شناسهٔ خبر: 27544157 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

هموروئید در بچه ها

شایع ترین علت هموروئید در بچه ها یبوست است و شایع ترین علامت نیز شکایت از ناتوانی در دفع یا احساس داشتن مدفوع بعد از عمل دفع می باشد

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>باید توجه داشته باشیم که بچه ها ممکن است از گفتن علائم و مشکلات اجابت مزاج خود به والدین خجالت بکشند. شایع ترین علت هموروئید < Hemorrhoids>در بچه ها یبوست است و شایع ترین علامت نیز شکایت از ناتوانی در دفع یا احساس داشتن مدفوع بعد از عمل دفع می باشد. علامت دیگر وجود خون در مدفوع یا کاغذ توالت است.یكی از بیماریهای شایع آنوركتال در بالغین هموروئید می باشد كه عامل زمینه ای و علائم و درمان آن بطور مفصل مورد بررسی قرار گرفته ولی در كودكان مطالعات بسیار كمی روی هموروئید انجام شده است.

آیا در بچه ها هم هموروئید دیده می شود ؟
به گزارش شفا آنلاین:با مراجعه به كتب و مقالات مشخص می شود كه در مورد هموروئید بچه ها بررسی اندكی صورت گرفته است و اغلب گزارشات هموروئید را متعاقب هیپرتانسیون پورت ذكر نموده اند. هدف ما از این مطالعه بررسی هموروئید در بچه ها است و می خواهیم بدانیم آیا این بیماری در كودكان سالم هم دیده می شود و یا خیر؟ در بررسی بیماران هیچ نكته پاتولوژیک دیگری یا بیماری زمینه ای وجود نداشته است و بعد از درمان جراحی و طبی تمام بیماران بدون عارضه پاسخ رضایت بخش داده اند. لذا نتیجه می گیریم كه هموروئید در اطفال نیز می تواند بدون عامل زمینه ای ایجاد شود و اغلب پاسخ درمانی مناسب و بدون عارضه را در این بیماران انتظار داشت و البته اغلب بیماران دچار فیشرآنال ـ پرولاپس ركتوم ـ پولیپ ركتوم بعنوان هموروئید مراجعه نمایند.

درمان یبوست بچه ها
نوشیدن مقدار کافی مایعات خصوصا آب، در کودکتان مطمئن شوید، در صورتی که تغذیه کودکتان را از شیر مادر به شیرهای مصنوعی تغییر داده اید، با نظر پزشکتان مقدار آب آن را افزایش دهید. در کودکان بالای ۶ ماه میتوان آب میوه جاتی مثل آب سیب و گلابی را برای برطرف کردن یبوست استفاده کرد، می توانید با مقادیر کم شروع کنید و به مرور میزان آن را افزایش دهید.

در صورتی که آب میوه ها برای برطرف کرن یبوست مؤثر نبودند، از رژیم های غذائی پر فیبر، دو بار در روز استفاده کنید. از غذاهای پر فیبر اطفال می توان به انواع لوبیاها، نخود سبز، زردآلو، آلو، و اسفناج اشاره کرد.ماساژ ملایم شکم کودک، می تواند از تا حدی مشکل او را برطرف کند، همچنین خواباندن او به پشت و خمیده نمودن پاهایش به سمت شکم، به همراه چرخش ملایم در جهت عقربه های ساعت نیز روش نسبتا مؤثری در برطرف کردن این مشکل می باشد.

در کودکان بالای ۶ ماه که از این روش نتیجه نگرفته باشند می توان (زیر نظر پزشک) از شیاف های گلیسرین برای نرم کردن مدفوع استفاده کرد.استفاده از این شیاف ها تنها برای یک تا دو بار مجاز است. در صورتی که پاسخ مناسبی از این کار حاصل نشد، حتما با پزشک خود مشورت نمائید. استفاده از روش های تنقیه یا مصرف شل کننده های مدفوع بدون تجویز پزشک، توصیه نمی شود.

درمان های خانگی هموروئید در بچه ها
کرم های مناسب برای بچه ها در داروخانه ها وجود ندارد .برای کنترل درد ایبوبروفن توصیه می شود. بچه باید روزی چند بار به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه در لگن اب گرم بنشیند. اگر پودر جو دو سر به آب گرم اضافه شود تسکین دهنده است. پاشیدن نشاسته ی ذرت در ناحیه مقعد خارش را کنترل می کند. درد این ناحیه را می توان با گذاشتن کیسه ی یخ که با حوله پوشیده شده به مدت ۵ دقیقهتسکین داد. در کودکان مصرف روغن های معدنی مانند پارافین و نرم کننده های مدفوع نیز توصیه می شود ( البته تحت نظر پزشک ) به طور معمول بچه های ۲ ساله باید حداقل ۵ گرم فیبر در روز دریافت کنند. برای کودکان بزرگتر سن بچه+ ۵ گرم فیبر باید محاسبه شود مثلا یک بچه ۸ ساله باید ۱۳ گرم فیبر روزانه مصرف کند.

رژیم غذایی هموروئید در بچه ها
یک رژیم پر فیبر مهم ترین راه درمان هموروئید است شامل سبزی ؛ میوه تازه ؛ حبوبات ؛ نان ؛ برنج قهوه ای ؛ اجیل ؛ دانه ها ؛ عدس. بچه ها باید از خوراکی هایی که باعث یبوست می شوند اجتناب کنند شامل شیر ؛ پنیر ؛ بستنی ؛ کیک ؛ و غذا های پردازش شده. بچه هایی که هموروئید دارند باید آب میوه فراوان بنوشند و نوشیدنی های کافئینه و چای مصرف نکنند زیرا آن ها ادرار آور بوده و آب را از بدن بچه ها خارج می کند.
ــ به جای استفاده از شیر پر چرب از شیر کم چرب یا شیر سویا استفاده کنید.
ــ مقدار شیر مصرفی کودک را تا میزان ۱/۵ تا ۲ لیوان کم کنید.

ــ از دادن غذاهایی که موجب یبوست می شوند جدا خودداری کنید.از جمله موز ـ هویج پخته ـ غذا های چرب مثل سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای آماده ـ برنج سفید ـ شیر ماست پنیر بستنی. اگر لبنیات را به خاطر یبوست محدود کردید منابع دیگر کلسیم از قبیل پرتغال جعفری سویا کلم و دانه ها را به کودک بدهید . غذا های فیبری و سبوس دار را در غذا های بچه ها قرار دهید .به مایعات مثل آب ـ آب سیب ـ آب گلابی به بچه ها بدهید

مصرف ملین ها در بچه ها
- داروهای ملین نبایستی بدون تجویز پزشک به کودکان زیر شش سال داده شوند، زیرا کودکان نمی توانند علائم خود را به صورت دقیق توضیح دهند
- قرص بیزاکودیل نباید در بچه های زیر 6 سال مصرف شود، زیرا ممکن است قرص را جویده و در معده ایجاد حساسیت کند




پزشک آنلاین
دکتر زهرا سعادتی [ متخصص جراحی عمومی ]

نظر شما