شناسهٔ خبر: 27532990 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صنعت بیمه | لینک خبر

چراییِ پیشی‌گرفتن نرخ دلار از یورو

صاحب‌خبر -
صنعت بیمه -نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه دلار در چند سال گذشته عملا از مبادلات تجاری ایران حذف شده است، گفت: هیچ فردی دلار را گرانتر از یورو نمی‌خرد.

در حالی که در روزهای گذشته و در اتفاقی نادر قیمت دلار از یورو در سامانه سنا بالاتر رفته بود، بانک مرکزی اقدام به حذف دلار از این سامانه کرد. در عین حال، طی سال های گذشته و به دلیل تحریم های اولیه آمریکا، معاملات دلاری به طور عملی از گردونه معاملات تجاری ایران حذف شده بود و عمده وزن معاملات بر روی درهم امارات، یوان چین، روپیه هند و لیر ترکیه می چرخید.

با توجه به اینکه در حال حاضر و حتی از زمان اجرایی شدن برجام، بازهم معاملات دلاری انجام نمی شد، حذف دلار از سامانه سنا و بازار به شکل عملی نمی تواند تاثیر چندانی بر عملکرد بازار داشته باشد. حتی صندوق توسعه ملی از ابتدای سال جاری نیز نرخ تسهیلات خود به بانک ها را با یورو محاسبه کرده که این اقدام موضوعی مهم در محاسبات محسوب می شود.

پیش تر علی صالحی آبادی؛ مدیرعامل بانک توسعه صادرات به ایبِنا گفته بود که در حال حاضر ذخایر ارزی کشور، ذخایر ارزی بانک ها و سپرده گذاری بانک های ایرانی در بانک های خارجی و همچنین تمامی نقل و انتقالات مالی کشور بر مبنای یورو است.

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگاران درباره حذف شدن دلار از سامانه سنای بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار گفت: چندین سال است که دلار به طور عملی از مبادلات تجاری کشور حذف شده و ال سی و پروفرمای دلاری را کسی باز یا قبول نمی کند.

وی با اشاره به حذف شدن دلار از مبنای محاسبات اقتصادی کشور از ابتدای سال جاری نیز اظهار داشت: تنها مسئله موجود در این رابطه آن است که در محاسبات باید هر نرخ ارزی را با دلار مقایسه کنیم؛ از سوی دیگر برخی از ارزها مانند درهم امارات نیز به طور مستقیم به دلار وصل هستند.

نایب رییس اتاق ایران و چین ادامه داد: همچنین برای محاسبه نرخ سایر ارزها مانند یوان و روپیه نیاز به یک جدول مقایسه ای یا مبنایی برای محاسبه داریم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: سیاستگذار برای حذف دلار از سامانه سنا بیشتر از آنکه سیاستی اقتصادی مبتنی بر پایه های محاسباتی را دنبال کرده باشد، سیاستی روانی را دنبال کرده است.

حریری به بالاتر بودن نرخ دلار از یورو در روزهای گذشته در سامانه سنا اشاره کرد و افزود: به طور عملی هیچ فردی دلار را گرانتر از یورو نمی خرد و این افزایش بیشتر ناشی از فضای روانی و انتظارات بازار است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که بازار ارز کار خود را انجام می دهد و نرخ اعلامی و توافق در سامانه های سنا و نیما واقعیت بازار نیستند؛ به عنوان نمونه در حالی که نرخ دلار در سامانه نیما در کانال ۸ هزار تومان است، این ارز در بازار در کانال ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین دلایل این موضوع را در بخش عرضه و تقاضا برشمرد و گفت: ۸۰ درصد عرضه دلار در سامانه های نیما در اختیار شرکت های پتروشیمی و فولاد است و این شرکت ها می توانند با عرضه قطره چکانی، قیمت ارز را به نوعی تحت تاثیر قرار دهند.

حریری درباره تقاضا نیز گفت: سه تقاضای عمده ارز در ماه های گذشته در کشور برای خروج سرمایه از کشور، خروج سرمایه از بازار به شکل تبدیل ریال به ارز و سکه و قاچاق بوده است. وی توضیح داد در ماه های گذشته و به دلیل سیاست های نظارتی دولت تقاضای ارز برای قاچاق البته در کوتاه مدت کاهش یافت، اما تقاضای ارز برای خروج سرمایه از کشور و بازار بسیار بالا بوده است.



منبع: ایبِنا

نظر شما