شناسهٔ خبر: 27537779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون اول رييس‌جمهور تصريح كرد:

اجراي اقتصادي مقاومتي تاب‌آوري اقتصاد را افزايش داده است

جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ظهر امروز (دوشنبه) به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر اسحاق جهانگيري در اين جلسه مهمترين هدف سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي را مقاوم سازي اقتصاد كشور در برابر تكانه هاي خارجي عنوان كرد و گفت: كاهش بهاي نفت در سال 94 تكانه اي بر اقتصاد كشور بود كه توانستيم با بهره گيري از ظرفيت اقتصاد مقاومتي آن را مديريت كنيم و در حال حاضر نيز كه با تحريم هاي يكجانبه آمريكا مواجه هستيم بايد به نحوي عمل كنيم كه در پرتو سياست هاي اقتصاد مقاومتي با افزايش تاب آوري اقتصاد كشور بتوانيم با تحريم ها مقابله كنيم. 
معاون اول رييس جمهور افزود: با تمركز ويژه اي كه از طريق اجراي پروژه هاي اقتصاد مقاومتي بر بخش هاي مختلف اقتصاد كشور ايجاد شد، تاب‌آوري اقتصاد كشور افزايش يافته كه به عنوان مثال با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس، بخش زيادي از نياز بنزين كشور با اتكا به توان داخلي تامين شده و فرصت از دشمنان براي اعمال فشار بر كشور از طريق تحريم بنزين سلب شده است.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه بنزين توليد داخل از كيفيت بالايي برخوردار است، خاطرنشان كرد: كيفيت بنزين توليدي مطابق با استاندارد جهاني است و با آلايندگي و مسائل زيست محيطي بنزين پتروشيمي كه در دوره گذشته توليد مي شد همراه نيست.
وي همچنين با اشاره به دستاوردهاي حاصل شده در زمينه امنيت غذايي اظهار داشت: بهبود شاخص هاي امنيت غذايي در كشور تا حد زيادي نتيجه اجراي پروژه هاي اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي است.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: البته در برخي ديگر از حوزه ها نظير شفافيت علي رغم دستاوردهاي مثبت در بخش طراحي سامانه ها و دولت الكترونيك كه با ثمرات بسيار مثبتي همراه بوده، اما هنوز پروژه ها و برنامه ها بصورت كامل اجرايي نشده و همچنان نيازمند پيگيري هايي جدي براي تحقق شفافيت در جهت پيشگيري از فساد و رانت در كشور هستيم.
دكتر جهانگيري از دبيرخانه ستاد خواست با مشاركت دستگاه هاي ستادي، گزارش دقيقي در خصوص ميزان تاب آوري اقتصاد كشور در برابر تكانه هاي خارجي تهيه و ميزان موفقيت عملكرد دولت در اجراي اقتصاد مقاومتي را در بخش هاي مختلف مشخص كنند. 
معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص عملكرد اجراي مصوبات دستگاه هاي اجرايي مختلف و از جمله برنامه هاي وزارت نيرو براي گذر از مشكلات ناشي از قطعي برق، گفت: وزارت نيرو طرحي را براي تابستان سال آينده تدوين كرده تا با مشكل قطع برق مواجه نشويم كه لازم است همه دستگاه هاي ذيربط همچون سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملي همكاري لازم را براي هر چه بهتر اجرا شدن اين برنامه با اين وزارتخانه انجام دهند. 
وي همچنين با اشاره به گزارش دبيرخانه ستاد درباره وضعيت حمل و نقل هوايي كشور و اثرات و پيامدهاي ناشي از تحريم در صنعت حمل و نقل هوايي تصريح كرد: صنعت حمل و نقل هوايي از بخش هاي مهم و حساس كشور است و با توجه به اينكه هم با ايمني مردم در ارتباط است و هم بخشي از حمل و نقل كشور در اين بخش انجام مي شود، لازم است نهايت تلاش را بكار گيريم تا از اين صنعت محافظت كنيم. 
رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تاكيد كرد: بايد در دوره تحريم از بخش هاي حساس و مهم كشور به خوبي حفاظت كنيم و زمينه استمرار فعاليت اين بخش ها را فراهم آوريم. 
دكتر جهانگيري با اشاره به پيشنهادات مطرح شده از سوي رييس سازمان هواپيمايي كشوري براي حل مشكلات حوزه حمل و نقل هوايي، بر لزوم تلاش در جهت حل اين مسائل و لزوم طرح اين پيشنهادات در جلسه ستاد مقابله با تحريم براي اتخاذ تصميمات راهگشا تاكيد كرد. 
معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود دبيرخانه ستاد را موظف به ارائه گزارش هاي هفتگي از عملكرد دستگاه هاي مختلف در زمينه اقتصاد مقاومتي به وي كرد. 
نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه با اشاره به گزارش عملكرد دستگاه هاي اجرايي در تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: بايد مشخص شود كه تا چه ميزان توانسته ايم به اهداف تعيين شده در سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي نزديك شويم و بايد موانع پيش رو و اقدامات لازم براي تحقق كامل اهداف اين سياست ها نيز مشخص گردد. 
دكتر پزشكيان همچنين بر لزوم اطلاع رساني دقيق در خصوص واقعيت ها به مردم تاكيد كرد و افزود: شرايط جديد كشور بايد به درستي به اطلاع مردم برسد و مشكلات بايد با مردم درميان گذاشته شود. 
در اين جلسه كه وزراي راه و شهرسازي، جهاد كشاورزي، نيرو، رييس سازمان امور اداري و استخدامي، رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي،‌ رييس سازمان هواپيمايي كشوري،‌ فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء و رييس اتاق بازرگاني ايران نيز حضور داشتند، دبيرخانه ستاد گزارشي از عملكرد دستگاه ها در تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي ارائه كرد. 
در اين گزارش همچنين به انطباق پروژه هاي اولويت دار و برنامه هاي اجرايي اقتصاد مقاومتي با بندهاي 24 گانه سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي اشاره شد. 
گزارش عملكرد اجراي مصوبات ستاد در خصوص برنامه هاي مقابله با تحريم از ديگر موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود كه در همين راستا گزارشي از راهبردهاي مديريت تحريم در بخش حمل و نقل ارائه شد.

نظر شما