شناسهٔ خبر: 27528815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار فرهنگی

کارگردان ضد انگلیسی در حسرت دیدار با رهبری دار فانی را وداع گفت/ وزیر امور اسلامی عربستان وهابیت را رسوا کرد/ عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم رکورد زد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

کارگردان ضد انگلیسی در حسرت دیدار با رهبری و سریال حضرت زینب(س) دار فانی را وداع گفت

ضیاالدین دری در آخرین مصاحبه‌اش می‌گوید: من این فیلمنامه را در دلم برای امام خمینی(ره) و دکتر شریعتی نوشته بودم. دلیلش این بود که شریعتی می‌گفت زیر هیچ قرارداد استعماری امضای روحانیت نیست. حداقلش این است که آنها به این سادگی امضا نمی‌دهند.او می‌خواست در مسیری که برایش تلاش کرده قدم بردارد و بالاخره موفق به تولید سریال کیف انگلیسی در اواخر دولت اصلاحات شد و پخش سریال  همزمان با آغاز به  کار مجلس ششم شد.کارزار کیف انگلیسی فراتر از مجلس رفت و کار به سفارت بریتانیا کشید. کارگردان فیلم لژیون در این رابطه می‌گوید: مدیران صداو سیما به من گفتند که قسمت دهم که پخش می شود در سطح عالی از طرف سفارت بریتانیا با شورای سرپرستی صدا و سیما تماس گرفته و  به آنها می گویند ما دوست نداریم خاکستر اختلافات گذشته کنار زده بشود. ما می خواهیم سرنوشت این سریال را بدانیم.پس از پایان این سریال دبورا را برای تلویزیون ساخت زمانیکه بوش ایران را به عنوان یکی از محورهای شرارت و توسعه تروریسم معرفی کرد. روایت دبورا درباره این بود که ایران خودش قربانی تروریسم است اما متاسفانه فیلم – سریال دبورا به محاق رفت و هیچگاه از رسانه ملی پخش نشد.پس از آن سریال کلاه پهلوی با محوریت حجاب پر افتخار زنان ایرانی ساخت و با پخش چند قسمت از سریال با روزنامه وطن امروز مصاحبه‌ای را انجام داد. مصاحبه‌ای که برنامه دیده‌بان«بی‌بی‌سی فارسی» با حضورمسعود بهنود آنرا را ارزیابی کرد و عملا دستور حمله دوبار به ضیاالدین دری صادر شد.اما سیدضیاالدین دری قبل از اینکه به بیمارستان برود از یک آرزو سخن بر زبان می‌آورد که ای کاش بتواند با رهبری ملاقاتی داشته باشد که این آرزو محقق نشد. ایشان زمانی‌ که حضرت آیت الله خامنه ای در بیمارستان حضور داشتند، خیلی تلاش کردند که به ملاقات ایشان بروند اما موفق نشدند.متاسفانه ضیاالدین دری در حسرت دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ساختن سریال حضرت زینب (س) در آستانه 28 مرداد پس از مدت‌ها مجاهدت در عرصه سینما و تلویزیون چشم از جهان فروبست.

 

وزیر امور اسلامی عربستان وهابیت را رسوا کرد

وزیر امور اسلامی، تبلیغات و ارشاد عربستان سعودی مدعی شد که از زمان تاسیس سعودی توسط ملک عبدالعزیز تا دوران ملک سلمان بن عبدالعزیز، میانه روی و افکار معتدل در این کشور حاکم بوده است.«عبداللطیف آل الشیخ» در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» در پاسخ به سوالی درباره «وهابیت» مدعی شد: وهابیت در اصل واژه ای است که عمدا از سوی دشمنان دین و به هدف تحریف اعتدال و میانه روی در تبلیغات دینی، به دین چسبانده شده است و منشأ آن فردی به نام «عبدالوهاب بن رستم» در شمال آفریقا بوده که یک گروه جنایت کار خارجی را علیه دین تشکیل داد و به آزار و اذیت مردم پرداخت؛ لذا دشمنان از این موضوع به عنوان فرصتی برای چسباندن وهابیت به تبلیغات دینی شیخ محمد بن عبدالوهاب بهره برادری کردند تا مردم را به شبهه بیندازند و آنها را از رفتارهای میانه رو و معتدل دور کنند.آل شیخ در ادامه این گفتگو اخوان المسلمین را که به عنوان معلم به عربستان آمدند، به نشر اندیشه های تفکیری، گمراه کننده و تشکیک در عقاید متهم کرد و مدعی شد: از زمان تاسیس عربستان سعودی، میانه روی در این کشور حاکم بوده است تا اینکه گروهی از معلمان وارد عربستان شدند و تلاش کردند اندیشه اخوان المسلمین را نشر و ترویج دهند؛ آنها از طریق آمیختن دین با منابع سیاسی، باعث ترویج اندیشه افراطی و تکفیری در جهان اسلام شدند.

 

گزارشی تکان‌دهنده از آمار فقر و آوارگی در جهان منتشر شد

«گزارش جهانی کمک های بشردوستانه سال 2018» نشان داد در حال حاضر 2 میلیارد نفر در سراسر جهان در فقر زندگی می کنند و 753 میلیون نفر هم فقر مطلق را تجربه کرده‌اند و همچنان برای زنده ماندن تلاش می کنند.بر اساس این گزارش، وضع افرادی که از گرسنگی، خشکسالی، درگیری ها و حوادث طبیعی رنج می برند بسیار بدتر از قبل شده است. دست کم 201 میلیون نفر در 134 کشور مختلف در سال 2017 برای زنده مانده به کمک های بشردوستانه محتاج بوده اند.همچنین کشورهایی مثل اتیوپی، عراق، نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان جنوبی، افغانستان، سومالی، کنیا، هائیتی، مالاوی، کلمبیا، سودان، چاد، زیمبابوه، مالی، اوکراین، کامرون، لبنان، پاکستان، بروندی اردن، آفریقای مرکزی، اوگاندا، نیجر، فلسطین، موزامبیک، ماداگاسکار، لیبی، آنگولا، بنگلادش، سریلانکا، نپال و میانمار هم در این فهرست قرار دارند.بر اساس این گزارش، کشورهای اتیوپی، نیجر، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی و سودان همزمان با سه بحران مختلف شامل جنگ، بلایای طبیعی و آوارگی اجباری مواجه شده اند.در سال 2017، ترکیه با 8.07 میلیارد دلار کمک، بزرگترین اهدا کننده جهان بوده است. در رتبه دوم و سوم به ترتیب آمریکا و آلمان با کمک های 6.68 میلیارد دلاری و 2.99 میلیارد دلاری قرار دارند. انگلیس با پرداخت 2.52 میلیارد دلار رتبه چهارم را از آن خود کرده است.

 

عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم رکورد زد

عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم توسط نشر شهید کاظمی به چاپ سیزدهم رسید.کتاب تحسین شده «یادت باشد»، زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی است در پاییز سال ۱۳۹۴ در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسید.کتاب «یادت باشد» عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم برای شهید پاییزی دفاع از حریم عقیله عقلا زینب‌کبری است که در پاییز سال 89 به کربلا رفت، در پاییز سال 91 عقد کرد، در پاییز سال 92 ازدواج کرد و نهایتاً در پاییز سال 94 به شهادت رسید! طراحی جذاب جلد این کتاب گویای همین غربت همسرانه از جنس پاییز است که کتاب«یادت باشد» را بیش از هر چیزی به کتابی سراسر عشق و محبت و دلدادگی بدل کرده است، عشقی که شاید در زندگی زمینی به جدایی رسیده باشد، اما این تعلق خاطرها هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.کتابی که می شود ساعت ها با آن خندید و روزها با آن اشک ریخت. کتاب را که ورق می زنی انگار برایت همه شهدا تصویر می شوند و تازه می فهمی آنهایی که فدایی زینب شدند، چقدر شبیه هم هستند. فرقی نمی کند اسمشان چه باشد! محمد بلباسی، محسن حججی، مصطفی صدرزاده، مهدی نوروزی،حمید سیاهکالی و ... اینها همگی «یادشون بود» تا با «یادشان بود» تا ما «یادمان باشد» راه از آسمان می گذرد.اگر دنبال کتابی برای آرامش روح،برای آرامش روح،براید پیدا کردن راه یا حتی برای هدیه دادن به بهترین عزیزانتان هستید، این کتاب را حتما بخرید و بخوانید و هدیه بدهید. از آن دست کتاب هایی که نمی شود بدون گریه تمام کرد! از آن دست کتاب هایی که دوست نداری تمام شود،از آن دست کتاب هایی که وقتی به آخر می رسی، نمی دانی اول راهی یا آخر راه! فقط می شود گفت باران کلمات که می بارد، دلمان برایشان تنگ می شود،راه می افتیم بدون چتر ما بغض می کنیم،آسمان گریه.کتاب یادت باشد زندگی نامه شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی ، در۳۹۰ صفحه با قیمت پشت جلد 14000 تومان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه باز شد.

 

قطر به نقض آزادی عبادت متهم شد

در حالی که قطر مقامات سعودی را به کارشکنی در اعزام حجاج قطری متهم می‌کند، اما سه نهاد حقوق بشری شامل سازمان عربی حقوق بشر در انگلستان و اروپا، سازمان آفریقایی میراث و حقوق بشر و انجمن خلیلجی حقوق و آزادی‌ها با تنظیم شکایت‌نامه مشترکی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد،  قطر را به نقض آزادی‌های دینی متهم کردند.در این شکوائیه آمده: براساس اسناد به دست آمده، شهروندان قطری به دلیل درگیری‌های سیاسی بین قطر و عربستان سعودی از رفتن به حج محروم هستند و این محرومیت، نقض حقوق بشر و آزادی عبادت به شمار می‌رود.این شکوائیه در حالی از سوی این نهادهای حقوق بشری تقدیم شورای حقوق بشر سازمان ملل شده که دوحه، حکومت عربستان را به سیاسی کردن حج و ممانعت از حضور شهروندان قطری در مناسک حج امسال با بستن مرزهای زمینی به روی حجاج و بستن سامانه الکترونیکی دریافت ویزا متهم کرد.از سوی دیگر، یک مسول در وزارت حج عربستان که خواست نامش فاش نشود، با تکذیب اتهامات قطر تصریح کرد: هم اکنون گروهی از حجاج قطری برای ادای مناسک حج در این کشور در عربستان حضور دارند.یادآوری می‌شود، چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین در ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) روابط دیپلماتیک خود را به دلیل آنچه «حمایت قطر از تروریسم» اعلام شد، قطع کردند؛ این در حالی است که قطر کاملا این اتهامات را رد می‌کند.

 

دومین اسقف هم از حضور در اجلاس خانواده واتیکان انصراف داد

درحالیکه قرار است هفته آینده، واتیکان اجلاس خانواده را در دوبلین پایتخت ایرلند برگزار کند، دومین اسقف نیز از حضور در این اجلاس کناره‌گیری کرد. اسقف واشنگتن به خاطر رسوایی جنسی در کلیسای ایالات متحده از حضور در این اجلاس سر باز زده است. این اجلاس هر سه سال یک بار برگزار می‌شود.«اسقف دونالد ووئرل» در سال ۱۹۸۹ در مورد موج گسترده آزار جنسی کودکان در کلیسای آمریکا، به واتیکان نامه نوشته بود اما واتیکان به این نامه ترتیب اثر نداده بود. پیش از این اسقف بوستون نیز از حضور در این اجلاس انصراف داده بود.گفتنی است هفته پیش فاش شد که اعضای کلیسای آمریکا در دهه‌های گذشته بیش از هزار کودک را آزار داده‌اند.

 

چین جواب واتیکان را داد

حکومت کمونیستی چین پاسخ واتیکان را در مورد نهاد مذهب داد.درحالیکه نهاد کلیسا و حکومت چین مدتها است در مورد تعیین اسقف‌های این کشور مذاکره می‌کنند، یک نشریه وابسته به حکومت پکن اعلام کرد: چین اجازه نخواهد داد مذهب در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد؛ کنترل مذاهب در چین تا ابد در اختیار حکومت این کشور باقی خواهد ماند.گفتنی است مسیحیت در چین به دو صورت است. کلیسای که زیرزمینی است و پاپ را رهبر خود می‌داند و همچنین کلیسایی که مقامات آن و اسقف‌هایش از سوی دولت پکن انتخاب می‌شوند.

 

ثبت‌نام سامانه همگرا آغاز شد

ساختار حمایتی «همگرا» پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازی‌سازان» آغاز به‌کار می‌کند.در راستای حمایت از صنعت بازی و فعالان عرصه تولید در کشور، همچنین جهت پیاده‌سازی نظامی ساختارمند، شفاف و شایسته‌سالار که منتج به هم‌گرایی تمامی حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از صنعت بازی باشد و با چشم‌اندار رشد، اعتلاء و ارتقاء تیم‌ها و شرکت‌های بازسازی، ساختار حمایتی «همگرا»  پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازی‌سازان» متولد شد و از امروز ۲۸ مردادماه رسما کار خود را آغاز می‌کند.شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی تیم/شرکت (۳۰% کل امتیاز)، کیفیت و اثرگذاری بازی (۴۹% کل امتیاز)، مولفه‌های فرهنگی بازی (۱۰% کل امتیاز) و مولفه‌های تاثیرگذاری شرکت/تیم در صنعت بازی (همکاری با همگرا) (۱۱% کل امتیاز) دسته‌بندی می‌شوند.نهایتا پس از ارزیابی و رتبه‌بندی، بسته‌های حمایتی متنوع در اختیار تیم‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند از میان این بسته‌ها حمایت‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابل‌توجهی از حمایت‌های همگرا بدون بازپرداخت هستند.این حمایت‌ها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند.

 

دژ الموت از دوران قاجار، صفوی و اسماعیلیه پرده برداشت

ساخت و سازهایی از روزگار قاجار، فضاهای زیستی مربوط به روزگار صفوی و آثار متعلق به دوره اسماعیلیه در چهاردهمین فصل کاوش های باستانشناسی دژالموت قزوین کشف شد.حمیده چوبک، سرپرست چهاردهمین فصل کاوش های باستانشناسی دژالموت قزوین با اعلام این خبر گفت: از سال ۱۳۸۱ تا کنون سیزده فصل کاوش در الموت انجام شده و چهاردهمین فصل کاوش در این محوطه ارزشمند پس از پنج سال وقفه پس از نقشه برداری، آماده سازی و تجهیز کارگاه آغاز شده است.او با اشاره به انجام سیزده فصل کاوش در الموت گفت: در این کاوش ها مجموعه ای از یافته های باستانشناسی شامل سفالینه ها، تزئینات معماری، کاشی و آجر، آثار سنگی، آثار فلزی، سکه، صدف و استخوان از دوران اسماعیلیه (سده ۷-۵ ه.ق) دوره پس از اسماعیلیه و دوره صفوی و قاجار (سده ۱۳-۸ هجری) به دست آمده است.این باستان شناس در بخش دیگری از سخنانش از وجود آثار متعلق به دوره اسماعیلیه در زیر لایه های صفوی خبر داد و گفت: وجود پلکانها، دیوارهای قطور با ضخامتی در حدود دو متر مربوط به فضاهای مولاسرا و تزئینات کاشی فیروزهای و کاشی زرین فام حاکی از وجود یک کاخ دژ متعلق به دوره اسماعیلیه است.چوبک در ادامه گفت: قلعه حسن صباح هسته اصلی و مرکز منظر فرهنگی سرزمین الموت در شمال شرقی روستای گازرخان از توابع معلم کلایه در بخش الموت شرقی است.او با استناد به متون تاریخی افزود: دژ حسن صباح، دارالملک الموت و مرکز فرمانروائی دولت نزاریان ایران بوده و گفته می شود یکی از ملوک جستانی از زندیان علوی در سال ۲۴۶ هجری قمری به نام الداعی الی الحق حسن بن زید بر کوهی در دره الموت دژی بنا کرد که همان دژ حسن صباح است.چوبک افزود :این دژ بیش از ۲۰هزار مترمربع وسعت دارد و بر روی پستی و بلندیها بنا شده است.

 

پایگاه خبری فردا تبرئه شد

دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با بیان اینکه خبرگزاری دانشجو علاوه بر شکایت دانشگاه سوره با دو پرونده اتهامی با عناوین «توهین» و «نشر مطالب خلاف واقع» به شکایت هیئت نظارت بر مطبوعات مواجه بود، گفت: دانشگاه سوره از شکایت خود منصرف شد و اعلام رضایت کرد؛ هیئت نظارت بر دادگاه مطبوعات نیز این رسانه را به اتهام «توهین»، مجرم ندانست.وی افزود: در نهایت هم با اعلام قاضی مشخص شد شاکی از شکایت «نشر مطالب خلاف واقع» منصرف شده و اعلام رضایت کرده است.مومنی‌راد خاطر‌نشان کرد: پایگاه خبری فردا نیز با شکایت پدیده شاندیز، متهم به «نشر مطالب خلاف واقع» بود که هیئت منصفه دادگاه مطبوعات این رسانه را هم مجرم ندانست.

 

برای بازنشستگان فرهنگی مجوز تدریس صادر شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: یک نفر از مدیران و ۲ نفر از مشاوران در آموزش و پرورش مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند.سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص به کارگیری بازنشستگان فرهنگی در آموزش و پرورش اظهار کرد: مجوز گرفتیم بازنشستگانی که توانایی ادامه کار دارند، ۱۴ ساعت در هفته امکان تدریس داشته باشند.بطحایی در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: این قانون شامل همه کارکنان دولت می‌شود منتها درباره به کارگیری تمام وقت است؛ منتها مجوزی که گرفته‌ایم با رعایت قانون است یعنی بر اساس قانون به میزان تا یک سوم ساعت کار شاغلین را می‌توان از ظرفیت بازنشسته‌ها استفاده کرد، به عبارت دیگر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، تبصره دارد که این افراد در قالب آن استفاده خواهند شد.وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش مشمول این قانون می‌شود، گفت: بله مشمول می‌شود.وی تصریح کرد: علی زرافشان معاون آموزش متوسطه مشمول این قانون نمی‌شود.

 

تهران «قالیباف» بین ۵ شهر برتر جهان قرار گرفت

معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: اقدامات مدیریت شهری در زمان قالیباف باعث رشد ۵درصدی کیفیت زندگی شهروندان تهرانی و قرار گرفتن بین ۵ شهر برتر جهان از این حیث شده است.ناصر امانی با اشاره به گزارش اخیر موسسه معتبر اکونومیست از بهبود کیفیت زندگی در پایتخت کشور‌های جهان و قرار گرفتن تهران در بین پنج کشوری که بالاترین بهبود را داشته‌اند گفت: این گزارش که توسط یک موسسه معتبر بین المللی تهیه شده، و در واقع عملکرد پنج ساله اخیر مدیریت شهری تهران را ارزیابی کرده است نشان می‌دهد همه تبلیغات و جوسازی‌ها و جنگ روانی که طی دو سال گذشته علیه مدیریت شهری سابق انجام گرفته و ادامه دارد سیاسی بوده و با هدف تخریب یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی بوده است.وی تصریح کرد: در حالی که در آن گزارش، فقط سه شاخص که شهر تهران نسبت به بقیه شهر‌ها رتبه کمتری داشت مورد استفاده قرار گرفته بود که ۲ شاخص آن ارتباطی با مدیریت شهری نداشت و در گزارش اکونومیست آمده که تهران پایتخت ایران در کنار شهر‌های آبیجان، هانوی و بلگراد با ۵ درصد رشد شهر‌هایی بودند که بیشترین بهبود کیفیت زندگی رادر ۵ سال گذشته تجربه کرده‌اند.

 

نوشت‌افزار اسلامی - ایرانی در طرح های جدید عرضه شده‌اند

حداقل 100 تولید کننده در زمینه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی فعالیت می کنند. این تعداد تولید کننده توانستند سی درصد بازار داخلی را  در زمینه نوشت افزار به دست بیاورند. طرح های مختلفی روی نوشت‌افزار‌های ایرانی اسلامی نقش بسته است. برخی از تولیدکنندگان نوشت افزار هایی را با طرح «فیلشاه» و کاراکترهای انیمیشن های ایرانی تولید کرده اند.برخی از تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی اسلامی، هم دفترهایی با طرح خانواده های ایرانی - اسلامی به نمایشگاه آورده اند. هرکدام از این طرح ها معنی و مفهوم خاص خود را دارد. حدیث پیامبر هم زینت بخش برخی از دفاتر  در نمایشگاه شده است. در میان طرح های دخترانه دفاتر با موضوع خانواده اسلامی ایرانی طرح اسب پرنده و دختر امام رضا (ع ) جزو طرح های پرفروش نمایشگاه  نوشت افزار ایرانی اسلامی بود.طرح های شهدا روی دفاتر کلاسور نقش بسته است. علاوه بر آن طرح های گلستان و کاشی هم  جزو طرح های کار شده روی دفاتر کلاسور بود. طرح شهید حججی و طرح چهره مقام معظم رهبری هم جزو طرح های پرفروش در این دوره نمایشگاه نوشت افزار های اسلامی ایرانی است.دفاتری با طرح شهدای مدافع حرم هم در ششمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی  دیده می شود. این دفاتر به خانواده های این شهدا در نمایشگاه اهدا می شود. آثار باستانی شهرهای مختلف هم در میان طرح های دفاتر به چشم می خورد. این طرح ها هم با توجه به سلیقه کودکان پرطرفدار است.البته تنها نوشت افزارهای اسلامی ایرانی در ششمین نمایشگاه نوشت افزارهای اسلامی ایرانی عرضه نشده اند؛ بلکه کوله پشتی، جامدادی، بازی‌های اسلامی ایرانی مانند منچ، برج شادی و تانگو هم در بین کالاهای عرضه شده در نمایشگاه دیده می شود.

 

گزارش تکان دهنده تازه بین المللی از جنایات علیه مسلمانان میانمار منتشر شد

نتایج تحقیق‌های جدید یک موسسه بین‌‌المللی مشخص کرد که بیش از ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا از اوت (مرداد) ۲۰۱۷ به این سو توسط نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌اند.خبرگزاری «آناتولی» روز یکشنبه در این زمینه نوشت: این گزارش توسط آژانس توسعه بین المللی «اونتاریو» منتشر شده و در آن محققان و سازمان‌هایی از استرالیا، بنگلادش، کانادا، نروژ و فیلیپین شرکت داشتند.بر اساس این گزارش، بیش از ۱۱۴۰۰۰ نفر توسط نیروهای دولتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و چند هزار نفر هم به آتش کشیده شده‌اند.در این گزارش آمده است که نیروهای دولتی میانمار به  ۱۷۷۱۸ زن و دختر روهینگیایی تجاوز کرده‌اند. همچنین در تهاجم ارتش میانمار به مسلمانان این کشور، ۱۱۵ هزار خانه آتش زده و ۱۱۳ هزار منزل نیز ویران شدند.این در حالی است که گزارش قبلی سازمان مردم نهاد «پزشکان بدون مرز» نشان می‌داد که از ۲۵ اوت تا ۲۴ سپتامبر سال گذشته (مرداد تا شهریور گذشته) دستکم ۹۴۰۰ مسلمان روهینگیایی در «راخین» کشته شده‌اند.این سازمان در گزارش خود همچنین اعلام کرد که در این جنایت ۷۳۰ کودک زیر پنج سال نیز توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند.بعد از حمله‌های وحشیانه دولت و ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان در روهینگیا و در اوت (مرداد) ۲۰۱۷، حدود ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان استان راخین به بنگلادش گریختند و تاکنون به میانمار بازنگشته‌اند.این در حالی است که آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد از میانمار خواستند با بهبود شرایط در استان راخین، شرایط بازگشت امن برای صدها هزار آواره روهینگیایی را از بنگلادش فراهم کند.

 

اینستاگرام پیشتاز شبکه‌های اجتماعی شد

«اینستاگرام، انقلابی در شبکه‌های اجتماعی و عامل اساسی مهاجرت از رایانه‌ها به تلفن همراه محسوب می‌شود». اما دلایل این «انقلاب» و «مهاجرت» را چگونه می‌توان تبیین کرد.در این بخش می‌خواهم از شواهدی سخن به میان آورم که این دو اتفاق را با توجه به اینستاگرام توضیح دهد. شاید کلیدواژه اصلی این توضیح را بتوان وجوه «اقتصادی» و «الزامات بازار آزاد» دانست.اما از بُعد جهانی، آمارها نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت‌های تجاری و بهبود فرایند فروش، با ورود تلفن‌های همراه هوشمند به طور عام و اینستاگرام به طور خاص، متحول شده است. همان‌گونه که تمرکز و حجم ارزش مالی فرایندهای برندسازی و تبلیغات تجاری از «پخش‌های تلویزیونی» به «فضای مجازی» انتقال می‌یابد. آماری که پیش از این «اکونومیست»در گزارشی منتشر کرد به خوبی این امر را نشان می‌دهد که از ۲۰۱۸، تبلیغات تجاری در فضای مجازی از تبلیغات تلویزیونی پیشی می‌گیرد.در حالی که، همه بسترهای تبلیغاتی دیگر همانند تبلیغات محیطی، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات با روند کاهشی شدیدی روبرو هستند. بنابراین بازار به طور خاص به سمت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک منتقل شد و شرکت‌های تجاری سعی داشتند که جامعه‌ای مجازی حول برندهای خود و در خلال گفتگو و تعاملات ایجاد کنند. فضایی که با ورود تلفن همراه، به آن منتقل شد.

 

کمپین «هنر برای همه» آغاز به کار کرد

کمپین «هنر برای همه» با هدف تمرکززدایی فرهنگی از تهران به شهرستان‌ها و حمایت از استعدادهای هنری ناشناخته در این نقاط آغاز به کار کرد.این کمپین که از سوی موسسه فرهنگی هنری هواداران هنر ایرانیان آغاز شده قرار است به تاسیس مراکز فرهنگی در مناطق محروم و در کنار آن به حمایت از استعدادهای هنری گمنام در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف و همچنین معرفی هنرمندان بومی بپردازد.موسسه فرهنگی هنری هواداران هنر ایرانیان با برگزاری این کمپین از همه علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و هنر دعوت می‌کند که از کمبود امکانات و فضاهای فرهنگی هنری شهرستان یا روستای محل سکونت خود و دشواری‌هایی که این کمبودها در مسیر یادگیری جوانان ایجاد کرده است، فیلم‌های کوتاهی تهیه کنند و از طریق شماره‌ تلفن‌هایی که در سایت این موسسه اعلام شده، برای این کمپین ارسال کنند.فاز اول کمپین «هنر برای همه» که با هشتگ # ایران-فقط-تهران-نیست آغاز به کار کرده است، ساخت یک خانه فرهنگ در روستای سرولات گیلان خواهد بود.

 

«صلح امام حسن علیه‌السّلام» با ترجمه آیت‌الله خامنه‌ای به نشر رسید

کتاب «صلح امام حسن علیه‌السّلام» با ترجمه آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است.«صُلحُ‌الحَسَن(علیه‌السّلام)» کتابی درباره صلح امام حسن(ع)، اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالمی دینی شیعی است. این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به فارسی ترجمه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.این کتاب در زمرۀ متقن‌ترین کتاب‌های تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتاب‌های مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم‌آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است. هماهنگی و پیوستگی‌اش آن‌را به‌صورت جویباری سرشار و لبریز از اندوخته‌های عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی به‌هم پیوسته و به‌نهایت غنی و کامل - از همه جهاتی که با موضوع متناسب است و موجب ارزش تمام - همانند ساخته است. پیراستگی‌اش همراه با جامعیت و روشنی‌اش همراه با عمق و نقد تحلیلی‌اش، نقطه مرکزی این ممیزات است.کتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان در نیمه دوم قرن گذشته هجری قمری و پیشگفتار کوتاه نویسنده درباره تحقیق و کتابش آغاز می‌شود و پس از پرداختی کوتاه به زندگی‌نامه و سیره و سیمای حضرت امام حسن علیه‌السّلام به سراغ محور اصلی بحث یعنی زندگی سیاسی پرفراز و نشیب ایشان می‌رود.در بخش‌های دوم و سوم که پیکره اصلی تحقیق را شکل می‌دهند، سخن از موقعیت سیاسی ویژه آن روزگار و چرایی و چگونگی صلح و پیامدهای آن است، نویسنده با نگاهی ژرف به تحلیل داده‌های تاریخی و مدارک و اسناد معتبر پرداخته و تصویر روشن و منسجمی از موضوع ارائه کرده است.در بخش پایانی نیز مقایسه‌ای کوتاه و فشرده میان شرایط زمانه امام حسن با روزگار امام حسین علیهماالسلام صورت گرفته است.این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) با عنوان «صلح امام حسن پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی ترجمه شد.

 

سفیر فرهنگی ایران تعیین شد

مدرس فرش دستبافت با اشاره به پیوند ریشه‌های تاریخی و فرهنگی ایران با تار و پود فرش گفت: فرش ایرانی یکی از مهمترین سفیران فرهنگی ایران است.ژیلا رسام عرب زاده مدرس فرش و فرزند پدر فرش نوین ایران گفت: فرش ایرانی یکی از مهمترین سفیران فرهنگی ایران در جهان است که همانند گوهری جاودان در دنیا می درخشد و توانایی ایجاد اشتغال پایدار و ارز آوری برای کشور را دارد.فرش جنگ ناپلئون یکی از فرش‌های نفیس این نمایشگاه است که با 850 رنگ توسط دو بافنده در مدت زمان سه سال بافته شده است.یکی دیگر از کارهای فاخر این نمایشگاه، بزرگترین فرش ریز بافت دنیا است که تمام رنگ‌های آن گیاهی و دارای نود و نه میلیون گره است و پنج بافنده در حدود هشت سال آن را بافته‌اند.سید ابوالفتح رسام عرب زاده پدر فرش نوین ایران در سال 1293 در تبریز متولد شد و با تلفیق سنت‌های فرش با نوآوری‌های هنری در طرح فلسفه و ادبیات باعث دگرگونی در زندگی چند هزارساله فرش شد.

 

رهبر انقلاب ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را منصوب کردند

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام شیخ محمد قمی را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند.در متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به حجت الاسلام شیخ محمد قمی آمده است: اکنون که سازمان تبلیغات اسلامی پس از یک دوره‌ طولانی به مدیریت جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمهدی خاموشی به رشد و توسعه‌ کمّی و کیفی قابل توجه نائل گشته است، با تشکر از زحمات و تلاش‌ها و خدمات متراکم ایشان، جنابعالی را که بحمدالله از دانش، ابتکار، انگیزه و نشاط جوانی برخوردارید به ریاست این سازمان منصوب می کنم.رسالت دیگر این سازمان رصد و مقابله‌ هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور است. دشمنانی که نه امروز بلکه از چند دهه‌ی پیش، هویت و شخصیت و باور و رفتار و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مردم خصوصاً جوانان را هدف قرار داده و با شیوه‌ها و ابزارهای متکی به فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای اعم از هنر و سینما و فضای مجازی و غیره، درصدد تهی کردن انقلاب از عقبه‌ دینی و ایمانی و مردمی آن می باشند.لازم است مسئولان کشور و نهادهای مختلف این سازمان را در انجام هر چه بهتر مسئولیت‌های مهم خود یاری کنند.

 

عصر مفرغ در جیرفت کشف شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت : ماموران پلیس امنیت موفق به شناسایی و کشف 11 شی عتیقه مربوط به عصر مفرغ با قدمت پنج هزار سال در این شهرستان از قاچاقچیان شدند.حسین سلامی افزود: دستگاه قضایی با تمام قدرت با قاچاقچیان اشیای عتیقه برخورد خواهد کرد.وی این اشیای عتیقه را شامل کاسه های سفالی، جام پایدار سفالی، کوزه سفالی و کوزه کوچک شکم دار سفالی عنوان کرد. سلامی تصریح کرد: تلاش برای دستگیری قاچاقچیان عتیقه ادامه دارد و دستگاه قضایی با شدت و قاطعیت با این افراد برخورد خواهد کرد.براساس این گزارش طی یک هفته گذشته تاکنون در قالب 2عملیات و با تلاش ماموران پلیس امنیت جیرفت در مجموع 14 قطعه شی عتیقه از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.شهرستان جیرفت با جمعیت 300 هزار نفری در فاصله 230 کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.

نظر شما