شناسهٔ خبر: 27540032 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وقتی قاره کهن زیر پای بزرگ مرد جویبار لرزید

مدال طلای حسن یزدانی در بازی‌های آسیایی او را به یک چهره تاریخی در ورزش ایران تبدیل کرد تا برای همیشه در دل ایرانی‌ها جا خوش کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، حسن یزدانی در اوج جوانی به تمام افتخارات ممکن در ورزش کشتی رسیده، از کسب عنوان آسیایی و جهانی در رده سنی نوجوانان، قهرمانی آسیا و جهان در رده سنی جوانان گرفته تا کسب عناوینی، چون مدال نقره بزرگسالان سال ۲۰۱۵ جهان، مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو، قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۷، طلای ۲۰۱۸ آسیا و در نهایت همین مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ که البته و به طور حتم برای او این موفقیت‌ها پایان کار نخواهد بود.

یزدانی در بازی‌های آسیایی همچون رقابت‌های سال‌های اخیر عملکرد خیره کننده‌ای داشت به طوری که در ۴ مبارزه خود ۴۳ امتیاز را در کمتر از ۱۰ دقیقه تصاحب کرد و فقط ۲ امتیاز را از دست داد.

پهلوان یزدانی و سجده‌ی بندگی در اوج اقتدار

کشتی گیر جویباری کشورمان در این دوره بازی های آسیایی ابتدا فاهریانسیاح از اندونزی را طی چهل و چهار ثانیه با ۱۰ امتیاز اختلاف شکست داد، وی در دور بعدی مقابل پاوان کومار از هند ۱۱ بر ۰ پیروز شد و راهی نیمه نهایی شد.یزدانی با شکست ۱۲ بر ۲ مقابل اویتومن اورگودول دارنده مدال نقره آسیا از مغولستان فینالیست شد. وی در دیدار نهایی میشل دومینیک ابونادر از لبنان طی نود ثانیه با نتیجه ۱۰ بر ۰ مغلوب کرد تا مدال طلای بازی های آسیایی را به کارنامه افتخاراتش اضافه کند.

بیشتر بخوانید: طلای کریمی قدرت کشتی آزاد ایران در آسیا را نشان داد/ پیروزی مطلق یزدانی بر حریفان

اما بد نیست برای اینکه گواهی کنیم موفقیت و درخشش مثال زدنی نابغه کشتی ایران را در سال های اخیر، سری بزنیم به کوچه باغ خاطره ها و عملکرد حسن یزدانی را از المپیک 2016 به بعد مرور کنیم جایی که یزدانی در دیدار نخست خود در وزن 74 کیلو گرم المپیک ریو آسناگه کاستلی از هائیتی را طی یک دقیقه و پنج ثانیه با امتیاز عالی و نتیجه ۱۰ بر ۰ شکست داد.

وی در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف سونر دمیرتاش از ترکیه که قهرمان سال ۲۰۱۶ اروپا بود رفت و در این مبارزه با نتیجه ۷ بر ۰ به برتری رسید تا راهی نیمه نهایی شود. یزدانی در نیمه نهایی گلیم خام یوسربایف از قزاقستان را در یک دقیقه و چهل و سه ثانیه، چهار بار در خاک نشاند و با یک بارانداز که چاشنی کار کرده بود با نتیجه ۱۰ بر ۰ شکست داد و فینالیست شد.

پهلوان یزدانی و سجده‌ی بندگی در اوج اقتدار

یزدانی در دیدارحماسی و تاریخی فینال که فراتر از یک جدال ورزشی بود به مصاف انور گدویف از روسیه رفت. گدویف پس از چهل ثانیه یزدانی را خاک کرد و ۲ بر ۰ جلو افتاد سپس به علت خون‌ریزی ابروی گدویف، کشتی قطع شد. گدویف در ادامه دو بار دیگر نیز یزدانی را در خاک نشاند تادر پایان تایم اول ۶ بر صفر پیروز شود،در ابتدای تایم دوم حسن یزدانی موفق شد گدویف را خاک کند و نتیجه کشتی ۶ بر ۲ شد. پس از کسب این دو امتیاز توسط یزدانی بارها کشتی به علت خون‌ریزی ابروی گدویف قطع شد که این مسئله با اعتراض شدید تماشاگران همراه بود. بعد از رسیدگی به مصدومیت کشتی گیر روس یزدانی بلافاصله گدویف را خاک کرد و دو امتیاز دیگر گرفت. یزدانی در آخرین ثانیه‌های کشتی با غیرتی مثال زدنی یک بار دیگر به پاهای انور گدویف رسید و پس از سی ثانیه کش و قوس در خاک، موفق شد گدویف را خاک کند تا نتیجه کشتی ۶ بر ۶ و پیزوی از آن دلاور مرد کشورمان شود.

حسن یزدانی ضمن کسب مدال طلای المپیک،کشتی آزاد ایران را پس از 16 سال به این مدال ارزشمند رساند تا محبوبیتش را در میان آحاد مردم چندین برابر کند. موفقیت او تنها متعلق به جامعه کشتی و ورزش نبود یزدانی با شاد کردن دل میلیون ها ایرانی برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

پهلوان یزدانی و سجده‌ی بندگی در اوج اقتدار

اما نابغه کشتی برای آنکه ثابت کند چرا تیتر یک است، به چه دلیل چهره او در تمامی تیتراژ‌های برنامه‌های ورزشی رسانه وجود دارد و القابی که به او نسبت داده شده تصادفی و به طور عام شانسی نبوده به موفقیت در مسابقات نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و حتی طلای المپیک اکتفا نکرد. جوان محجوب و محبوب مازنی با پیگیری تمریناتش، خود را مهیا کرد تا در یک رویداد بزرگ دیگر یعنی رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ فرانسه بار دیگر افتخار آفرینی کند.

بیشتر بخوانید: نماز خواندن حسن یزدانی پیش از دیدار با حریف لبنانی + عکس

حسن یزدانی در فرانسه و در وزنی جدید یعنی ۸۶ کیلوگرم پای به میدان گذاشت و شاید خیلی ها بر این باور بودند وزن جدید برای او مشکل ساز خواهد شد اما برای حسن که به چیزی جز موفقیت فکر نمی کرد و این گونه حرف ها مهم نبود، او در مبارزه نخست خود در رقابت های جهانی 2017 مقابل عظمت دولت‌بیکوف از قزاقستان ۱۲ بر ۲ پیروز شد. یزدانی در دومین رقابت پیوتر ایانولوف دارنده مدال نقره بازی‌های اروپایی از مولداوی را ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی دور سوم شد.

وی در این مرحله مقابل الکساندر گوتسینف از جمهوری آذربایجان قرار گرفت و به راحتی با نتیجه ده بر صفر پیروز شد تا راهی نیمه نهایی شود،وی در این مرحله ولادیسلاو والیف کشتی گیر سختکوش روسیه را پیش رو داشت اما تلاش این کشتی گیر روس هم مانع از رسیدن یزدانی به هدفش نشد، وی با پیروزی چهار بر صفر راهی فینال شد، یزدانی در دیدار فینال بوریس ماکوجف از اسلواکی را در دو دقیقه و بیست و پنج ثانیه با نتیجه ده بر صفر و امتیاز عالی مغلوب کرد و مقتدرانه قهرمان جهان شد تا از ۵ مبارزه خود ضمن آنکه فقط 2 امتیاز را از دست داده باشد در ۴ مبارزه از جمله فینال نیز با امتیاز عالی یعنی اختلاف ۱۰ امتیاز پیروز شده باشد و همین عملکرد درخشان باعث شد تا یزدانی از سوی اتحادیه جهانی به عنوان بهترین کشتی‌گیر مرد جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شود.

پهلوان یزدانی و سجده‌ی بندگی در اوج اقتدار

حسن یزدانی که در ۳ وزن ۷۰، ۷۴ و ۸۶ کیلو گرم صاحب مدال جهانی و المپیک شده است در سال ۲۰۱۸ ضمن قهرمانی در آسیا در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز با عملکردی فوق العاده خود، کاروان ایران را صاحب اولین مدال طلا کرد تا ضمن اضافه کردن کلکسیون افتخاراتش در ورزش خط و نشانی را نیز برای رقبای جهانی اش از جمله دیوید تیلور آمریکایی کشیده باشد چرا که او کمتر از ۲ ماه دیگر باید در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ بوداپست به مصاف حریفان خارجی خود برود.

اما به جرأت می توان گفت محبوبیت حسن یزدانی 24 ساله و خوش آتیه تنها معطوف به موفقیت در میادین ورزشی نیست او قهرمانی است که در عین جوانی پهلوانی را نیز معنا کرده؛وقتی برای کمک و همدردی به مردم زلزله زده در استان کرمانشاه همراه سایر کشتی گیران پیش قدم می شود، در جمع کودکان دارای سندروم داون حاضر شده و ضمن حمایت، با آن‌ها به صورت نمادین کشتی می گیرد،کودکان کار را تنها نمی گذارد، برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو، در مراسمی تجلیل بهترین کشتی گیر لباس آتش‌نشانی بر تّن می پوشد، در اوج مسابقات و پیش از رقابت فینال بازی های آسیایی نمازش را فراموش نمی کند، به صورت خودجوش مدال طلای المپیکش را به موزه آستان مقدس امام رضا(ع) هدیه می کند، لباس خادمی این امام رئوف را افتخار بزرگ زندگی می داند و بر این باور است که خدمت به مردم سرلوحه زندگی اش است، پس می توان گفت قهرمان، پهلوان و دوست داشتنی مثل حسن یزدانی!...

انتهای پیام/

نابغه ای به نام حسن یزدانی

نظر شما