شناسهٔ خبر: 27538695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

ایران خودکفایی در تولید سلاح را از زمان دفاع مقدس آغاز کرد

تهران- ایرنا- مسئول ادوات و ضد زره سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: خود کفایی جمهوری اسلامی در تولید و ساخت سلاح و ادوات مختلف از زمان جنگ تحمیلی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار پاسدارعلی عساکره با حضور در این مرکز و دیدار با کارشناسان ثبت وقایع دوران دفاع مقدس افزود: در طول جنگ به‌خصوص اوایل آن با توجه به کمبودهایی که داشتیم، سلاح‌ها، تولید، تامین و اشکالات تمام سلاح‌ها در صحنه نبرد بررسی می‌شد و تمام تجهیزات در دل عملیات‌ها به دست می‌آمد و از آنجا به کارخانه‌ها انتقال پیدا می‌کرد و تولیدات شکل می گرفت.
مسئول ادوات و ضد زره سپاه در دوران دفاع مقدس در خصوص محدودیت‌ها برای تأمین اظهار داشت: سپاه تجهیزات کامل را در دست نداشت، ابتدای جنگ تجهیزات در اختیار ارتش بود، ارتش خود نیز به تجهیزات نیاز داشت، سازمان رزم سپاه هم در حال‌ توسعه بود و نیاز به تجهیزات و امکانات داشت.
وی ادامه داد: از طرف دیگر عملیات‌های بزرگی به سپاه واگذار شده بود از جمله عملیات شکست حصر آبادان، فتح‌المبین، طریق‌القدس، بیت‌المقدس و برای این عملیات‌ها به تجهیزات زیادی نیاز بود اما تأمین نمی‌شد و محدودیت داشتیم.
وی افزود: مقداری از تجهیزات را از غنایم به دست آوردیم و یک مقدار هم توسط ارتش تامین می شد، از طرف دیگر سپاه در تامین خرید تجهیزات، با شکل‌گیری وزارت سپاه در تامین تجهیزات نقش داشت و وقتی آن امکانات آمد، سازمان رزم سپاه توسعه پیدا کرد و در عملیات‌ها خیلی مؤثر بود.
سردار عساکره به ابتکار عمل سپاه در زمان نبود تجهیزات لازم در عملیات‌ها اشاره کرد و گفت: سپاه سعی می‌کرد عملیات‌های مشترک با ارتش انجام دهد تا بتواند از امکانات ارتش به نحو خوبی استفاده کند و برادران ارتش هم به‌خصوص در عملیات‌های مشترک، همکاری زیادی داشتند.
وی افزود: وقتی وزارت سپاه ایجاد شد و امکانات را تامین کرد و تجهیزات را ساخت، سپاه توانست عملیات‌های بزرگی مثل والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5 و والفجر 10 را هم پشتیبانی آتش کند و هم امکانات را تامین نماید.
این فرمانده دوران دفاع مقدس به جایگاه و اهمیت پرداختن به تاریخ شفاهی در دوران معاصر اشاره کرد و اظهار داشت: ثبت تاریخ برای نسل آینده، ضروری است تا هم انتقال تجارب شود و هم واقعیت‌هایی که در طول دفاع مقدس اتفاق افتاده، بازگو شود چون این مساله بسیار اهمیت دارد.
سردار عساکره افزود: نحوه شکل‌گیری سازمان رزم سپاه در طول دفاع مقدس و مطرح کردن نقش نیروهای مردمی در شکل‌گیری این سازمان، خیلی مهم است تا در تاریخ ثبت شود.
مسئول ادوات و ضد زره سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه واحدهای ادوات و ضد زره، سلاح‌های تخصصی هستند گفت: با این‌وجود، بیشترین کادر واحدهای ادوات و ضد زره در جنگ، نیروهای مردمی و بسیجی بودند و نقش اساسی در شکل‌گیری سازمان ادوات و ضد زره داشتند و مؤثر بودند.
سردار عساکره تاکید کرد: در مانورهایی که سازمان سپاه برای نسل جدید برگزار می‌کند بهتر است نسل‌های قدیم نیز حضور داشته باشند؛ زیرا آنها در آموزش و مانور و بازسازی صحنه‌های دفاع مقدس خیلی می‌توانند کمک کنند و حضورشان برای انتقال تجارب مفید خواهد بود.
اجتمام * 1095 * 3063

برچسب‌ها:

نظر شما