شناسهٔ خبر: 27528166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه: (بخش 1)

تشکیل کارگروه اقدام ایران مغایر قوانین بین المللی است

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه، تشکیل کارگروه اقدام ایران از سوی آمریکا را در راستای سیاست های خصمانه این کشور و مغایر قوانین بین المللی دانست و گفت: این اقدام جنگ روانی و اقتصادی است و نتیجه ای ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان و هفته دولت در پاسخ به این سوال که اقدام دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به تشکیل کارگروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا چیست، اظهارداشت: رفتار و اقدامات این کشور مغایر با همه موازین شناخته شده بین المللی است.
وی ادامه داد: این گونه اقدامات ره به جایی نخواهد برد و با مقاومت مردم و راهکارهایی که وجود دارد این اقدامات کنترل می شود و بیشتر یک بازی و جنگ روانی است مخصوصا در زمان و مکانی که مصادف با 28 مرداد است که تداعی کننده تاریخ روابط ما با آمریکا و رفتار خصمانه ای است که در دهه های گذشته آمریکا نسبت به ایران داشته است.
یکی از خبرنگاران به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که در موضوع برجام برخی خطوط قرمز رعایت نشده است، اشاره کرد و درمورد این خطوط قرمز سوال کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: سعی می کنم در این زمینه تفسیری نکنم ، فکر می کنم در زمینه مقصود و منظور از خطوط قرمز باید با دقت بیشتری صحبت کرد.
قاسمی ادامه داد: در این زمینه اظهار نظر نکنم، بهتر است ولی آنچه شاهد بودیم تیم مذاکره کننده سعی داشت که رهنمودها را به دقت انجام دهد و کمیته نظارت بر برجام این رهنمودها را در توافق هسته ای به عنوان مرجعی که می تواندبه عنوان بازوی مشورتی قوی تری عمل کند و با نظارت کامل بر مذاکرات اشراف داشته و خواهد داشت، اجرا کند.
وی در پاسخ به این که برخی شهروندان نسبت به برخورد کارکنان سفارتخانه های خارجی در ایران گلایه دارند، وزارت خارجه در این زمینه چه برخوردی داشته است، گفت: سفارتخانه های خارجی در تهران موظف هستند حقوق شهروندان ایرانی را به دقت رعایت و خدمات لازم را ارائه کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در این زمینه خبرهایی را دریافت کردیم که در حال بررسی آن هستیم، توصیه ما به سفارتخانه های خارجی در تهران کماکان حفظ حرمت شهروندان ایرانی و ارائه تسهیلات بیشتر است.
وی افزود: اقدامات خوبی در گذشته انجام شده و امیدواریم وضعیت در مسیر برخورد بهتر و شایسته با شهروندان ادامه یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که جان بولتن مدعی شده ایران قصد دخالت در انتخابات کنگره آینده آمریکا را دارد، در این زمینه چه نظری دارید، گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد».
قاسمی همچنین در پاسخ به این که رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد آتش سوزی هورالعظیم عمدی بوده و دولت عراق 13 روز اجازه ورود ایران به منطقه را نداده است، واکنش وزارت خارجه چیست، اظهارداشت: این بحث فنی بوده و بهتر است از سازمان حفاظت محیط زیست سوال کنید و در این زمینه تماس های میان وزارت امور خارجه دو کشور وجود داشته و پیگیری هایی انجام شده است.

** اروپایی ها با جدیت سرعت و عمل بیشتر اقدام کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص تلاش اروپایی ها برای ارائه بسته اقتصادی و ماندن شرکت های اروپایی در ایران گفت: ما باید در مرحله اول به توان ملی و مردمی و ظرفیت های درونی اقتصاد کشور متکی باشیم و پس از آن به همکاری های بیرونی و خارجی توجه کنیم.
قاسمی در خصوص همکاری های ایران و اروپا افزود: مواضع سیاسی اتحادیه اروپا بسیار روشن است، هم درمورد اتحادیه اروپا و هم روسیه و چین به عنوان دو عضو دیگر طرف برجام پس از خروج آمریکا شاهد پیشرفت همکاری های اقتصادی به اصطلاح «بسته اقتصادی» هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به علت تعطیلات ماه آگوست و وضعیت اروپا و به طور کلی جهان در این ایام و سایر دلایل دیگر، شاید با کمی کندی مواجه بودیم و رضایت کامل از سرعت روند کار نداریم .
وی تاکید کرد: مصرانه خواستار این هستیم که کشورهای اروپایی با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم در این خصوص تلاش خود را ادامه بدهند.
سیام*1053*9314*3070 *1336

نظر شما