شناسهٔ خبر: 27529356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

خانواده‌های جدا افتاده دو کره دیدار می‌کنند

ده‌ها شهروند سالخورده و فرتوت کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) برای اولین دیدار با بستگانشان از زمان جدایی دو کره که حدود هفت دهه پیش اتفاق افتاد، وارد کره‌شمالی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دیدار سه‌روزه که برای اولین بار پس از سه سال صورت می‌گیرد، احتمالا در منطقه کوهستانی کومگانگ صورت می‌گیرد که تفرجگاهی خوش منظره در کره‌شمالی است. این تحولات در پی آب شدن یخ روابط دیپلماتیک میان این دو کشور همسایه صورت می‌گیرد.

میلیون‌ها تن از مردم با جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ از یکدیگر جدا شدند. خصومت‌ها نهایتا به آتش‌بس موقت ختم شد نه یک معاهده صلح و همین امر دو کره را، به لحاظ فنی، در حالت جنگی باقی گذاشت و شبه جزیره کره با منطقه غیر قابل نفوذ غیر نظامی شده جدا شد و به دنبال آن تمام تبادلات غیرنظامی مستقیم، حتی تبادل اخبار خانوادگی هم منع شد.

از سال ۲۰۰۰ دو کره ۲۰ مرتبه اجازه داده‌اند تا دیدارهای خانوادگی انجام شود اما بیش از ۱۳۰ هزار تن از شهروندان کره‌جنوبی که از آن زمان برای حضور در این مراسم‌ها ثبت‌نام کرده بودند، مرده‌اند. بیش از نیمی از بازماندگان بیش از ۸۰ سال سن دارند و سالخورده‌ترین مشارکت‌کننده امسال ۱۰۱ ساله است.

طی این دیدار سه ‌روزه، مشارکت‌کنندگان تنها ۱۱ ساعت در کنار یکدیگر خواهند بود که آن هم زیر ذره‌بین عوامل کره‌شمالی است. آنها تنها سه ساعت حریم خصوصی دارند و نهایتا چهارشنبه جدا می‌شوند.

دیدارهای خانوادگی پس از وقفه‌ای سه ساله که حاصل اقدامات کره‌شمالی در تعقیب تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیکی که به وخامت روابط منجر شد، از سر گرفته می‌شود.

کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی و مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در اولین ملاقات خودشان در ماه آوریل با از سرگیری این دیدارها موافقت کردند و دو کره درباره همکاری در زمینه‌های مختلف در یک سری دیدارهای دیگر تبادل نظر کردند.

 

انتهای پیام/

نظر شما