شناسهٔ خبر: 27543523 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش بیست|

چرا عده‌ای در ایران غیر دینی بودن علوم غربی را کتمان می‌کنند؟/تمجید اندیشمندان غربی از جایگاه علمی آیت‌الله جوادی آملی

مسئله علوم دینی و غیر دینی موضوعی است که از قبل انقلاب اسلامی تا به امروز مورد توجه مردم، امام و رهبری بوده است و در طول سال‌های گذشته نیز اندیشمندان و متفکران مختلفی با سفر به ایران به دنبال یافتن این حقیقت بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ این، گزارش بیست است. هدیه ما  که در انتهای یک روز شلوغ و پرکار، شما را به خواندن یک گزارش خبری، از یک موضوع مهم علمی-دانشگاهی دعوت می‌کند. روزهای زوج از صفحه «دانشگاه» و روزهای فرد از صفحه «استان‌ها» با گزارش20 در کنار شما خواهیم بود. این، قرار ثابت  ما با شماست: از شنبه تا پنجشنبه، راس ساعت هشت شب، خبرگزاری دانشجو، گزارش بیست. 

مسئله علوم دینی و غیر دینی و تفاوت علوم انسانی اسلامی، توحیدی و الهی با علوم انسانی غیر اسلامی، غربی و غیر توحیدی موضوعی است که از قبل انقلاب اسلامی تا به امروز مورد توجه مردم، امام و رهبری  بوده است و در طول سال‌های گذشته نیز اندیشمندان و متفکران مختلفی با سفر به ایران به دنبال یافتن این حقیقت بوده‌اند. گزارشی از نظرات چندتن از متفکران حضور یافته در «کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه تفکر عقلانیت وحیانی»  ارائه می‌گردد. این کنگره اوایل سال جاری در دانشگاه تهران برگزار شد.

محقق آلمانی: سخنان آقای جوادی آملی برایم جذاب است

فرولینگ، دکتری رشته الهیات و فلسفه دین واستاد دانشگاه فالندای آلمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو از علت حضورش در چنین کنگره‌ای گفت: تلاشم این است که بنیان‌ها و مسائل دینی را که برایم مورد سوال است را بفهمم و پایه قوی برای اعتقاداتم پیدا کنم. الان هم برای این به این کنگره آمدم که نظرات متفاوت را ببینم و با کسانی که در این زمینه فعالیت دارند آشنا شوم چرا که صرفا با کتاب خواندن نتایج یک مباحثه رو در رو به دست نمی‌آید.

وی افزود: همین که در اینجا صحبت‌های تصویری علامه جوادی آملی را دیدم بسیار برایم جذاب بود و امیدوارم که در قم به صورت حضوری ایشان را ببینم و با ایده‌هایشان آشنا شوم.

استاد دانشگاه فالندای آلمان تاکید کرد: ارتباط برقرار کردن بین Sciense  یعنی علوم سکولار غربی و دین کار سختی است اما من معتقد به تفکر نقادانه در علم هستم و باید از طریق تفکر نقادانه نسبت به علوم سکولار، تفکر خود را تکامل دهیم.

فرولینگ تصریح کرد: در واقع ارتباط بین Sciense و دین ارتباط متلازمی است و باید افراد را تشویق کنیم که به Sciense  یا همان علوم سکولار غربی پای دین را باز کنند.

استاد عراقی: تفسیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی عقلانی است

دکتر سید عمار الزوینی الحسینی از کشور عراق و دارای سه مدرک دکتری از دانشگاه های آمریکا، جامعه المصطفی العالمیه بیروت و پردیس فارابی قم در رشته زبان و ادبیات عرب انگیزه خود از شرکت در کنگره  بین المللی توسعه و تعالی علوم وحیانی که به همت بنیاد علوم وحیانی اسرا و دانشگاه تهران برگزار شد را مطالعات گسترده پیرامون متفکرین شیعه و به خصوص علامه جوادی آملی عنوان کرد و گفت: از صد جلد تفسیر آیت الله جوادی آملی دوازده جلد را مطالعه کرده‌ام و بخش‌هایی از جلدهای دیگر را هم به صورت موضوعی استفاده نموده‌ام.

دکتر عمار در ادامه از اهمیت ویژه تفسیر تسنیم آیت‌الله جوادی آملی به عنوان جدیدترین منبع تفسیری شیعه تاکید کرد و گفت: سیره آیت‌الله جوادی آملی در تفسیر قرآن پرداختن به عقل و باطن قرآن است. دیدگاه ایشان تاکید بسیاری به دخالت عقل برخاسته از علوم وحیانی در علم است. به کشورهای زیادی سفر کردم تا بتوانم پاسخ سوالات خود را در حوزه ارتباط دین و علم بیابم اما جایی کنگره‌ای با این کیفیت ندیدم.

بماند/ چرا عده‌ای در ایران غیر دینی بودن علوم غربی را کتمان می‌کنند؟/ اندیشمندان غربی در کنگره‌های دینی ایران چه می‌کنند؟

باید میان علم و دین ارتباط برقرار کرد

خانم مارگارتا گروبر دارای دکتری الهیات دینی و مطالعات کتاب مقدس از آلمان انگیزه خود برای شرکت در این کنگره را آشنایی با دیگر تفکرها در سراسر جهان اعلام کرد و گفت: باید از هر فرصتی برای یادگیری و بحث علمی استفاده کنیم و تلاش دارم که ایده علامه جوادی آملی را در زمینه استفاده از عقلانیت وحیانی برای تولید علوم دینی بفهمم.

وی افزود: به عنوان یک متخصص مطالعات کتاب مقدس انجیل کار علمی انجام دادم و به عنوان یک الهی دان مسیحی باید این کار علمی را با سنت مسیحی و کلیسایی مرتبط کنم لذا فکر می کنم که علی رغم آنکه علوم در غرب سکولار هستند باید بین Sciense  و دین ارتباط برقرار کرد.

 

 

نظر شما