شناسهٔ خبر: 27543203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نقش و جايگاه مهاجران درحيات سیاسی و اجتماعی آمریکا

ترکیب جمعیتی مهاجران در آمريکا و تحول در برداشت هاي سياسي، دو موضوع تعيين کننده در جامعه شناسي سياسي آن کشور محسوب مي شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما، تحول در برداشت هاي جمعي مردم يک کشور نسبت به مقوله هايي از جمله قدرت وگرايشات سياسي نسلي، يکي از نقاط عطف در تحليل هاي جامعه شناختي به شمار مي رود.

در این مقاله به مسائل مربوط به ترکیب جمعیتی، قدرت سیاسی و طرز تفکر و رفتار اجتماعی نسل های اول و دوم مهاجران در آمریکا پرداخته شده است. منظور از نسل اول مهاجران، کسانی هستند که در خارج از آمریکا به دنیا آمده‎، ولی متعاقباً به آمریکا مهاجرت کرده‎اند و اکنون در این کشور زندگی می‎کنند. منظور از نسل دوم مهاجران، کسانی هستند که در آمریکا به دنیا آمده‎اند، ولی دست کم یکی از والدینِ آن ها مهاجری است که در خارج از آمریکا متولد شده است.

ترکیب جمعیتی مهاجران و روند تاریخی:
در حال حاضر، حدود 43/6 میلیون نفر که در خارج از آمریکا به دنیا آمده‎اند، به عنوان مهاجر در این کشور زندگی می‎کنند، که شامل 20/9 میلیون مهاجر که تابعیت آمریکا را به دست آورده‎اند و 22/7 میلیون مهاجر غیرتابع آمریکا هستند.
در میان غیرتابع‎ها، حدود 12/1 میلیون نفر به صورت قانونی در آمریکا دارای اقامت دائمی (کارت سبز) هستند و 10/6 میلیون نفر از مهاجران غیرقانونی‎اند. 1/7 میلیون نفر نیز از اتباع خارجی هستند که روادید موقتی دارند و اصولاً مهاجر به حساب نمی آیند.
در عين حال نشریه امریکن پراگرس گزارش داد: در سال 2016 میلادی، نزدیک به یک چهارم جمعیت مهاجران را در آمریکا کسانی تشکیل می دادند که فاقد اسناد و مدارک قانونی برای زندگی در آمریکا بودند و در حقیقت از مهاجران غیرقانونی در این کشور محسوب می‎شدند. ديگر آنکه دست کم در یک دهه اخیر، هر ساله بیش از نیمی از مهاجران غیرقانونی را در آمریکا اتباع مکزیکی تشکیل می دهند.
از سال 1965 میلادی تاکنون، شمار مهاجرانی که در خارج از آمریکا به دنیا آمده اند (مهاجران نسل اولی)، در این کشور بیش از چهار برابر شده است. در سال 1965، جمعیت مهاجران آمریکا 9/6 میلیون نفر بود که در آن زمان 5 درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‎دادند.
در سال 2015، جمعیت مهاجران 13/5 درصد کل جمعیت آمریکا بود. البته رکورد درصد جمعیت مهاجران در آمریکا در سال 1890 (حدود 128 سال پیش) برجا گذاشته شد، زیرا در آن سال، مهاجرانی که در خارج از آمریکا به دنیا آمده بودند، 14/8 درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‎دادند.
در سال های دور در تاریخ آمریکا، اکثر مهاجران از اروپا به این کشور می‎آمدند. این در حالی است که اکنون اغلب مهاجران در آمریکا- به‎ ترتیبِ تعداد از کشورهای مکزیک، چین، هند، فیلیپین، السالوادور، ویتنام، کوبا، جمهوری دومینیکن و کره جنوبی هستند.
مؤسسه نظرسنجی معتبر «پیو» مطالعاتی درباره نسل‎های اول و دوم مهاجران در آمریکا انجام داده است که براساس نتایجِ آن، پیش‎بینی شده است که نسبت مجموع جمعیت مهاجران نسل اولی و دومی در آمریکا در مقایسه با کل جمعیت این کشور، در سال 2065 میلادی به رکورد جدیدی دست خواهد یافت.
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی این مؤسسه، رکورد قبلی در این زمینه نزدیک سال 1900 میلادی به جا گذشته شد، زیرا در آن زمان، نسبت جمعیت مهاجرانِ نسل اولی در مقایسه با کل جمعیت آمریکا 14 درصد و نسبت مهاجران نسل دومی، 21 درصد بود.
در نتیجه، مجموع جمعیت مهاجران نسل اولی و دومی در آمریکا در مقایسه با کل جمعیت آمریکا در سال 1900 میلادی، 35 درصد بود که بالاترین رکورد در این زمینه در تاریخ آمریکا به‎حساب می‎آید. این در حالی است که از آن پس، جمعیت مهاجران در آمریکا در مقایسه با کل جمعیت این کشور تا سال 1960، روندی نزولی طی کرد و در آن سال، مهاجران نسل اولی، فقط 5 درصد جمعیت آمریکا و مهاجران نسل دومی 13 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دادند. در نتیجه، در سال 1960 میزان مهاجرت در آمریکا به کمترین سطح خود رسید، زیرا مجموع مهاجران نسل اولی و دومی در آمریکا 18 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‎دادند.

در حال حاضر، جمعیت نسل اول مهاجران در آمریکا حدود 14 درصد از کل جمعیت این کشور (حدود 44 میلیون نفر) است و نسل دومی ها 12 درصد از کل جمعیت این کشور (حدود 39 میلیون نفر) را تشکیل می‎دهند و در نتیجه، مجموع جمعیت مهاجران نسل اولی و دومی در آمریکا در حال حاضر حدود 26 درصد از کل جمعیت آمریکا (حدود 83 میلیون نفر) را تشکیل می‎دهد. کل جمعیت آمریکا در سال 2018 کمی بیش از 326 میلیون نفر تخمین زده می شود. در سال های اخیر، نرخ رشد جمعیت آمریکا حدود 0/71 درصد بوده است که بدین معنا است که هر ساله حدود 2/2 الی 2/4 میلیون نفر به جمعیت آمریکا اضافه می شود.
با توجه به روند فزاینده‎ی مهاجرت به آمریکا و تعداد بیشتر فرزندانِ متولد شده در خانواده‎های مهاجر در مقایسه با میانگین تعداد فرزندان در خانواده‎های آمریکایی، مؤسسه پیو پیش‎بینی کرده است که در سال 2065 میلادی، جمعیت نسل اولی مهاجران در آمریکا 18 درصد کل جمعیت این کشور خواهد بود.
اين درحالي است که این رقم برای نسل دومی های مهاجران در آن سال نیز 18 درصد خواهد بود. در نتیجه، پیش‎بینی می‎شود که مجموع جمعیت مهاجران نسل اولی و دومی در سال 2065 میلادی در مقایسه با کل جمعیت آمریکا به رقم 36 درصد برسد که یک درصد بیشتر از همین رقم در سال 1900 خواهد بود که در این صورت، رکورد جدیدی در این زمینه رقم خواهد خورد.

ترکیب جنسیتی جمعیت مهاجران
در رابطه با ترکیب جنسیتی جمعیت مهاجران در آمریکا، آمار حاکی از آن است که در حال حاضر، تعداد زنانی که به آمریکا مهاجرت می‎کنند، بیش از شمار مردان است.

تا دهه شصت میلادی، تعداد مردان مهاجر در آمریکا بیش از زنان مهاجر بود.
این در حالی است که در خلال دهه هفتاد میلادی، شمار مهاجران مؤنث در آمریکا بیش از مهاجران مذکر شد و این روند تاکنون ادامه دارد. به عنوان مثال، در سال 2015 میلادی، 51/4 درصد از مهاجران در آمریکا مؤنث و 48/6 درصد از آنان مذکر بودند.

قدرت سیاسی و طرز تفکر اجتماعی مهاجران
یکی دیگر از مطالعات مؤسسه نظرسنجی پیو که به مسئله قدرت سیاسی و ارزش‎های اجتماعی مهاجران در آمریکا پرداخته است، نشان می‎دهد که نه تنها نسل اول مهاجران در آمریکا، بلکه نسل دوم مهاجران در این کشور نیز با حزب دموکرات آمریکا بیشتر از حزب جمهوریخواه این کشور احساس همسان‎انگاری و همسویی می‎کنند.
در ضمن، درصد مهاجرانی که خود را لیبرال (نه محافظه‎کار) توصیف می‎کنند، بالاتر از میانگین درصد کسانی است که در کل جمعیت آمریکا خود را دارای تفکرات لیبرالی می‎دانند.
این مطالعات نشان داده است که تقریباً نیمی از جمعیت مهاجرانِ نسل دومی یا حتی شاید کمی بیش از نصف جمعیت آنان بر این عقیده‎اند که سقط جنین باید در آمریکا قانونی باشد و يا آنکه بیش از دو سوم آنان معتقند که جامعه، باید همجنس‎بازی را بپذیرد. البته جوان بودن نسل دوم مهاجران تا حدی طرز تفکر لیبرالی آنان را توضیح می‎دهد، ولی این نمی‎تواند تنها عامل تمایلات لیبرالی آنان باشد.
نشریه «یو اس نیوز اند ورلد ریپورت» مقاله‎ای را براساس گزارش «هِچینگر» درباره میزان تحصیلات عالیه مهاجران و فرزندانشان در آمریکا منتشر کرد که براساس آن، میزان تحصیلاتِ پس از دیپلم دبیرستان برای اکثر مهاجران و فرزندانشان در آمریکا بالاتر از میانگین تحصیلات عالیه در میان سایر مردم این کشور است. تنها گروه مهاجرانی که در این زمینه از میانگین تحصیلات عالیه جمعیت آمریکایی عقب‎ترند، مهاجران هیسپانیک یا همان آمریکای‎لاتین تبارها هستند که در آمریکا به لاتینوها نیز شناخته می‎شوند.
در خلال دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته در آمریکا، اکثریت قاطع مهاجرانِ لاتینوتبار و آسیایی‎تبار در آمریکا که حق رأی داشتند (دارای تابعیت آمریکایی بودند) از حزب دموکرات حمایت کردند و به نامزدهای این حزب رأی دادند. مثلاً در انتخابات سال 2012، که باراک اوباما برای دومین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، 71 درصد از آمریکای لاتین تبارها و 73 درصد از آسیایی تبارها در آمریکا به وی رأی دادند. علاوه بر این، در انتخابات سال 2016، 79 درصد آمریکای لاتین تبارها به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و فقط 18 درصد آنان به دونالد ترامپ، نامزد وقت حزب جمهوری خواه و رئیس جمهور کنونی آمریکا، رأی دادند.
در انتخابات سال 2016، میزان حمایت مهاجران آسیایی تبار از حزب دموکرات بسیار نزدیک به میزان حمایت لاتینو تبارها از حزب دموکرات آمریکا بود، زیرا 79 درصد از آسیایی تبارها نیز در آن سال به هیلاری کلینتون و تنها 17 درصدشان به دونالد ترامپ رأی دادند.
جالب توجه است که حزب دموکرات آمریکا معمولاً برنامه هایی که برای مهاجران مفید باشد و باعث افزایش تعداد آنان در میان شهروندان آمریکایی شود (منجر به اعطای تابعیت آمریکایی به آنان شود)، ارائه می‎کنند. به عنوان مثال، باراک اوباما در سال 2010 برنامه‎ای رفاهی-آموزشی برای کودکان خانواده‎های مهاجر به نام Development, Relief, and Education for Alien Minors, or DREAM, Act of 2010 قانون «دریم» (رؤیا) ارائه کرد، که باعث شد بسیاری از رأی دهندگان مهاجر لاتینو و آسیایی تبار به حزب دموکرات آمریکا متمایل شوند.
همچنین دولت دموکرات وقت آمریکا در سال 2016- در آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما- هزینه 680 دلاری ثبت نام برای اخذ تابعیت آمریکا را که مهاجرانِ دارای کارت سبز باید می‎پرداختند، برای خانواده‎های مهاجری که درآمدشان از حد متوسط پایین‎تر بود، به 320 دلار کاهش داد، که به صورت بالقوه، به یک میلیون مهاجر مقیم آمریکا اجازه می‎داد، با پرداخت هزینه‎ای کمتر از نصف هزینه‎ی مقرر، تابعیت آمریکا را کسب و در انتخابات این کشور حق رأی پیدا کنند.
در سال 2014، هشت و نیم میلیون مهاجر قانونی در آمریکا که کارت سبز (اجازه اقامت دائمی) داشتند، می‎توانستند برای کسب تابعیت آمریکا اقدام کنند، اما همان هزینه‎ی گزاف 680 دلاری مانع بزرگی بر سر راه تابعیت بسیاری از آنان بود. از اینرو، در سال 2015، فقط 730 هزار تن از مهاجران، تابعیت آمریکا را کسب کردند، که آنان را واجد شرایط لازم برای شرکت در انتخابات این کشور کرد.

چند پیش بینی  
در حالی که هم اکنون جمعیت نسل های اول و دوم مهاجران حدود 26 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، پیش بینی می‎شود تا سال 2065، جمعیت نسل های اول و دوم مهاجران به حدود 36 درصد از جمعیت آمریکا برسد.
پیش‎بینی های مؤسسه پیو در رابطه با روند رشد جمعیت آمریکا حاکی از آن است که 93 درصد از سهم رشد جمعیت آمریکا تا سال 2050، مربوط به مهاجران و فرزندانشان که در آمریکا به دنیا می آیند، خواهد بود و فقط 7 درصد از سهم کلی رشد جمعیت آمریکا مربوط به آمریکایی‏‎های غیرمهاجر خواهد بود.
این نشان دهنده تأثیر ترکیبی روند فزاینده مهاجرت به آمریکا و همچنین تعداد زیاد فرزندان خانواده های مهاجر است که در آمریکا به دنیا می‎آیند، زیرا بطور میانگین، تعداد فرزندان خانواده های مهاجر در آمریکا بسیار بیشتر از فرزندان خانواده های آمریکایی است.
مطالعات همچنین نشان می دهد که در میان آمریکایی های غیرمهاجر تا سال 2045، درصد سفیدپوستان آمریکایی که واجد شرایط رأی دادن هستند (در مقایسه با سیاهپوستان یا سایر اقلیت های قومی) آنچنان کاهش خواهد یافت که سفیدپوستان اکثریت جامعه آمریکا را از دست خواهند داد و از اینرو، بر تعداد مهاجران نسل اول و دوم و همچنین سیاهپوستان و سایر رنگین‎پوستان آمریکایی در مقایسه با سفیدپوستانی که واجد شرایط شرکت در انتخابات این کشور خواهند بود، به میزان قابل توجهی افزوده خواهد شد.

کاهش شمار سفیدپوستان !
روند رو به کاهش شمار سفیدپوستان در جامعه آمریکا، که جمعیت‎شان در این کشور رو به پیری نیز گذاشته است:
مؤسسه بروکینگز بر اساس تخمین های اداره آمار و سرشماری نفوس آمریکا گزارش داد: پیش بینی می‎شود تا سال 2045 میلادی، شمار سفیدپوستان آمریکایی- که هم اکنون اکثریت جامعه آمریکا را تشکیل می دهند- در مقایسه با مجموع جمعیت رنگین پوستان و سایر اقوام مختلف در این کشور، به اقلیت (زیر پنجاه درصد جمعیت) تبدیل شود. بنا بر این گزارش، موتور محرکِ رشد آینده‎ی اقتصاد آمریکا را جوانان غیر سفیدپوست این کشور تشکیل می‎دهند.
با توجه به عمر طولانی و همچنین کاهش فرزندآوری در میان سفیدپوستان، جمعیت این گروه از آمریکایی‎ها در آینده‎ی نزدیک، به سرعت رو به پیری خواهد گذاشت. از اینرو، پیش‎بینی‎های آماری براساس رده‎های سنی نیز نشان می‎دهد که جمعیت جوانان سفید‎پوست، به مراتب سریع‎تر از سایر رده های سنیِ آنان در کل جامعه آمریکا به اقلیت تبدیل خواهند شد.
مؤسسه بروکینگز در این خصوص گزارش داد: پیش‎بینی می‎شود جمعیت زیر 18 ساله های سفیدپوست آمریکایی تا سال 2020 میلادی، در مقایسه با سایر اقشار قومیِ زیر 18 ساله، به اقلیت تبدیل شود.
ارقام پیش‎بینی شده برای سایر اقشار سنی سفیدپوستان در مقایسه با مجموع تعداد همسالان خود در اقلیت های قومی غیر سفیدپوست در جامعه آمریکا بدین شرح است: جمعیت 18 تا 29 ساله‎های سفیدپوست در آمریکا در سال 2027 به اقلیت تبدیل خواهند شد.
جمعیت 30 تا 39 ساله‎های سفیدپوست در آمریکا در سال 2033 به اقلیت تبدیل خواهند شد. جمعیت 40 تا 49 ساله‎های سفیدپوست در سال 2041 به اقلیت تبدیل خواهند شد. لازم به یادآوری است، چنانکه قبلاً نیز اشاره شد، براساس پیش بینی ها، کل جمعیت سفیدپوستان آمریکایی در سال 2045 به اقلیت در این کشور تبدیل خواهند شد.
جمعیت 50 تا 59 ساله‎های سفیدپوست در سال 2050 به اقلیت تبدیل خواهند شد. و در نهایت، جمعیت بالاتر از 60 ساله‎های آمریکایی در سال 2060 در این کشور به اقلیت تبدیل خواهند شد. براساس داده‎های آماری، پیش‎بینی شده است که در سال 2060 میلادی، جمعیت زیر 18 ساله‎های سفیدپوست، فقط 36 درصد کل جمعیت زیر 18 ساله‎ها را در کل آمریکا تشکیل خواهند داد.
این در حالی است که جمعیت زیر 18 ساله های هیسپانیک (آمریکای لاتین تبار) در سال 2060 در آمریکا به 32 درصد از کل جمعیت زیر 18 ساله‎های این کشور خواهد رسید.
به هر حال، در مقایسه با نسل رو به پیری گذاشته‎ی سفیدپوستان در آمریکا، امید این کشور برای ادامه شکوفایی و رشد اقتصادی، به جوانان متعلق به اقلیت های قومی و نژادی مختلف در آمریکا گره خورده است و این در حالی است که انتظار می‎رود جوانان در اقلیت های قومی و نژادیِ مختلف، بیش از همسالانشان در میان سفیدپوستان آمریکایی، دارای طرز تفکر لیبرالی در مسائل سیاسی و اجتماعی- در مقایسه با طرز تفکر محافظه‎کارانه-باشند./
========================================
نويسنده: شهاب قاسم زاده، کارشناس مسائل آمریکا.

.

نظر شما