شناسهٔ خبر: 27529128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

ساعی در نطق میان دستور:

اصلی ترین معضل کشور بحران بیکاری است/ با بحران سیاسی شدن مسائل اجتماعی مواجه هستیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بحران سیاسی شدن مسائل اجتماعی مواجه هستیم، گفت: اصلی ترین معضل کشور بحران بیکاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت زهرا ساعی، در نشست علنی امروز (دوشنبه 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز در شرایط پیچیده ای قرار دارد و به شکل عجیبی تمام پدیده های اجتماعی در جامعه ما سیاسی شده است و این سیاسی شدن مسائل اجتماعی امکان یافتن راحل های لازم را از بین برده است.

 

با بحران سیاسی شدن مسائل اجتماعی مواجه هستیم

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: حل مسائل اجتماعی، زیست محیطی، صنفی و اداری با خوانش سیاسی امکان هم افزایی را از بین برده اند نمونه های سیاسی مسائل اجتماعی از قبیل خشک شدن دریاچه ارومیه، آب خرمشهر و آبادان، دختران شین آباد، اسید پاشی، تجاوز و درگیری در ورزشگاه ها نشان داده است با بحران سیاسی شدن مسائل اجتماعی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: امروز شاهد افزایش طلاق هستیم که این موضوع افزایش زنان سرپرست خانوار، مراجعات به دادگاه و رشد بزهکاری را به دنبال دارد و همه اینها نشات گرفته از عدم اهمیت به مسائل اجتماعی است همان مسائلی که از آن غافل شدیم امنیت جامعه را تهدید می کند.

 

معضل اصلی کشور بحران بیکاری است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معضل اصلی کشور بحران بیکاری است، اظهار کرد: بیکاری معضل جامعه است که به دنبال خود پیامدهای نامناسبی برای جامعه و فرد بیکار به همراه می آورد.

بیکاری زنجیره ای از مسائل اجتماعی و مشکلات روحی فردی و جمعی را رقم می زند

وی با اشاره به مشکلاتی که در اثر بیکاری ایجاد می شود، گفت: فقر، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره و خلاف کاری از جمله این مشکلات است.

ساعی ادامه داد: بیکاری زنجیره ای از مسائل اجتماعی و مشکلات روحی فردی و جمعی را رقم می زند با افزایش بیکاری و فشار اقتصادی ما در جامعه امروز با فروریختگی ارزش های جامعه روبه رو هستیم مشکلی که می تواند بنیان های اصیل دینی جامعه را به انحراف بکشاند و آن را از بین ببرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بیکاری و احساس تعلیق فرد بیکار و یا کارگر کار از دست داده باعث می شود فرد هیچ انگیزه ای برای گذراندن زندگی نداشته باشد فرض را بر این بگذارید که مردی که سرپرست یک خانواده چهارنفره است بیکار باشد او باید برای تهیه مایحتاج روزانه زندگی خود رابه آب و آتش بزند این به آب و آتش زدن ممکن این مشکلات بی شمار را برای او ایجاد کند مشکلاتی که فرد نمی تواند با آن کنار بیاید اما چاره ای نیست.

 

فرد بیکار تعریف درست و جامعی از اوقات فراغت ندارد

عضو فراکسیون زنان با بیان اینکه در همین چند ماهه اخیر سرانه زندگی روزمره و معاش روزانه در کلانشهرها افزایش حداقل 20 درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: همین واژه چاره ای نیست می تواند آبی روی آتش وجدان فرد باشد و او دست به دزدی، قاچاق و قتل بزند فردی که بیکار می شود دیگر تعریف درست و جامعی از اوقات فراغت ندارد و نمی تواند مانند آدم های دیگر برای خودش شرایط ایجاد آرامش را مهیا کند. بیکاری ام الامراض همه مشکلات یک جامعه است.

وی با بیان اینکه ما با دور جدیدی از تحریم ها از سوی ایالات متحده آمریکا که مسائل اجتماعی را هدف قرار داده اند رو به رو هستیم لذا نیاز به پیش بینی اثرات احتمالی آن برجامعه ایران بیشتر احساس می شود، عنوان کرد: ما به نهادی برای سیاست گذاری در دوره تحریم نیازمندیم تا بتوانیم اثرات اجتماعی منفی تحریم ها را به حداقل برسانیم.

این نماینده مردم پیشنهاد داد: مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش ها و کمیسیون های تخصصی در جلسه های کمیسیون اجتماعی موضوعات و مسائل این حوزه را بررسی و برای آن چاره ای بیندیشد.

ساعی با بیان اینکه ما در ایران امروز تجربه عجیبی از تشدید شکاف ها را سپری می کنیم، اذعان کرد: افزایش 300 درصدی قیمت سکه و ارز در چند ماه اخیر باعث رشد سرمایه سرمایه داران و کاهش دارایی های اقشار آسیب پذیر شده وباید برای این شکاف طبقاتی ایجاد شده فکری شود.

 

یکی از شکاف های فعال کشور شکاف مرکز- حاشیه است

وی یادآور شد: یکی دیگر از شکاف های فعال کشور شکاف مرکز- حاشیه است مثلا اگر دریاچه ارومیه در نزدیکی تهران قرار داشت آیا تبدیل به موضوع ملی نمی شد؟ مسئولان کشور باید به مسئله احیا دریاچه ارومیه به عنوان مسئله ای ملی نگاه کنند برای نجات دریاچه ارومیه طرح های زیادی داده شد که تعدادی از همان ابتدا اجرایی نشد یا در همان مراحل نخست اجرا تعطیل شد و قریب به اتفاق طرح هایی که در حال انجام است نیز با مشکلات اعتباری مواجه هستند .

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه نمود تسلسل آسیب های اجتماعی را می توان در وضوع دریاچه ارومیه دید، گفت: در واقع روند خشک شدن دریاچه شدن ارومیه و تغییر اکو سیستم و زنجیره طبیعی سسب شگل گیری گردو غبارها و توده های نمک می شود که موجبات مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک را فراهم می کند، این موج مهاجرت‌های پیش بینی نشده روند حاشیه نشینی و بروز آسیب های اجتماعی نظیر اشتغال به مشاغل کاذب را در شمال غرب کشور در پی خواهد داشت.

 

کلید رفع بسیاری از مشکلات کشور حرکت به سمت تمرکززدایی است

ساعی با بیان اینکه کلید رفع بسیاری از مشکلات کشور حرکت به سمت تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استان ها است، بیان کرد: مسئولان ملی باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و اختیارات قابل واگذاری را تفویض نمایند و مسئولان محلی بهتر و در زمان مناسب بتوانند بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهند.

عضو فراکسیون زنان اظهار کرد: با توجه به مصوبه سال گذشته شورای عالی اداری کشور مبنی بر استفاده 30  درصدی زنان در مدیریت‌های میانی و کلان و مصوبه اخیر مجلس مبنی بر ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان انتظار داریم تا در جهت بکارگیری هر چه بیشتر زنان متخصص،نخبه و باتجربه در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور اقدام گردد تا بتوانیم از ظرفیت بالای زنان توانمند در جهت رشد و توسعه و رفع مشکلات پیش رو بهره گیریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: 31 مرداد روز صنعت دفاعی کشور نامگذاری شده است و دستاوردهای امروز صنعت دفاعی حاکی از عمق رضایت مقام معظم رهبری از کارنامه افتخارآمیز تلاش و مجاهدت ایثارگرانه و متعهدانه وزارت دفاع در طول 4 دهه عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در سخت‌ترین برهه‌های تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی همچون پشتیبانی نظامی و دفاعی جبهه‌های جنگ تحمیلی دوره بازسازی و سازندگی نیروهای مسلح و امروز در دوران شکوفایی همیشه از کشور حمایت کرده اند./

پایان پیام

نظر شما