شناسهٔ خبر: 27530622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس امنیتی عراق خبر داد

تعداد پایگاه‌های نظامی‌ آمریکا در عراق

کارشناس امنیتی عراق اعلام کرد که واشنگتن با ایجاد گروه‌های تروریستی مشابه داعش و با سوء استفاده از وضعیت امنیتی جاری در مرزهای سوریه و عراق، پایگاه‌های نظامی‌اش در خاک عراق را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صفاء الاعسم» کارشناس امنیتی عراق، تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق را اعلام و تاکید کرد که واشنگتن به دنبال افزایش این پایگاه‌ها و نیروهای نظامی خود طی مرحله آتی است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومة» اظهار داشت: شمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در استانهای‌ غربی و شمالی نُه عدد است که از طریق آن آموزش و تجهیز نیروهای نظامی آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش صورت می‌گیرد. واشنگتن تلاش دارد که شمار این پایگاه‌ها در عراق را در مرحله آتی به دوازده عدد افزایش دهد تا از این راه بر گلوگاه‌های سیاسی و امنیتی کشور سیطره داشته باشد.

این کارشناس عراقی تاکید کرد که وجود این پایگاه‌های نظامی، حضور نظامی آمریکا در عراق را تحمیل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این کشور بار دیگر اشتباه خود در عقب‌نشینی از خاک عراق در سال 2010 را تکرار کند. واشنگتن از وضعیت امنیتی جاری در مرزهای عراق و سوریه به عنوان بهانه‌ای برای حضور نیروهای نظامی‌اش در عراق سوء استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد که واشنگتن تلاش خواهد کرد تا گروه‌های جدیدی مشابه داعش را در مرحله آتی پس از نابود شدن گروه‌های تروریستی در داخل خاک سوریه و پایان نبرد در ادلب، برای هدف قرار دادن امنیت ملی در عراق و سوریه تشکیل دهد. آمریکا از ناامنی موجود برای تحمیل حضور نظامی‌اش در داخل عراق و سوریه سوء استفاده خواهد کرد و همزمان از پایگاه‌های نظامی‌اش در عراق، برای تهدید کشورهای همسایه استفاده خواهد کرد.

الاعسم در ادامه این‌گونه توضیح داد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، مانع مورد نیروهای امنیتی عراقی به این پایگاه‌های می‌شوند و همچنین مانع پرواز هواپیماها و بالگردهای ارتش عراق بر فرار این پایگاه‌ها می‌شوند تا اجازه ندهند که کسی از شمار واقعی نظامیانش و امکانات و تجهیزاتش در این پایگاه‌ها، اطلاع یابد.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا، یکشنبه، دیروز بر خلاف وعده‌های پیشینش مبنی بر خروج از عراق پس از شکست داعش، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی همچنان و تا زمانی که نیاز باشد، در عراق باقی خواهند ماند.

نخست وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در 9 دسامبر 2017، پایان داعش در عراق و بازپس‌گیری سراسر این کشور را اعلام کرده بود. با اعلام پایان داعش در عراق، برخی از گروه‌ها و  مقامات عراقی از جمله جریان صدر، عصائب اهل الحق و ..خواستار پایان حضور نظامی نیروهای خارجی در این کشور شدند.  موج درخواستها برای خروج نظامیان آمریکایی با حمله جنگنده‎های آمریکایی در ماه فوریه پیش، در منطقه البغدادی واقع در غرب استان الانبار و  کشته و زخمی کردن 20 عراقی تشدید شد.

العبادی در پی این اعتراض‌ها در ششم فوریه سال جدید میلادی، بار دیگر بر طرح بغداد برای کاهش تعداد نیروهای ائتلاف آمریکایی مستقر در عراق به شکل تدریجی در مرحله آینده تاکید کرد اما «اریک باهون» سخنگوی پنتاگون این مسئله را تکذیب کرد و گفت: واشنگتن قصد ندارد حتی یک سربازش را در شرایط کنونی از عراق خارج کند.

پس از فشارهای واشنگتن بر بغداد، نخست وزیر عراق در حاشیه حضورش در نشست امنیتی «مونیخ» از حضور آمریکا در عراق، حمایت کرد و با اشاره به اینکه کشورش در مرحله پس از شکست داعش، نیازمند آموزش و حمایت در دو بعد لجستیک و اطلاعاتی است گفت: پس از شکست داعش، ما باید عدم بازگشت به گذشته را تضمین کنیم..

انتهای پیام/ص

نظر شما