شناسهٔ خبر: 27535243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

ساری در تشریح سوال از وزیر خارجه :

اقدامات ترکیه و عراق در حوزه آبی باعث آتش‌سوزی هورالعظیم شده است

نماینده مردم اهواز در مجلس معتقد است وزارت امور خارجه باید مانع اقدامات ترکیه و عراق در حوزه آبی شود که تمام رودخانه ها و دریاچه های خوزستان را خشک کرده است.

صاحب‌خبر -

علی ساری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص سوالاتی که از وزیر امور خارجه دارد گفت: تا کنون هزینه های زیادی در حوزه سیاست خارجی به خصوص در منطقه پرداخت کرده ایم از این رو باید وزیر به مجلس پاسخگو باشد که این هزینه ها چه خروجی برای کشورمان داشته است.

مشکل تالاب هورالعظیم سیاسی و امنیتی است

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بسیاری از کشورها را باید الگو قرار داد و مشاهده کرد که آنها در قبال هزینه هایی که پرداخت کرده اند امروز چه چیزی به دست آورده اند.

وی در ادامه به موضوع مهم دیگری که وزارت امور خارجه باید به آن رسیدگی می کرد اشاره و عنوان کرد: مشکل تالاب هورالعظیم به موضوعی در حوزه سیاسی و آبی عراق و ترکیه باز می گردد.

ساری در ادامه به سخنرانی رئیس جمهور در یکی از کنفرانس ها درباره سدهایی که افغانستان و ترکیه روی رودخانه های خود زده و باعث خشکسالی در ایران شده اند، اشاره و بیان کرد: در پی این اظهارات سفیر ترکیه در ایران اعتراض شدیداللحنی به صحبت ها کرد و گفت خود شما نیز در کشور این کار را کرده اید از این رو زبان ما قاصر شده است.

احداث سدهای بزرگ در ترکیه و سدهای کوچک در داخل هورالعظیم را خشک کرده است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: انتقال زیاد آب و احداث سدهای متعدد و با ظرفیت های بالا در حوزه ترکیه که 4 برابر بزرگ تر از بزرگ ترین سد ایران است، کل عراق را به نابودی کشانده و دولت عراق نتوانسته حق خود را بگیرد و ما نیز از قبل آنها متضرر شده ایم.

وی اضافه کرد: ما هور را به دو قسمت تقسیم کرده ایم اما حوزه سیاست های آبی بین الملل ما پاسخگوی پیگیری موضوع نیست و ترکیه به خود اجازه می دهد به خاطر وجود سرمنشأ در این کشور اقدام به سدسازی کند البته ما نیز در ایران روی رودخانه های کرخه، دز و کارون سدهای غیراصولی زده ایم که در کل تمام این اقدامات باعث آتش سوزی های اخیر در هورالعظیم بوده است./

پایان پیام

نظر شما