شناسهٔ خبر: 27545105 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

۱۸هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور در حال اجرا

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با تاکید بر پیشرفت قابل توجه کشور در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اظهار کرد: بیش از 18 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، علی‌رضا دلیری با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از دستگاه‌های متولی فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) گفت: بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی این بخش نشان می دهد در طول سه سال گذشته بیش از 18 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور صورت گرفته یا در حال اجرا است.
وی افزود: با توجه به این که این فعالیت در گذشته نزدیک به صفر بوده است، این خروجی می‌تواند برای کشور عدد قابل‌توجهی باشد. 
دلیری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصمم به توسعه هرچه بیشتر آمار فعلی در بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر است لذا در این زمینه با تمام مجموعه‌های بزرگ اقتصادی به گونه ای وارد مذاکره شده اس تا بستر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور فعال تر شود.
وی در ادامه ضمن تاکید بر عملکرد مثبت این حوزه در کشور در چند سال اخیر بیان کرد: ما باید به جایی برسیم که اولویت شرکت‌های دانش بنیان به جای وام، سرمایه‌گذاری باشد و منابع تأمین‌کننده شرکت‌های دانش بنیان از محل سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت بگیرد.
دلیری اظهار امیدواری کرد با همکاری‌های شکل‌گرفته از سوی معاونت علمی با نهادهای مختلف در این حوزه از یک سو و بستر ایجادشده در خصوص توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری از سوی دیگر، در سال های آینده شاهد افزایش سرعت سرمایه‌گذاری در بخش حوزه فناوری نوین در کشور باشیم. 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت در ادامه با اشاره به شکل گیری صندوقی با عنوان صندوق FAND&FAND (صندوق مادر) با همکاری با نهادهای بزرگ اقتصادی از جمله ستاد فرمان حضرت امام (ره)، تصریح کرد:این صندوق که با یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خود را شروع می‌کند، به عنوان اصلی ترین صندوق وظیفه نظارتی و تأمین مالی بر اجرای کار سایر صندوق‌های جسورانه را عهده دار خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های معاونت علمی، توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور است اظهار کرد: ماهیت فعالیت‌های دانش بنیانی و استارتاپی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور موضوع مهم و شاخص، پوشش ریسک در این حوزه است. 
دلیری با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم و مطرح در حوزه دانش بنیان موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور است، گفت: طرح‌هایی که به عنوان طرح‌های نوآورانه دانش بنیان شناخته می‌شوند، معمولاً از جمله طرح‌هایی هستند که دارای ریسک بالایی هستند، لذا در بستر سرمایه‌گذاری عادی امکان سرمایه‌گذاری برای آن‌ها وجود ندارد، به‌طوری‌که احتمال شکست نیز در این حوزه وجود دارد. 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: در دنیا موضوع سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر 'VC'به صورت جداگانه و فایل مستقل از سایر سرمایه‌گذاری‌ها فعالیت می‌کند، چراکه ضمن آنکه تیم فعال در این حوزه می‌بایست از قدرت ریسک‌پذیری بالایی برخوردار باشد، ماهیت پروژه‌ها نیز در مواقعی قابلیت ریسک‌پذیری دارد. 
وی افزود: لذا با توجه به این امر، افرادی که می‌خواهند به حوزه 'سرمایه‌گذاری خطرپذیر' ورود پیدا کنند، می‌بایست تا حد ممکن ریسک سرمایه‌گذاری خطرپذیر را کاهش دهند و واقف باشند که در صورت عدم مدیریت، ممکن است پروژه با شکست مواجه شود. 
دلیری در ادامه با اشاره به بررسی وضعیت حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا گفت: در روند نهایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر در دنیا، از 10 طرح ممکن است تنها دو یا چهار طرح عملاً به نتیجه برسد و در نهایت عملیاتی شود، اما با وجود این اتفاق شاهد هستیم که طرح موفق سودی را نصیب سرمایه‌گذار خواهد کرد که زیان طرح‌های ناموفق و شکست‌خورده را جبران می کند.
وی افزود: حتی در بعضی زمینه‌ها سود طرح‌های' VC' به پانصد درصد و شاید بیشتر نیز می رسد، لذا کمیت در این حوزه عملاً موضوع شاخص نیست. 
وی در ادامه بیان کرد: فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ضمن آنکه می‌تواند شکست‌هایی به دنبال داشته باشد، موفقیت‌هایی را نیز با سود سرمایه بالا در مواقعی به دنبال دارد و دلیل این سودهای بالا وجود سرمایه گذاران کم است که ریسک بالای حوزه را پذیرفته اند و ورود کرده اند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور خاطرنشان کرد: چند سالی است که بحث‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور مطرح‌ شده است به طوری که ابتدا در برنامه سوم و چهارم به عنوان صندوق‌های پژوهش فناوری غیر دولتی در کشور راه‌اندازی شد که بخشی از فعالیت آن‌ها صندوق‌های خطرپذیر بود. 
وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در این بخش، شاهد بودیم که در سال جاری این صندوق‌ها باقدرت بیشتری ورود پیدا کردند و در حوزه صندوق‌های خطرپذیر نیز فعالیت‌هایی صورت گرفت. 
دلیری با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه صندوق‌های جسورانه گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و همچنین امضاء تفاهم‌نامه با سازمان بورس، صندوق های جدیدی در قالب بازار سرمایه با مجوز بورس ایران، ایجاد و به عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه وارد عمل شده اند. 
وی با تاکید بر توسعه فعالیت صندوق‌های جسورانه در کشور بیان کرد: به منظور توسعه و گسترش فعالیت در این بخش معاونت علمی به ترغیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی پرداخت و بستر ورود فعالان را به این مسیر فراهم کرد. 
دلیری گفت: به منظور فعالیت صندوق‌های جسورانه چه در قالب بورس و چه غیر بورس، می‌بایست نهادهای مالی بزرگ وارد عمل شوند تا فعالان عرصه دانش بنیان را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند.

نظر شما