شناسهٔ خبر: 27541952 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ابتکار:

ضرورت درونی‌سازی باورهای دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه ــ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در چهارمین گردهمایی تخصصی ویژه روسای زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: باید نسبت به درونی‌سازی باورها و ارزش‌های دفاع مقدس اقدام اصولی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ تفاهم‌نامه بین سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زن دفاع مقدس و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در چهارمین گردهمایی تخصصی ویژه روسای زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به امضا رسید. معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این نشست عنوان کرد: دوران دفاع مقدس از مهمترین دوران انقلاب اسلامی و تاثیرگذارترین دوره‌ها از نظر حفظ تمامیت ارضی، موجودیت و ارزش‌های متعالی ماست. امروز بیش از هر زمان دیگر در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند هستیم که سهم زنان را در بخش مهمی از تاریخ این سرزمین که از تاریخ کشور جداناپذیر است، هویدا کنیم.

وی با بیان این مطلب افزود: در این راستا نیازمند برنامه خاص برای نسلی هستیم که دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند و در این باره کمتر سخنی شنیده‌اند. از این رو حفظ و نشر آثار در این رابطه یک ضرورت است. باید با نگاه علمی به این موضوع نگریست و عناصر روان‌شناختی و اجتماعی را به کار گرفت.

ابتکار در ادامه سخنانش اظهار کرد: تجربه معنوی نیز حائز اهمیت است. گاه از ارزش‌هایی استفاده می‌کنیم که تلقی نادرستی برای نسل جوان دارد. باید از نظر علمی و منطقی برای تفهیم این ارزش‌ها در نسل جوان اقدام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در شرایطی قرار داریم که در کنار جنگ اقتصادی، با جنگ روانی روبرو هستیم که علیه مردم شکل گرفته است و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس را زیر سوال می‌برد. این تصویری است که دشمنان تلاش دارند در ذهن افراد جوان و نسل جدید ایجاد کنند.

ابتکار در این رابطه همچنین با بیان اینکه منابع فراوانی در این رابطه وجود دارد، گفت: اتاق‌های جنگ در این حوزه وجود دارند که فرهنگ ما را هدف قرار می‌دهند. در عین حال باید متوجه این نکته باشیم که وقتی باور ما نسبت به دین، انقلاب و دفاع مقدس عمیق باشد، آنان نمی‌توانند به ما آسیبی وارد کنند.

وی همچنین تاکید کرد که باید فاصله‌ای که میان نسل جدید و نسلی که دوران دفاع مقدس را دیده است، به رسمیت بشناسیم. نسل جدید تصویر ذهنی متفاوتی دارد که باید آن را درک کنیم. همچنین پس از این درک، از طریق شنیدن سخن آنان و برقراری ارتباط و ایجاد فضای گفت‌وگو، نسبت به رفع دغدغه‌ها و چالش‌های آنان اقدام کنیم.

ابتکار با  بیان اینکه باید باور و ارزش‌های دفاع مقدس در وجود همه ما درونی شود، گفت: به اجبار نمی‌توان این اقدام را انجام داد؛ چرا که انسان با کرامت خلق شده است و دوست دارد با فکر و اندیشه به باور و ایمان نسبت به هر چیزی برسد. قرآن کریم نیز بر همین اساس به ما توصیه کرده است که با اندیشه و تفکر به باور و ایمان برسیم.

وی در این رابطه افزود: این ارتباط در وهله نخست باید با فرزندان شاهد و ایثارگر ایجاد شود و سپس با خانواده ایثارگران و پس از آنان، با دختران و جوانان ایرانی برقرار شود. لازم است که به سخنان نسل جوان گوش دهیم و فضای این گفتمان را ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم که اثربخشی داشته باشیم، باید با ظرافت عمل کنیم.

ابتکار به لزوم گفت‌وگوی ملی خانواده که در ماده 102 برنامه ششم نیز بر آن تاکید شده است، اشاره و عنوان کرد: باید از زوایای مختلف به خانواده و ابعاد آن توجه کرد. موضوع آموزش‌های حین، قبل و بعد از ازدواج و اقتصاد خانواده، موضوع اشتغال و بیمه زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ طلاق و ... موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: اختلالات ارتباطی، یکی از مشکلات خانواده در عصر کنونی و در سراسر جهان است. این موضوع آثاری چون خشونت، سوء تفاهم و ... را دارد که مشکلات و قهر عاطفی را ایجاد می‌کند. گفت‌وگوی بین‌نسلی در خانواده‌ها بیان می‌شود که بخشی به رابطه والدین و فرزندان مربوط است.

ابتکار در ادامه این مطلب گفت: مهارت گفت‌وگو، امروزه در جامعه ما بسیار مهم است و برای تقویت و شکوفایی خانواده ایرانی باید از دوره دانش‌آموزی و ابتدایی نسبت به تقویت آن اقدام کنیم. این یک موضوع بسیار مهم است که در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌توان به آن پرداخت و زمینه کار غیرمستقیم برای آن فراهم است.

وی همچنین یادآور شد: این موضوع از کارهای مشترک ریاست جمهوری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که در گفت‌وگوی بین‌نسلی با هم در این رابطه همکاری می‌کنیم. تجربیاتی در این رابطه داریم که تحقیق در ایران نشان می‌دهد در 10 سال گذشته گفت‌وگو در خانواده‌ها از دو ساعت به بیست دقیقه رسیده است.

ابتکار، یکی از دلایل این موضوع را شبکه‌های اجتماعی و اشتغال برشمرد و افزود: شاید یکی از دلایل این موضوع مهارت‌های ارتباطی باشد و اینکه نسل جوان تصور می‌کند، صدایش شنیده نمی‌شود و از این منظر، ارتباط برقرار نمی‌کند. این موضوع برای جامعه ما مناسب نیست. مطالعه دیگری نیز در سطح بین‌المللی صورت گرفته است. در مطالعات اسکاندیناوی هم مشخص شده که تاب‌آوری این علت است که افراد بتوانند با مشکلات روبرو شوند و راه حل ارائه کنند و امیدوار بوده و صبر و استقامت داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما