شناسهٔ خبر: 27542311 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نخستین نشست شورای عالی دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال عنوان شد:

حضور بخش کودک برای نخستین بار در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال/ جریان‌سازی تولید محتوای بومی و اسلامی

گروه فن‌آوری اطلاعات ــ در نخستین نشست شورای نشست شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال امسال بر حضور حداکثری محتوای دیجیتال و بخش کودک در این نمایشگاه تأکید شد.

صاحب‌خبر -
حضور بخش کودک برای نخستین بار در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال/ جریان سازی تولید محتوای بومی و اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین  نشست شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال صبح و ظهر امروز 29 مردادماه در باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با توجه به سیاست‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجرا است مرکز رسانه‌های دیجیتال حکم هماهنگ کننده و توزیع کننده فصل‌ها را بر عهده می‌گیرد، اظهار کرد: بر همین اساس نمایشگاه امسال به گونه‌ای برگزار می‌شود که هر یک از متولیان در سطح ملی بخش خود بتوانند آنچه در طول یک سال زحمات کشیدند و تعبیه کردند، به معرض نمایش عموم بگذارند.
حضور بخش کودک برای نخستین بار در نمایشگاه دوازدهم
وی افزود: بر همین اساس، کمیته‌هایی تشکیل شد که هر یک از کمیته‌ها با توجه به مسئولیتی که رئیس کمیته دارد، بحث‌هایی را مطرح خواهد کرد که در سطح مأموریت‌ها و وظایف ملی خود باشد. برای هر یک از کمیته‌ها نیز دبیر اجرایی گذاشتیم که از او انتظار می‌رود به رئیس کمیته برای آماده سازی دستور جلسات و ابلاغ مصوبات کمک کند. به عنوان مثال بخش کودک را امسال در نمایشگاه داریم که به عنوان بخش جدید توسط نماینده وزیر ارتباطات، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش بازی و هنر دیجیتال، رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای حضور دارند که دارای سوابق و تجارب ملی هستند، او بیش از اینکه رئیس بنیاد ملی بازی‌های دیجیتال هم باشند، سواد لازم را در سطح ملی داشت. در بخش کودک، با توجه به حکمی که آقای سلجوقی دارند، مسئولیت را به عهده ایشان گذاشتیم؛ مسئولیت بخش مربوط به محتوا را به معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی دادیم که احتمالا آقای اهرامی مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت. در کنار او مهندس شیرکوند، دبیر اجرایی این بخش خواهند بود.
موسویان افزود: کمیته‌های دیگر عبارتند از کمیته بین‌الملل که این مسئولیت را در اختیار «استیلی» مدیرکل بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشتیم، در مورد کمیته تلفن همراه هم خدمت همدانلو خواهیم بود. دبیر اجرای تلفن همراه آقای نادرخوانی است. کمیته پایگاه اینترنت نیز به ریاست آقای الفت نسب اداره می‌شود و دبیر اجرایی مهندس طاهری است، مسئولیت کمیته دانش دیجیتال را آقای عیسی کشاورز بر عهده دارد، کمیته شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان را آقای اهرامی بر عهده دارند و کسب و کارهای نوپا نیز بر عهده سرهنگی مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و ورفاه اجتماعی خواهد بود. کمیته تبلیغات بر عهده ضرغامی رئیس زیباسازی شهرداری است و رئیس کمیته روابط عمومی را آقای امیر‌زاده رییس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده دارد.
رئیس دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: در عین حال پاویون‌هایی را در بخش نمایشگاه در نظر گرفتیم. به این منظور پاویون ایران ساخت توسط کرمی، مشاور معاون علمی ریاست جمهوری، اداره شده و پاویون صدا و سیما، پایون ناشران دیجیتال اسلامی، پاویون سلامت، پاویون جشنواره بین‌المللی امام رضا و پاویون کمیته فن‌آوری نیز در این بخش حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به برگزاری چهار جلسه این نمایشگاه تا پایان شهریورماه امسال عنوان کرد: کمیته‌ها وظیفه دارند زیر مجموعه‌های خود را دعوت کند تا اهداف را در جلسه اول نهایی کرده و با همفکری که دارند آن را مصوب کنند. جلسه دوم که رییس کمیته برگزار می‌کند، به هر حال از افراد جدیدی که انتخاب شدند برای اضافه شدن دعوت خواهد کرد. در جلسه دوم، برنامه‌های اقدام زیرمجموعه کمیته با توانمندی و ماموریتی که هر یک از اعضای کمیته دارند در سازمان و نهاد و وزارت خانه مطرح می‌کنند و برنامه‌های اقدام به عنوان پیش نویس نوشته می‌شود.
وی ادامه داد: برای جلسه سوم و چهارم اقدامات خردی که باید برای هر یک از برنامه‌های اجرایی تدوین شده، مصوب می‌شود و اگر لازم بود ادامه آن در جلسه چهارم پیگیری می‌شود. فرصت این کار تا آخر شهریور ماه است که کمیته‌ها باید اهداف کمیته و برنامه اقدام را متناسب با زیرمجموعه پیشنهادی و اضافه شده دنبال کنند.
دفترچه نمایشگاه تا پایان شهریورماه تدوین می‌شود
موسویان در ادامه به شرح وظایف کمیته‌ها تا آغاز نمایشگاه پرداخت و عنوان کرد: ما دفترچه مربوط به اقدام نمایشگاه دوازدهم را تا پایان شهریور ماه آماده می‌کنیم و انتظار داریم در سه یا چهار جلسه به برنامه‌های اقدام برسیم و جمع‌بندی را آنها به ما بدهند تا با جست‌وجو به دفترچه برسیم. کمیته ثبت نام از هفته آخر شهریور‌ماه پیش ثبت نام را آغاز می‌کنند به شکلی که بتوانیم تا نیمه مهر‌ماه در دفترچه نمایشگاه، اطلاعات شرکت کننندگان و محصولات جدید را داشته باشیم و سعی کنیم جانمایی تا نیمه مهرماه آماده شده و محل استقرار شرکت‌ها را معین کنیم.
آموزش دانش دیجیتال
وی با بیان اینکه در نمایشگاه دوازدهم انتظار این است که بتوانیم در خدمت بازدید کنندگان باشیم تا بتوانیم دورهای تخصصی را برای آنهایی که مشتاق آموزشهای تخصصی و مدرک معتبر هستند، برگزار کنیم، عنوان کرد: کمیته آموزش در این نمایشگاه به صورت مجزا خواهد بود و اگر کمیته‌ها بخواهند آموزش داشته باشند می‌توانند این کار را به بخش خصوصی بسپارند.
موسویان ادامه داد: بخش خصوصی از نیمه مهر ثبت نام را برای دوره تخصصی که منجر به مدرک می‌شود، آغاز می‌کند. بر این اساس، در پایان 7 روزه برگزاری نمایشگاه، افراد مشتاق می‌توانند در دوره‌های مرود نظر به صورت تخصصی شرکت کرده و مدرک بگیرند.
رئیس مرکز ملی رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این زمینه انتظار می‌رود برای دانش دیجیتال با ادارات بین‌المللی و مراکز تخصصی که مدارک معتبر ارائه می‌دهند، مکاتباتی صورت گرفته و دوره‌هایی مانند دوره مایکروسافت با تخفیف نمایشگاهی ارائه شود. برای این منظور طبقه دوم سالن شبستان به صورتی آماده شود که فضای مناسب را برای این منظور داشته باشد. سال گذشته در این زمینه تجربه خوبی داشتیم و تعداد زیادی کارگاه برگزار کردیم.
وی در با اشاره به اینکه نمایشگاه دوازدهم در حد انتظار، خصوصی و برون سپاری نشده است، گفت: قصد این بود که به هر اندازه در توان داریم، نمایشگاه دوازهم را به سمت بخش خصوصی ببریم، اما اعتراف می‌کنم که به آن میزان قابل انتظار، این مسئولیت به بخش خصوصی واگذار نشده است، ولی با شرایط موجود در حقیقت ما در نمایشگاه دوازدهم یک قدم به استاندارد بین‌المللی نمایشگاه‌ها نزدیکتر شدیم.
موسویان با اشاره به نمایشگاه‌های پیشین یادآور شد: شاید بیش از 60 درصد در معرفی سرمایه گذار به ایده پرداز توفیق داشتیم، اما به صورت سیستمی این امر مشخص نبود. امسال از کمیته‌ها می‌خواهم همکاری‌های بین بخشی را تسهیل کنند.
وی افزود: ما در سال گذشته توانستیم رشد 400 برابری کمّی را نسبت نمایشگاه دهم داشته باشیم و امسال نیز کل شبستان طبقه اول و دوم در اختیار نمایشگاه است و به لحاظ فضا کمبود سال گذشته را نداریم. همچنین از پلیس فتا که به دلیل مسائل مالی مایل به شرکت در نمایشگاه دوازدهم نبودند، خواستیم حداقل پاویون تخصصی خود را داشته باشند.
محتوای دیجیتال با 12 هدف / جریان سازی محتوای بومی اسلامی
در ادامه این نشست، نادرخانی دبیر کمیته محتوای دیجیتال این نمایشگاه عنوان کرد: 12 هدف را برای بخش درنظر گرفتیم، جریان سازی و محتوا سازی بومی اسلامی در حوزه رسانه‌ها، ایجاد ظرفیت سالانه ارزیابی، محیط هم‌افزایی، توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزار دیجیتال، ارتقای اطلاعات، افزایش مخاطبان با هدف رسیدن به تولید محتوا، صنعت دیجیتال ازجمله اهداف این بخش خواهند بود.
وی افزود: امسال این حوزه به عنوان صنعت معرفی می‌شود و ارزیابی از سهم در تولید ناخالصی داخلی ایران، ایجاد بستر رقابت در صنعت، رونق بخشی به بازار داخلی و هم افزایی با بین‌الملل حمایت از افراد و تشکل و شرکت‌ها در حوزه تولید محتوای دیجیتال و بسترهای لازم برای جنبش نرم افزای دیجیتال، فراهم کردن بستر لازم برای توسعه صادرات رایانه‌ای، ارتباط و تعامل با دارندگان زیرساخت، تسهیل محتوای دیجیتال از جمله اقدامات ما خواهم خود.
شیرکوند مدیر بخش شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها نیز عنوان کرد: بخش پیام رسان‌های داخلی چندین غرفه داشته و باید در این بخش پاسخگوی سوالات مردم باشند، وجود پیام رسان‌ها در آنجا کمک خوبی است چرا که هم افراد سؤالات خود را پرسیده و هم این پیام‌رسان‌ها اطلاعات خود را ارائه می‌دهند.
جشنواره ایران ساخت به صورت جشنواره فرهنگ بومی برگزار می‌شود
پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس جشنواره ایران ساخت نیز عنوان کرد: یش بینی شده است، جشنواره ایران ساخت به صورت جشنواره فرهنگی برای جریان‌سازی محتوای علمی در معرفی شرکت دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان برگزار شود.
به گزارش ایکنا، دوازهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال آبان ماه سال جاری در مصلی تهران برای حوزه‎‌های داخلی و بین‌المللی در بخش‌های مختلفی چون رسانه های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی، دانش و فناوری، خانوادگی و فرهنگ‌سازی، بازی و سرگزمی، نشر دیجیتال، کسب و کارهای نوپا، رسانه‌های برخط، کودک و نوجوان و جشنواره ایران ساخت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما