شناسهٔ خبر: 27533741 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی:

دانشگاهها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی داخلی پول کافی ندارند

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با تاکید بر استقبال دانشگاهها از تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل گفت: اما دانشگاهها بودجه کافی برای تهیه تجهیزات ساخت داخل را ندارند.

صاحب‌خبر -

دکتر رضا اسدی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل اظهار کرد: مقام معظم رهبری به استفاده از کالای ساخت داخل تاکید دارند که تجهیزات آزمایشگاهی هم جزئی از این کالاها محسوب می شود.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دانشگاهها از تجهیزات ساخت داخل استقبال کرده اند، گفت: اما همین دانشگاهها بودجه کافی برای تهیه تجهیزات ساخت داخل ندارند و سهمی که دانشگاه باید در خرید تجهیزات بدهد را پرداخت نمی کنند.

وی افزود: نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل هر ساله برگزار می شود و دانشگاهها، مراکز پژوهشی و ... می توانند برای تجهیز آزمایشگاههایشان از تجهیزات ساخت داخل بهره ببرند.

اسدی فرد تاکید کرد: تجهیزاتی که در این نمایشگاه ارائه می شود توسط شرکت های دانش بنیان و محققان به تولید می رسد و استفاده از آنها صرفه جویی ارزی زیادی به دنبال خواهد داشت.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه معاونت علمی از بودجه جاری خود نمایشگاه تجهیزات داخل را  برگزار می کند، گفت: معاونت ۲۵درصد بودجه جاری خود را صرف برگزاری این نمایشگاه می کند؛ تامین این بودجه سخت است ولی بالاخره تامین کرده است. اما از طرف دیگر دانشگاهها بودجه کافی برای تامین تجهیزات ندارند.

اسدی فرد با بیان اینکه اگر تقاضای واقعی طی سالهای برگزاری نمایشگاه برای خرید تجهیزات ۴۰۰ میلیارد تومان بوده می توان گفت در بهترین حالت برابر با  ۱۰۰ میلیارد تومان خرید واقعی بوده است و مابقی مبلغ برابر با  پیش فاکتور بوده که یا یارانه از سوی معاونت به آن اختصاص پیدا نکرده یا از سوی دانشگاه تامین بودجه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع خلل در خرید تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل ایجاد کرده است، بیان داشت: برای این منظور ردیف بودجه خاصی وجود ندارد بنابراین خرید این تجهیزات با مشکل مواجه می شود.

وی با تاکید بر استفاده از مدلهایی برای تامین مالی دانشگاهها برای استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل گفت: باید طوری شود که حداقل ۶۰ درصد تجهیزات آزمایشگاههای دانشگاهها ساخت داخل باشند در صورتیکه می توان گفت اکنون ۱۰-۱۵ درصد است.

وی تاکید داشت: باید نهادهای مالی به میان آیند تا به نتیجه دلخواه برسیم.

نظر شما