شناسهٔ خبر: 27544724 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

«سبک زندگی اسلامی» را رنگی‌رنگی ببینید

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ «توکان» نام پرنده‌ای برزیلی با منقار بسیار بلند و ظاهری جذاب و رنگی رنگی ست که ظاهرش تناسب زیادی با یک گروه گرافیکی دارد تا همانند توکان تصاویر رنگی و زیبایش نگاه مخاطبان را به خود جلب کند. صفحه گروه «توکان» یکی از صفحه‌‌های خوش‌رنگ و لعاب فعال اینستاگرام است که کارشان تصویرسازی فانتزی و دیجیتال در حوزه خانواده و سبک‌زندگی ایرانی اسلامی است و در تلاشند پیام‌هایشان را در حوزه خانواده در قالب این تصاویر هنری به مخاطب برسانند. به همین بهانه سراغ این گروه هنری رفتیم.

جرقه‌ای که یک نفره زده شد اما 50نفره شد
جرقه تشکیل این گروه و صفحه هنری 2سال پیش، در ذهن یک دختر 19 ساله زده شد. توکان، فعالیت خود را با 4 جوان فعال و پردغدغه شروع کرد و حالا در حوالی 2سالگی به 50 نفر رسیده‌است که به گفته خودشان، هیچ‌کدامشان چشم‌داشت مادی هم ندارند و همان دعای خیر مخاطبان صفحه، برایشان کافی است. آنها می‌خواهند فعالیت صفحه را در آینده، بین‌المللی کنند تا همه آدم‌ها با زبان‌های مختلف بتوانند مخاطبشان باشند.

«زینب جوادی»متولد سال 76 است و در حال حاضر دانشجوی رشته طراحی دوخت است و در حوزه نقاشی دیجیتال فعالیت می کند. از زمانی که تشکیل این گروه در ذهن زینب جرقه زد 2سال می‌گذرد و حالا زینب به ما می‌گوید: «تشکیل این گروه، دقیقا از آنجایی شروع شد که آقای دریانورد، به من به صورت مجازی، نقاشی دیجیتال درس می‌داد که پیشنهاد چنین گروهی را به وی دادم و او هم پذیرفت. در کل، گروه به اهتمام وی با دو طراح و دو مترجم در تاریخ 5شهریور سال 95 تشکیل شد تا کار را آغاز کنیم.»

تقابل توکان با صفحه‌های مبتذل
پیش از این عادت داشتیم احادیث و روایات را در قالب متن‌های درشت ببینیم که شاید ظاهرکلیشه‌ای آنها تاثیر زیادی روی مخاطب نداشت. اما بچه‌های توکان تصمیم گرفتند طور دیگری با ماجرا برخورد کنند؛ با الهام از همان مفاهیم، تصویرسازی‌هایی انجام دهند که قطعا تاثیر آن روی مخاطب به خصوص نوجوان بیشتر است: «گروه‌های زیادی با مضامین مبتذل وجود دارد که حتی تصویرسازی‌ها و نقاشی‌های دیجیتال بسیار قوی نیز در این باره انجام می‌دهند. ما سعی کردیم این هنر را در تقابل با چنین صفحاتی برای مضامین اسلامی و ایرانی خودمان به کار بگیریم.»

وقتی یک گروه 50 نفره رایگان کار می‌کنند!
50 نفر در گروه توکان فعالیت می کنند که شامل 24 طراح، نویسنده، گرافیست و مترجم می‌شود. میانگین سنی بچه‌ها اکثرا بین 20 تا 23 سال بوده و دانشجو هستند. نکته‌ای که به قول خود اعضای گروه، توکان را از سایر گروه‌ها متمایز می‌کند، نگرفتن حق‌الزحمه در قبال کار است. زینب در این بار می‌گوید: «هیچ‌کدام از بچه‌ها پولی دریافت نمی‌کنند و خودجوش است. گاهی که به بحث و اختلاف نظر می‌خوریم، تکیه‌کلام همه بچه‌ها این است که فقط به خاطر امام زمان(عج) مانده‌اند و هدفشان همین است.»

توکان به هیچ ارگان و سازمانی وابسته نیست
تعداد خروجی های گروه توکان زیاد است، به همین خاطر برای بسیاری از مخاطبان سوال است که توکان با این حجم کار وابسته به چه ارگان و سازمانی است: «توکان یک گروه کاملا خودجوش است. رهبری چندین مورد گفته‌اند کار فرهنگی و اقتصادی باهم باشد و گروه‌های فرهنگی مخارج و درآمدشان را از طریق فعالیت‌هایی که دارند تامین کنند. ما هم به دنبال این هستیم که درآمدی برای گروه داشته باشیم، خرج‌هایمان هم که اتفاقا زیاد است تامین شود. برای همین کارهایی که انجام می‌شود از طریق سفارشاتی است که بچه‌ها می گیرند و درصدی از آنها به گروه اختصاص می‌یابد. کار دیگری که برای درآمدزایی قرار است انجام شود این است که مخاطبین به فایل‌های اصلی و با کیفیت طرح‌ها با کیفیت قابل چاپ دسترسی داشته باشند. ما آنها را داخل سایت بارگذاری می‌کنیم و لینکی قرار می‌دهیم که با قیمت کم خریداری کنند و از همین طریق، گردش مالی مختصری برای گروه ایجاد شود.»

به موضوعات بین‌المللی حساسیم
بازخورد مخاطبان گروه توکان مختلف است اما به گفته زینب، تعداد مثبت‌ها بیشتر است و حتی مخاطبان برای اعضای گروه دعای خیر می‌کنند. قالب اصلی کار توکان، تصویرسازی دیجیتال و فانتزی است که در کنار آن گرافیک عکاسی هم کرده و عکس نوشته و طراحی پوستر نیز انجام می‌دهند. زینب می‌گوید که محور اصلی فعالیت توکان حوزه خانواده است:«محور اصلی موضوعات، راجع به خانواده و سبک زندگی اسلامی- ایرانی است که بیشتر بر اساس روایات و بیانات معصومین است. ما تمام تمرکزمان را روی خانواده گذاشته‌ایم و در کنارش روی مسائل اجتماعی و بین‌المللی هم کار می‌کنیم. مثلا اگر یک اتفاقی بیفتد که کل سطح جامعه با آن درگیر شود، ما هم به آن واکنش نشان می‌دهیم، به عنوان مثال هیچ وقت در برابر حمله به غزه سکوت نمی‌کنیم.»

تصویرسازی بر اساس اقتباس از کتاب‌های شهدا
نوع دیگری از تصویرسازی‌های فانتزی توکان دربارهشهدا است. توکانی‌ها با اقتباس از سری کتاب‌های نیمه پنهان‌ماه، سعی دارند سبک‌زندگی شهدا را نشان دهند. معتقد هستند تصویرسازی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که با همه مخاطبان فضای مجازی ارتباط برقرار کند، چون عقیده دارند همه اقشار جامعه به شهدا علاقه دارند و نتیجه مثبت آن را هم دیده‌اند.

توکانک، گروهی برای کودکان
توکان کارگروه‌های مختلفی دارد. مثلا کارگروه کودک به اسم توکانک، مباحث مذهبی را کودکانه کار می‌کند و روی ارتباط بچه‌ها با پدر و مادر فعال است. زینب در این باره می‌گوید: «برای دختران، روی روابط پدر و دختری تاکید داریم. درباره دوستی بچه‌ها با شهدا کار می‌کنیم و شعرهای اختصاصی هم برای این تصاویر گفته می‌شود که بازخورد خوبی از مربی‌ها تا مجلات مختلف داشته که از طرح‌ها استفاده کرده‌اند.»

توکان گیفت، تنها گروهی است که کار اجرایی انجام می‌دهد و مجازی نیست و در ایام‌ مهمی مانند اربعین بسیار فعال است: «برای ایام اربعین یک بسته آماده کردیم که شامل یک کتاب رنگ‌آمیزی از توکانک به همراه مدادرنگی و نوشت افزارهای ایرانی بود. حدود 200 بسته را بچه‌های توکانی که به کربلا رفتند، همراه خود بردند و به بچه‌های ایرانی و عراقی دادند و اتفاقا استقبال خوبی هم شد.»

اعضای گروه توکان هدف دیگری هم دارند و آن این است که در آینده ای که دور از ذهن نیست، آموزش‌های مجازی و حضوری برای علاقه مندان داشته باشند.

نظر شما