بیان اینکه یکی از مزیت های جریان تشیع مناسبت های مذهبی است ادامه داد: سهم بخش دولتی در این مناسبت ها زیاد نیست ولی در عین حال نباید نسبت به مناسبت های مذهبی کم توجه بود. تاکنون قوام مناسبت های مذهبی در کشور زیاد بوده و پس از این نیز باید این حرکت ها استحکام داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم ارتباط میان مناسب های مذهبی و کاهش آسیب های اجتماعی افزود: در زمان های مقدس از جمله محرم و صفر نسبت های قابل توجهی از کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای خیرات اجتماعی داریم. رهبر معظم انقلاب نیز بر توجه بر آسیب های اجتماعی همواره تاکید داشته و دارند. هر چقدر بتوانیم فرصت زندگی مذهبی را به زندگی اجتماعی نزدیک تر کنیم منجر به تقویت هر دوی آن ها می شویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در مناسبت های مذهبی به سوگ و عزاداری بیش از شادی و نشاط توجه شده است گفت: در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با توجه به کارکردها باید به قالب ها و شیوه های ایجاد فضای سرور مذهبی توجه شود.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد فضا و ادبیات مشترک برای ترویج مناسبت های مذهبی افزود: کیان انقلاب و نظام اسلامی بر اساس تقویت مناسبت های مذهبی بوده و امسال نیز در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی توجه به این امر لازم است. نقشی که این مناسبت ها و زمان های مقدس در تعمیق بنیان های نظام اسلامی دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: توجه به پژوهش های علمی، نظری و میدانی در این زمینه ضروری است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می تواند از طریق پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خود اقداماتی در این زمینه داشته باشد.
صالحی با اشاره به دیگر ظرفیت های این وزارتخانه در راستای تعمیق فرهنگی مناسبت های مذهبی ادامه داد: سینما، موسیقی، رسانه و ... مجموعه ای از ظرفیت ها است که می تواند به کمک این حوزه با هدف انسان سازی و جامعه سازی بیایند.
وی تاکید کرد: امسال در ایام محرم و صفر باید امید و اعتماد اجتماعی را افزایش دهیم و محرم را فرصتی برای افزایش انسجام اجتماعی بدانیم.
در ابتدای این نشست معاون امور فرهنگی و تبلیغ و جانشین ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با اشاره به تاریخچه راه اندازی این ستاد، گفت: این ستاد بر حسب ضرورت در سال ٨٦ در شورای عالی انتقاب فرهنگی به تصویب رسید و دستگاه های اصلی فرهنگی کشور به عنوان اعضای ثابت آن و دیگر دستگاه ها و نهادهای کشور را موظف به همکاری با این ستاد کرده است.
حجت الاسلام حسین روحانی نژاد افزود: این ستاد در سراسر کشور فعال است و در تمام استان ها و شهرستان ها نمایندگانی دارد و دبیرخانه آن نیز در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر است.
وی با تاکید بر اینکه اوج فعالیت ها و مناسبت های فرهنگی در ایام محرم و صفر است ادامه داد: در این ایام همه جمعیت کشور حضور دارند. بنابراین در این زمینه هم باید سیاست های درست تدوین شود و هم ستادهای مختلف آن در سراسر کشور نقش هدایتگر داشته باشند.
روحانی نژاد همچنین با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین فرهنگ محرم و صفر بر توجه رسانه ها به مناسبت های مذهبی در قالب مقالات، گفت و گوها، یادداشت و ... تاکید کرد.
وی ادامه داد: در مناسبت های مذهبی این ستاد مبلغان بسیاری به سراسر کشور اعزام می کند و بیش از ٨٠ هزار مداح در سطوح مختلف نیز به سراسر کشور اعزام می شوند.
در بخش دیگری از این نشست رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تعداد هیئت ها و تکایای امام حسین (ع) و اهل بیت (س) در کشور بسیار است و این تعداد نشان از ظرفیت بی بدیل این حوزه دارد که باید آن را پاس داشت.
حجت الاسلام سید مهدی خاموشی افزود: توجه به هیئت های مذهبی، مراسم عتبات عالیات، پیاده روی اربعین و ... لازم است و توجه به این موارد باید در طول سال استمرار یابد.
وی در ادامه بر توجه به فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های آن در مناسبت های مذهبی تاکید کرد و گفت: از طریق هیئت های مذهبی می توان جریان مقابله با آسیب های اجتماعی ایجاد کرد.
در ادامه این نشست نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی گفت: این ستاد یکی از بخش های موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه در معاونت ها، سازمان های تابعه و ادارات کل استان های خود نماینده ای دارد.
حجت الاسلام حمید ارباب سلیمانی اظهار داشت: دیگر نهادها و سازمان های کشور نیز می توانند مانند این وزارتخانه در حوزه ستادی و استان ها نمایندگانی در این زمینه داشته باشند زیرا از این طریق می توان زودتر به اهداف این ستاد رسید.
در این نشست همچنین دیگر اعضای ستاد به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در چگونگی برگزاری مراسم مذهبی و دینی در کشور پرداختند.

** ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در یک نگاه
به گزارش ایرنا، با عنایت به ویژگی ها، شرایط و موقعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و اقوام و با توجه به آسیب ها و پیرایه های موجود در مراسم و مناسبت ها به ‌ویژه مراسم عزاداری ماه های محرم الحرام و صفر المظفر و هر فعالیت آگاهانه ای باید به روش منظم و منطقی انجام تا اهداف و نتایج مورد انتظار از آن محقق شود، ازاین رو آسیب شناسی مناسبی از مراسم و مناسبت ها بر اساس مراحل اجرایی آن ها (برنامه ریزی، سیاست گذاری، هماهنگی، هدایت، مدیریت و نظارت) ارائه می شود.
در این راستا آئین نامه نحوه اجراء و گزارش دهی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی تهیه و سعی می کند تا با ارائه تعاریف اجمالی از تاریخچه تشکیل ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی و اهداف آن در ارسال منظم گزارش فعالیت های انجام شده در ادارات کل، نیروهای صف را یاری کرده و گزارش جامع سالیانه ای در حوزه ستاد مذکور به مراجع ذیصلاح و ارزیابی سالیانه استان ها در تحقق اهداف کمی و کیفی این بخش را تسهیل کند.
ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی از اول تاسیس تاکنون نود و هشت نشست با حضور تمامی اعضا تشکیل داده است.
فراهنگ ** 1355 ** 1701

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما