شناسهٔ خبر: 27533892 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

مرگ صنعت خودروسازی با آزادسازی قیمت‌ها

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز:آزاد‌سازی قیمت خودرو در خصوص قیمت‌گذاری دستوری همواره پای ثابت صحبت‌های مسوولان صنعتی و خودروسازن کشور بوده است و همچنان بر روی این موضوع تاکید‌های فراوانی وجود دارد، حال با توجه به شرایط بازار بویژه اوضاع آشفته صنعت خودروسازی کشور، آزاد‌سازی قیمت از یک توصیه به اجبار تبدیل شده و خودروسازان در تلاش هستند تا میخ خود را کوبیده و این اصل را بدست آورند. هرچند صنعت خودروسازی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و تنها آزادسازی قیمت خودرو نمی‌تواند به رفع مشکلات صنعت خودروی کشور و گرفتن بهانه خودروسازان کمک کند، بلکه در این میان تحریم‌های بین المللی آمریکا علیه صنعت خودروسازی کشور، مشکلات ناشی از نوسانات ارز و افزایش چشمگیر آن در ماه‌های گذشته، هزینه‌های سربار خودروسازان و همچنین مهم‌تر از همه بهره وری پایین آن‌ها باعث شده تا شرکت‌های خودروساز داخلی مشکلات متعددی پیش روی خود داشته باشند و راه حل اصلی خود را در افزایش قیمت و آزادسازی قیمت محصولات تولیدی خود دنبال کنند. هرچند در ماه‌های گذشته با روند کاهش تولید خودرو در کشور شاهد افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار هستیم و حاشیه قیمتی آن‌ها در بازار روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند به آزادسازی قیمت خودرو‌های تولید داخل کمک کند، در مرحله اول بحران تقاضا خواهد بود و صنعت خودروسازی کشور با در نظر گرفتن شرایط فعلی، تلاش‌های زیادی برای آزاد‌سازی قیمت‌ها انجام می‌دهند. به گونه‌ای که تصور می‌شود تمام درد‌های صنعت خودروسازی کشور در نبود آزادسازی قیمت بوده و با انجام این کار می‌توان به یک صنعت خودروسازی پویا دست پیدا کرد. این درحالیست که شرایط بازار خودرو‌های داخلی طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که تنها دو عامل اصلی سبب ایجاد آشفتگی در بازار خودروی کشور بوده و باعث شده حاشیه قیمتی برخی از خودرو‌های داخلی به چیزی حدود ۵۰ درصد نیز برسد که مورد اول کاهش عرضه خودرو به بازار بوده و دیگری هم می‌تواند افزایش تقاضای غیر‌مصرفی و حضور سرمایه‌های سرگردان در این بازار باشد.
همانطور که مشاهده می‌شود، در این میان خبری از مصرف‌کننده واقعی در بازار خودرو نیست و بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به تقاضای غیر مصرفی می‌شود و به خودرو به عنوان یک کالای بادوام نگاه کرده و تلاش کرده‌اند تا با خرید آن سرمایه ریالی خود را در برابر نوسانات نرخ ارز بیمه کنند که این شرایط برای دلالان صنعت خودروسازی هم می‌تواند مساعد باشد و از آب گل آلود ماهی‌های بزرگ و خوشمزه می‌گیرند. اما در نهایت دود این شرایط به چشم مصرف کنندگان واقعی می‌رود و تنها قربانی این ماجرا هم می‌تواند همین مصرف کنندگان واقعی باشند.

برخی از کارشناسان بر روی این موضوع تاکید دارند که در شرایط فعلی که صنعت خودرو با بحران روبه رو است، از یک طرف تحریم‌ها بر روی صنعت خودروسازی فشار می‌آورد و از طرف دیگر خودروسازان با مشکلات داخلی در ارتباط با تولید مواجه هستند، بدین ترتیب دولت نباید بعد از آزاد‌سازی قیمت‌ها، صنعت خودروسازی را به حال خود رها کند و راهکاری که پیشنهاد می‌دهند این است که دولت باید تلاش کند با ارائه بسته‌های حمایتی شرایطی را برای تقاضای واقعی ایجاد کند تا محصولات تولید شده خودروسازان خریدار داشته باشد. هرچند برخی معتقد هستند که حمایت دولت باعث شده است تا خودروسازان بجای اصلاح و بهبود روند تولید و حرکت به سمت محصولات باکیفیت و بهینه، همواره محصولاتی تولید کنند که از نظر ایمنی و کیفیت سطوح بسیار پایینی دارند و با وجود این شرایط و اضافه کردن انحصار بازار برای خودروسازان داخلی، برای مصرف کننده بسیار گران تمام می‌شود. پس اگر قرار باشد که آزاد سازی قیمت برای خودروسازان داخلی ایجاد شود، می‌بایست واردات اتومبیل هم آزاد شده و انحصار بازار شکسته شود تا شرکت‌های خودروساز داخلی باتوجه به شرایط بازار و تقاضا برای خرید، قیمت محصولات خود را تعیین کنند.
 
منبع:اخبار خودرو

نظر شما