شناسهٔ خبر: 27533509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه تشکیل دولت جدید؛

تلاش آمریکا برای همسو کردن کردها و جریانهای سنی عراق

اربیل – ایرنا- همزمان با افزایش حجم رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید عراق، احزاب سنی و احزاب کرد عراقی مذاکرات جدی خود را در این راستا با حمایت برخی کشورهای عرب سنی و آمریکا آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در پی اعلام تشکیل بزرگترین ائتلاف جریانهای سنی موسوم به (محور ملی) هیاتی از این ائتلاف در اربیل با شخصیت ها و احزاب کردی دیدار و گفتگو کرد.
هیات ائتلاف محور ملی (المحور الوطنی) که از 6 جریان سنی در عراق تشکیل شده است در اربیل با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و هیات دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.
براساس اعلام دفتر مسعود بارزانی و بیانیه مشترک دو حزب کرد عراقی در این دیدارها بر ضرورت اجرای کامل قانون اساسی عراق و جلوگیری از تکروی در تصمیم گیریهای سیاسی در این کشور تاکید شده است.
این دیدارها در حالی صورت می گیرد که در روزهای اخیر مسعود بارزانی رهبرحزب دموکرات کردستان عراق روزهای پرترافیکی را در دیدار با نمایندگان آمریکا و کشورهای عربی پشت سر می گذارد و همزمان فرزند ارشد وی در واشنگتن سرگرم دیدار با مقامات آمریکایی است.
براساس اعلام منابع نزدیک به حزب دموکرت کردستان عراق در این دیدارها تشکیل دولتی جدید در عراق به نحوی که - بزعم این منابع - کمتر در سایه نفوذ ایران باشد مورد تاکید قرار گرفته است.
این منابع به خبرنگار ایرنا در اربیل گفتند آمریکاییها، عربستان سعودی و امارات این روزها بطور جدی در تلاش برای سازماندهی جریانهای سنی و احزاب کرد عراقی برای حفظ بالانس سیاسی در عراق بین سنی ها و شیعیان از یک سو و از سوی دیگر تعیین نخست وزیر نزدیک به خود می باشند.
بر اساس همین گزارشها مسعود بارزانی اخیرا بعد از مدتها از سوی مسئولین آمریکایی مورد استقبال قرار گرفت و سفیر و سرکنسول جدید آمریکا در عراق به دیدار وی در صلاح الدین رفتند.
دیدار مقامات آمریکایی با مسعود بارزانی بعد از برگزاری همه پرسی تجزیه طلبانه در این منطقه محدود شده بود و اخیرا بار دیگر این دیدارها رو به افزایش رفته است.
به باور کارشناسان افزایش حجم این دیدارها نشان از تلاش آمریکاییها برای هدایت جریانهای کردی و سنی به سوی سایر گروههای همسو با خود دارد.
بدنبال این دیدار دولت امارات در نامه ای به مسعود بارزانی خواهان همکاری وی با جریانهای سنی در راستای تشکیل دولت مورد نظر این کشورشد.
اگرچه هیچ خبر رسمی در خصوص نامه ارسالی شیخ محمد بن زاید آل نهیان به بیرون درز نکرده است اما منابع موثق به خبرنگار ایرنا گفتند در این نامه ها بر همگرایی بیشتر در راستای کاهش نفوذ سیاسی ایران در عراق تاکید شده است.
به نظر می رسد دور جدید فشارهای آمریکا و عربستان و امارات بر ایران از طریق فشار بر گروههای عراقی در راستای تقویت نفوذ و حضور خود در عراق آغاز شده است هرچند روشن نیست آیا این تلاشها موفق خواهد شد یا همچون تلاش های قبلی به بن بست می رسد.
خاورم**351**10**380

نظر شما