شناسهٔ خبر: 27530356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با فارس:

صدای فساد فساد کردن از خود فساد بیشتر است/ مبارزه با فساد یک شمشیر دولبه است

کاظم پالیزدار پیرامون سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با فساد اقتصادی و اینکه همه‌ی مدیران و دستگاه‌ها فاسد نیستند گفت: صدای فساد، فساد کردن از خود فساد بیشتر است.

صاحب‌خبر -

کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، پیرامون سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با فساد اقتصادی و اینکه همه‌ی مدیران و دستگاه‌ها فاسد نیستند گفت: صدای فساد، فساد کردن از خود فساد بیشتر است.

وی ضمن اشاره به اهمیت سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت مبارزه با فساد اقتصادی بیان داشت: امروز در جامعه  مبارزه با فساد به عنوان مطالبه عمومی است که امری بدیهی نیز خواهد بود و ما هم نسبت به این موضوع اعتقاد داریم. اما این مطالبه نباید احساسی باشد. بلکه باید علمی، هوشمند و دقیق باشد.

*مبارزه با فساد یک شمشیر دولبه است

پالیزدار با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد یک شمشیر دولبه است اظهار داشت: در مبارزه با فساد اگر دقت نشود ممکن است یکسری از فعالان اقتصادی در راه این مبارزه سرشان بر باد رود. وقتی فضای اقتصادی، فضایی نامعتبر و ناامن شود همه ضرر می‌کنند. شاید در این بین مفسدین نیز ضرر کنند اما فعالین اقتصادی هم ضرر کرده و در فضای بی‌اعتمادی نگران می‌شوند.

*توضیح در مورد فساد یقه سفید

وی ضمن تائید این سخن رهبر انقلاب که فرمودند همه مدیران فاسد نیستند، گفت: ما یک فساد یقه سفید داریم که شامل افراد خاص است و به اصحاب قدرت وصل هستند. فساد دیگر در بستر جامعه و لایه‌های پایینی آن وجود دارد. این فساد دریایی با عمق کم است که با یکسری اقدامات پیشگیرانه، اصلاحی، رفتاری، فرهنگی و عمومی درست می‌شود.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: برای مبارزه با فساد نوع دوم و عمومی در جامعه اولا باید روی فرهنگ و افکار جامعه کار شود تا طمع که عامل اصلی فساد است از بین برود. ثانیا سیستم و بستر به گونه‌ای شود که آدم‌ها در مسیر فساد  نیفتند.

*قوانین پرپیچ و خم بخشی از عوامل فساد‌زا است

پالیزدار اظهار داشت: بخشی از دچار شدن افراد به فساد به خاطر پرپیچ و خم بودن قوانین است. قوانین تو در تو و گرفتن مجوزها آنقدر سخت است که طرف برای اینکه زودتر به نتیجه برسد با اینکه نیت فساد ندارد به این مسیر وارد می‌شود.

وی ادامه داد: به غیر از این فسادهای خرد، فسادهای سازمان یافته داریم که محدود و انگشت‌شمار هستند. ما اگر آن فساد بستر جامعه یا همان دریای کم عمق را اصلاح کنیم به راحتی می‌توان تعداد آدم‌هایی که به صورت سازمان یافته و هدفمند اقدام می‌کنند نیز شناسایی و برخورد کنیم.

*سیستم مفسد نیست

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر اینکه سیستم مفسد نیست، تاکید کرد: عملکرد و نوع نگرش مفسدین سیستمی است. یعنی  این افراد فاسد هوشمند عمل می‌کنند و مفسدین با استفاده از ابزار قانونی اقدام مفسدانه خود را انجام می‌دهد. مفسدین به خاطر وجود خلل و فُرج در قوانین اقدام مفسدانه خود را انجام می‌دهد.

پالیزدار خاطر نشان کرد: مفسدین به صورت سازمان یافته و سیستمی عمل می‌کند یعنی در دستگاه‌های مختلف آدم‌های مختلف دارد و وقتی می‌خواهد سیستم سالم را دور بزند این افراد را با هم هماهنگ می‌کند و سیستماتیک عمل می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما