شناسهٔ خبر: 27541054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی خبر داد:

اعلام اماکنی برای تجمعات اعتراضی مردم

نمایندگی خراسان رضوی

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: ما به زودی مراکز و اماکنی را اعلام خواهیم کرد تا مردم و گروه‌های مختلفی که اعتراض دارند، مجوز درخواست کرده و به آن‌ها مجوز داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرحیم نوروزیان امروز ۲۹ مرداد ماه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در سالن جلسات صداوسیما، اظهار کرد: فضای رسانه‌ای منفی در کشور، بیشتر توسط رسانه‌های غیر خودی دشمن ایجاد شده که به آن دامن می‌زنند و در تلاش هستند تا در سناریوی از قبل طراحی شده، نظام جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد و دچار درگیری و بحران نشان دهند و مشکلات متعددی را سیاه‌نمایی و بزرگ کنند.

وی افزود: البته ما مشکلاتی داریم که منکر آن نیستیم اما به رغم این فضا خوشبختانه وضعیت ما در طول این یک سال بد نبوده است. دشمن فضای رسانه‌ای را به گونه‌ای ترسیم می‌کند که گویی همه چیز تعطیل شده و در حال از هم پاشیدن است در حالی که اینگونه نیست.

نوروزیان با بیان اینکه ما امسال در هفته دولت 1544 پروژه را افتتاح خواهیم کرد، عنوان کرد: اعتبار این پروژه‌ها حدود 14هزار و 532 میلیارد ریال بوده که آمار و ارقام آن از هفته دولت سال گذشته بیشتر است. این نشان می‌دهد که کار در حال انجام است و این سیاه‌نمایی‌ها تاثیر چندانی در کار ندارد. 87 دستگاه درگیر این پروژه‌ها بوده که 43 دستگاه اجرایی و 44 مورد شهرداری‌ها هستند. بیشترین رقم پروژه‌ها در حوزه بخش صنعت، معدن و تجارت،  اداره کل ارتباطات و زیرساخت و اداره راه و شهرسازی است که نشان می‌دهد زیر ساخت‎ها مورد توجه بوده و هست.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: از نظر تعداد و عدد نیز بیشترین پروژه‌ها در حوزه جهاد کشاورزی است که نشان می‌دهد جهت‌گیری ما در روستاها و مناطق محروم بیشتر بوده، بعد در حوزه برق و در نهایت درحوزه توسعه و تجهیز مدارس بوده و از نظر موضوعی نیز عمده پروژه‌های عمده ما به ترتیب در صنعت، معدن و تجارت، روستاها و مسکن و مسکن مهر، آبفا، توسعه عمران روستاها و شهرهای کوچک، کشاورزی، مخابرات، حمل و نقل جاده‌ای و آموزش است. 

وی ادامه داد: در کنار این افتتاحیه‌ها، ۲۰۲ مورد پروژه در این هفته کلنگ‌زنی خواهد شد که 117 پروژه مربوط به روستاها و دهیاری‌ها است. علاوه بر این در طول این مدت ۷۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان داده شده که 20 هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش صنعت و معدن بوده است. به رغم شرایط موجود، صادرات و واردات ما نیز رشد داشته و کار متوقف نبوده که شاخص‌ها، آمار و ارقام نشان می‌دهد که شرایط ما از نظر توسعه، عمران و ساخت و ساز  نرمال و عادی است. 

وجود 52 حزب رسمی ثبت شده در استان

نوروزیان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان ۵۲ حزب رسمی ثبت شده داریم، تصریح کرد: خراسان رضوی از این نظر بعد از تهران قرار دارد. ما در استان و مشهد پایگاه سیاسی قوی داریم. 14 حزب استانی و ۳۸ شعبه و دفتر احزاب کشوری و ملی داریم. گرایشات آن‌ها از نظر سیاسی،  ۲۷ مورد اصلاح‌طلب، ۱۸ مورد اصولگرا و ۷ مورد احزاب مستقل یا معتدل هستند. خانه احزاب فعال است و ما در این زمینه از استان‌هایی بودیم که از ابتدا در حوزه این خانه فعال شد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: خانه احزاب ترکیبی است. نیروهای خانه احزاب، شورای آن را شکل می‌دهند و ریاست آن نیز دوره‌ای است. تعامل و همکاری خوبی نیز دارند. از زمان فعال شدن خانه احزاب ما در حوزه مسائل سیاسی مشکلی نداشتیم و احزاب و گروه‌های سیاسی نیز در بین خود و با ما تعامل خوبی داشتند. 

نوروزیان گفت: ما برای این احزاب امنیت و فضا فراهم می‌کنیم و مجوز می‌دهیم. در این حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم به ویژه در مشهد که سخت‌گیری‌هایی وجود داشته و فعالیت‌های گروه‌های سیاسی به دلایلی محدود بوده اما اکنون در این چند سال فضا ایجاد و بهتر شده است. بخشی از احزاب باید خودشان فعالیت کنند، ما تنها مشوق هستیم و کار سیاسی نمی‌کنیم بلکه تنها فضا را فراهم می‌کنیم. همه باید احزاب، ظرفیت و فعالیت آن‌ها را به رسمیت بشناسند و باید این فضا در همه اجزای مختلف حاکمیت ایجاد و پذیرفته شود. 

وی ادامه داد: اگر ما از کانال احزاب، کار سیاسی، انتقاد و مخالفت کنیم، منطقی‌تر است تا اینکه قوا سر خود کار کنند. مشکل ما در برخی شهرها از جمله مشهد قوای سر خود هستند که اسم خود را آتش به اختیار می‌گذارند اما آتش به اختیار این نیست. این افراد با سوءاستفاده از این کلمه مشکل ایجاد می‌کنند.  

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیاست دولت حمایت، تقویت و توسعه سمن‌ها است. واگذاری امور به مردم از طریق همین سمن‌ها اتفاق می‌افتد. کار اساسی دولت در حوزه سمن‌ها، لایحه‌ای با قانون متمرکز و مشخص است. ما در حال حاضر سمن‌های فعالی در حوزه‌های مختلف داریم که با کمترین بودجه در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه انتصابات ملاک‌های مشخصی داریم، عنوان کرد: ما دنبال این بودیم و هستیم و انتصاباتی نیز انجام دادیم که این ملاک‌ها در آن رعایت شد. افراد باید درون سازمانی باشند. ما از نیروهای وزارت کشور استفاده می‌کنیم. خود را به شایسته‌سالاری مقید می‌دانیم. فرد منتصب باید معتقد به اجرای سیاست‌های دولت باشد. جوان‌گرایی یکی دیگر از ملاک‌های ما است که اکنون آن را در انتصابات خود رعایت کردیم. بنا این بوده که فرد جایگزین جوان‌تر باشد. شرایط اعراض و صلاحیت‎های لازم نیز از دیگر شرایط است و فرد موردنظر حتما باید سوابق مرتبط و نیز  رشد پلکانی داشته باشد.

میانگین سنی فرمانداران استان در حال حاضر 45 سال است 

نوروزیان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال دو معاون فرماندار، 7 بخشدار و ۶ فرماندار جدید منصوب و ۴ نفر نیز در استان بازنشسته شدند. ما افزایش پست داشتیم. حدود ۲۰ پست معاونت فرمانداری اضافه شد. در حال حاضر میانگین سنی فرمانداران استان ۴۵سال، معاونین ۴۴ سال و بخشداران ۳۸ سال است. این وضعیت نسبتا خوب بوده و ما در تلاش هستیم تا این میانگین را کاهش داده و از نیروهای جوان‌تر استفاده کنیم. اگر خانم و آقایی با شرایط یکسان داشته باشیم ترجیح می‌دهیم که از خانم استفاده کنیم. در حال حاضر ۶ فرمانداری و ۹ بخشداری با سرپرست اداره می‌شود که دنبال تعیین تکلیف آن‌ها هستیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: از لحاظ امنیتی به رغم توطئه‌ها و طراحی‌هایی که صورت گرفته و خراسان رضوی و مشهد همواره یکی از نقاط هدف دشمنان بوده اما ما هیچ مشکل امنیتی نداشته و شرایط بسیار خوبی داریم.

وی در خصوص برخورد با مدیران و تخلفات آن‌ها، تصریح کرد: این موضوع  تازه کشف یا مطرح نشده و دائما در طول زمان وجود داشته است. قبل از انقلاب و بعد از آن نیز هر سال در هر شهری مدیر متخلفی داشتیم و این وضعیت بوده، هست و خواهد بود. تفاوت زیادی در این زمینه ایجاد نشده و این پدیده طبیعی است.

نوروزیان افزود: همه افراد باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. ممکن است نیاز باشد که مدیران نیز همچون دیگران به دادگاه بروند و در مقابل قانون و دادگاه پاسخ دهند. ما اکنون بیشترین حمایت را از سمت دستگاه قضایی داشته و بهترین تعامل را با آن داریم. دستگاه قضایی نیز بیشترین حمایت را از دستگاه‌های اجرایی می‌کند. 

امنیت خط قرمز ما است 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه اغتشاشات برنامه‌ریزی شده بوده و تصادفی به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: اما دشمنان از خواست، مشکل و نیاز مردم سوءاستفاده می‌کنند و بسیاری از فراخوان‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود فراخوان‌هایی حساب شده است و می‌خواهند موج ایجاد کنند با این وجود مردم ما هوشمندی کردند و پاسخی به فراخوان‌ها داده نشد. در برخی شهرها نیز ممکن است 100 یا 200 نفر وجود داشته باشند که این ساختار را قبول ندارند و اگر بتواند آن را زیر و رو می‌کنند اما امنیت خط قرمز ما است و ما به هیچ وجه این اجازه را نخواهیم داد.

وی ادامه داد: برای تجمعات ضرب‌الاجلی برای شهرستان‌ها و فرمانداران تعیین کردیم. در مشهد دو مکان و در شهرستان‌های دیگر یک مکان تعیین شده اما هنوز هیچ مکانی نهایی نشده است. این مکان باید دور از دسترس نباشد، اختلال در کار، رفت‎وآمد و آرامش مردم ایجاد نکند و داخل شهر باشد. ما به زودی مراکز و اماکنی را اعلام خواهیم کرد تا مردم و گروه‌های مختلفی که اعتراض دارند،  مجوز درخواست کرده و به آن‌ها مجوز داده شود تا در مکان‌های مشخصی که همه از قبل می‌دانند، تجمع کنند و شعار دهند. این کار در حال انجام و مصوبه دولت است اما اجازه نخواهیم داد تا هر کسی که بخواهد هرج و مرج به راه بیندازد و امنیت و نظم شهر را به هم بزند. ما امینت را به راحتی به دست نیاوردیم.

نوروزیان بیان کرد: در هر کشور و سیستمی این اعتراضات و سروصداها وجود دارد و ما باید این چالش‌ها را مدیریت کنیم. ما کاری را با مدیران و روسای ادارات انجام دادیم و در حوزه‌های مختلف ورود کردیم‌که اقدامی پیشگیرانه است تا دستگاه‌ها اعلام کنند چه مشکلاتی ممکن است به وجود آید که موجب ناراحتی مردم و جامعه هدف آن‌ها شود. این کار بخش عمده‌ای از مشکلات را پیشایش حل می‌کند و فرصتی برای سوءاستفاده دشمنان یا بدخواهان ایجاد نمی‌کند. همه اقشار، اصناف و مردم باید مسائل را منعکس کنند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: در اعتراضات کفاشان از قبل هیچ شکایتی نشده بود. این راه‌حلی منطقی نیست. اگر این وضعیت باب شود که هر کس با ایجاد مشکلی به خیابان بریزد، همان چیزی می‎‌شود که دشمن می‌خواهد. ما سازوکارهای قانونی داریم. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، دستگاه‌های دولتی منفعل نیستند و شب و روز تلاش می‌کنند. گاهی ممکن است علیرغم تلاش‌ها نتیجه مورد نظر ما حاصل نشود اما ما باید تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر دولتی در هر کشوری مخالفین متعددی دارد، از افراد ملایم و دلسوز که فرصت هستند تا تندترین افراد که جز ساقط کردن دولت هیچ چیزی آن‌ها را قانع نمی‌کند. نمی‌توان گفت این وضعیت وجود ندارد. به ویژه در مشهد که شهری با ظرفیت‌های بالا و گروه‌های سیاسی فعال و متعدد بوده این امر طبیعی است. در شهری همچون مشهد باید این کنش و واکنش‌های سیاسی وجود داشته باشد که وجود دارد و ما منکر آن نیستیم. 

نوروزیان اضافه کرد: بخشی از اغتشاشات دی ماه نیز توسط مخالفین تندروی بی‌منطقی انجام شد که این فضا را برای دشمنان فراهم کرده و می‌کنند اما برخی تصور می‌کنند که کارشان خیرخواهانه بوده در حالی که درک آن‌ها از شرایط نادرست است. همواره افرادی هستند که این تصور را دارند و ما شواهد ان را می‌بینیم. 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه امنیت نسبی، سیال و لغزنده است، تصریح کرد: هر آن ممکن است امنیت با کوچک‌‎ترین مسئله‌ای به هم بخورد. ما به قدری در کشور زیرساخت‌های امنیتی قوی و خوب، نیروهای امنیتی، مردم و انسجام و اتحاد گروه‌های سیاسی در لحظات حساس را داریم که مانع از این می‌شود دچار بحران شویم. دشمن با این انگیزه فشار می‌آورد که وضعیت را تشدید و ما را تسلیم کند. اگر در کشور چندصدایی و اختلاف وجود داشته باشد، دشمن ممکن است بیشتر و زودتر به هدفش برسد.

نباید گفتمان خود را تنزل دهیم

وی ادامه داد: همه به این امر توجه دارند که باید انسجام وهماهنگی و کمک به دولت وجود داشته باشد. منتها عده‌ای کار خود را می‌کنند. شعارهایی که در مسجد فیضیه دیدیم در شان مکانی چون مدرسه فیضیه و طلاب نبود. نباید گفتمان خود را پایین بیاوریم وتنزل دهیم. ما می‌توانیم با شان و جایگاهی مناسب انتقاد و مخالفت کنیم اما اگر این کارها کمتر صورت گیرد، طبیعتا آسیب‌پذیری ما نیز کمتر خواهد شد.

نوروزیان گفت: شرایط ما بدتر از گذشته و زمان قطع‌نامه‌ها نیست. تمام قطع‌نامه‌ها و کشورها علیه ما بودند اما اکنون آن اجماع در خود آمریکا و نیز با هم‌پیمانانش وجود ندارد. همه موضع گرفتند و واکنش نشان دادند. حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز حرفی را زد که اکنون ممکن است از نخست وزیری کنار رود. این موارد نشان می‌دهد که فضای جهانی نیز فضای مناسبی برای آمریکا نبوده و بیشتر به نفع ما است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: فضای روانی ایجاد شده که در زمان اوج تحریم‌ها در دولت قبلی شدید نبود اما با اینکه شرایط ما بهتر بوده اما فضای روانی شدید است. اگر بتوانیم این فضای روانی را مدیریت کنیم مشکلی در تحریم‌ها نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه  ما در سه جبهه آسیب می‌بینیم، عنوان کرد: جبهه اول و روبه‌رو، دشمن است، جبهه دوم عناصر افراطی در کشور بوده که متوجه شرایط نیستند و به جای کمک آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و جبهه سوم نیز دستگاه‌های اجرایی ما هستند. این دو مورد می‌تواند فضا را برای دشمن فراهم کند که دشمن نیز به آن‌ها دل بسته است. ما باید اشکالاتمان را رفع کنیم. 

نوروزیان خاطرنشان کرد: در خصوص مدیران دو تابعیتی گزارشی به ما داده نشده است و فرض ما این است که چنین چیزی در استان وجود ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما