شناسهٔ خبر: 27529915 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

اجرای نظام بانکداری اسلامی، اصلی‌ترین راهکار مقابله با بحران‌های فعلی است

بررسی‌های مشکلات اقتصادی ایران طی سنوات گذشته بیانگر آن است که حجم فزاینده نقدینگی و عملکرد نادرست نظام بانکی باعث بروز چالش طی ماه‌های اخیر شده و برای بهبود شرایط، اصلی‌ترین راهکار اصلاح نظام بانکی کشورمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر عبدالمجید شیخی، اقتصاددان در این زمینه گفت: مشکلات اقتصادی که طی چند ماه اخیر خودنمایی و چالش‌هایی برای کشور ایجاد کرده عمدتا ریشه داخلی داشته و بیشتر معطوف به عملکرد نادرست سیستم بانکی کشورمان بوده است.
شیخی در ادامه افزود: امروز دچار سرگردانی حجم بالایی از نقدینگی هستیم. به این دلیل که سیستم بانکی و سیاست‌های حاکم برآن نتوانسته دقیق عمل کند و نقدینگی سرگردان اقتصاد کشورمان را به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر هدایت کند.
این اقتصاددان تاکید کرد: اصولا جایگاه نقدینگی کشورها در سیستم تولید و سرمایه‌گذاری است نه این‌که این نقدینگی در بانک‌ها زمینه هرگونه سوء استفاده را برای گروهی خاص ایجاد کند. اما متاسفانه در کشورمان چنین اتفاقی نیفتاده و حجم بالایی از نقدینگی در اختیار گروهی بسیار کوچک قرار گرفته به صورتی که زمینه افزایش فاصله طبقاتی را نیز فراهم کرده است.
به گفته وی تنها 5 درصد از جمعیت ایران حجم بالایی از نقدینگی را در اختیار دارند که اصولا به دنبال منافع شخصی خود می‌روند و هیچ توجهی به منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارند و تاکنون نشان داده‌اند در جهت منافع ملی گام بر نداشته و نخواهند داشت.
شیخی به خبرنگار ما گفت: عملکرد نا درست این گروه خاص عاملی است برای زمینگیر شدن تولید و سرمایه‌گذاری کشور، چون این افراد بیشتر تمایل دارند برای دستیابی به منافع اقتصاد خود در اموری چون سفته‌بازی و کالاهایی با قدرت نقدشوندگی بالا سرمایه‌گذاری کنند و شاهد مثال آن هم نوسان‌های اخیر قیمت ارز، سکه، خودرو، مسکن و طلاست.
این کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما گفت: انباشت 96 درصدی نقدینگی در حساب‌های بانکی آن‌هم مربوط به گروهی خاص باعث شده معیشت، اقتصاد و اشتغال اقشار عادی جامعه تحت تاثیر قرارگیرد. چون بانک‌ها به‌جای این‌که سراغ تولید باشند بیشتر همانند دلال‌ها مشغول ایجاد موج‌های اقتصادی در جهت منافع خودشان هستند.
وی معتقد است: امروز که ایران در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته این‌گونه سیاستگذاری بانک‌ها یعنی توجهی به منافع ملی، اشتباه است و باعث بروز چالش‌های گسترده‌تری در اقتصاد ایران می‌شوند. از این رو اگر بگوییم بانک‌ها امروز آب به آسیاب دشمن می‌ریزند غیر واقع نگفته‌ایم.
شیخی تصریح کرد: اقتصاد ایران امروز برخلاف تصور مردم درگیر بحران نشده بلکه دچار تلاطم شده است که اتفاقات این تلاطم توسط بانک‌ها و همان گروه خاص یعنی مالکان حجم بالای نقدینگی شده است. ازاین رو مسئولان اگر به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند، باید این زمینه را با اجرای سیستم بانکداری اسلامی از بین ببرند.
این اقتصاددان در ادامه افزود: لازم است مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا نقدینگی موجود حساب‌های بانکی به سمت بخش مولد اقتصاد، یعنی نظام تولید کیفی با ارزش افزوده بالاتر هدایت شود نه این‌که با سیاستگذاری مقطعی یا حتی امنیتی کردن شرایط نگرانی مردم را درباره آینده اقتصاد بیشتر کنند.
وی تاکید کرد: شبکه بانکی ایران باید هرچه سریع‌تر اصلاح شده و به سمت نظام بانکداری اسلامی حرکت کند. در غیر این صورت مشکلات اقتصادی روز به روز بیشتر شده و در نهایت مشکلاتی ایجاد می‌شود که هزینه بالایی به اقتصاد و مردم تحمیل خواهد کرد.
شیخی به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های داخلی و خارجی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که با ظرفیت بازار و توان تولید داخلی در یک راستا قرار گیرد. به این ترتیب آرامش بربازار حاکم شده و رفته رفته سرمایه‌های سرگردانی که از آنها سخن گفته شد و امروز در سفته بازی قرار دارند رفته رفته در تولید آرام خواهند گرفت.
این اقتصاددان معتقد است: چالش بانکداری و فراری بودن سرمایه‌ها از تولید باعث شده اقتصاد کشورمان تنها با 30 درصد ظرفیت اصلی خود روزگار سپری کند، درحالی که اگر کل اقتصاد ایران در راستای منافع ملی کشورمان به کار گرفته شود نه تنها تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد بلکه در نهایت شکوفایی و رشد اقتصادی را تجربه می‌کنیم.
وی اظهار کرد: بخش کشاورزی، صنعت و در نهایت نفت می‌توانند با اصلاح نظام بانکداری ایران رونق تازه‌ای به خود ببینند و با سرعت قابل توجهی به حیات واقعی خود نزدیک شوند، درحالی که امروز دوری سرمایه از تولید این بخش‌ها را زمینگیر کرده و روند افزایشی تعطیلی کارگاه‌ها و کاهش اشتغال را تجربه می‌کنیم.
این اقتصاددان معتقد است: ثروت انباشه ایران که راکد مانده به نوعی مشکلات را دامن زده و برخی تولید کنندگان را در سر دوراهی تولید یا عدم تولید قرار داده است و یکی از عارضه‌های اصلی چنین شرایطی را می‌توان گسترش و افزایش خام فروشی دانست که بارها رهبر معظم انقلاب به جلوگیری از آن تاکید کرده‌‌اند.
به اعتقادی وی، عملکرد دقیق سیستم بانکداری می‌تواند خمیرمایه تولید را مهیا کند تا اقتصاد ایران بتواند هرچه بیشتر و دقیق‌تر به سمت اهداف تعیین شده گام بردارد، درحالی که امروز سیستم بانکداری ایران خود مخل تولید بوده و در راستای اهداف تعیین شده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بر نداشته است.
وی به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی مجلس شورای اسلامی باید وارد عمل شده و به‌گونه‌ای سیاستگذاری کند که دولت ملزم به استفاده از نظر کارشناسان خبره در نظام بانکداری اسلامی شود و در نهایت نظام بانکداری اسلامی را بر کشورمان حاکم کند تا ببینیم اقتصاد ایران واقعا چه پتانسیل‌هایی دارد و چطور می‌تواند در مقابل هرگونه کارشکنی دشمنان مقاومت کند.
شیخی تاکید کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند با تصویب قوانین مناسب برای جلوگیری از جابه‌جایی سرمایه‌ها در بخش‌های غیرمولد به‌گونه‌ای سیاستگذاری کنند که بانک‌ها تنها مجاز به انتقال سرمایه‌ها به سمت تولید باشند و هرگونه سفته‌بازی یا فعالیت‌های غیرمولد را از بین ببرند.
وی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه 40 ساله علیه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار ما گفت: طی این چهار دهه تنها هزینه‌های تامین برخی مواد برای کشورمان حداکثر 20 درصد افزایش داشته است نه این‌که اقتصاد از فعالیت باز ایستاده باشد؛ اما همان‌طور که قبلا اشاره شد مشکلات داخلی باعث بروز چالش‌های چندماه اخیر شده که ریشه در سیستم بانکداری نامناسب کشورمان داشته است.
شیخی معتقد است اگر سرمایه‌های سرگردان ایران با اصول منطقی و علمی به سمت تولید حرکت کند کشورمان به عنوان یک تولید کننده قدرتمند در دهکده جهانی شناخته شده و کمترین آسیب‌پذیری در مقابل دشمنان خواهد داشت، به این دلیل که تولیدات کیفی ایران با توجه به انرژی ارزان، نیروی متخصص ارزان و مواد اولیه قابل توجه داخلی می‌توانند رقابت‌پذیری بالایی در بازارهای هدف کشورمان داشته باشند.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

نظر شما