شناسهٔ خبر: 27527064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

طلایی نیک در نشست خبری مطرح کرد:

ارتقا دیپلماسی دفاعی ایران با 10 کشور منطقه‌ای وجهانی/با وجود ایران هراسی شاهد تهدید نظامی ایران نیستیم

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه دفاعی و امنیتی تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت معیشت کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری از اولویت های وزارت دفاع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رضا طلایی نیک در حاشیه نشست علنی امروز (دوشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و برخی مقامات نظامی بلندپایه کشورمان برگزار شد، گفت: 31 مرداد که سالروز تصویب قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است، روز صنعت دفاعی کشور نامگذاری شده و به همین مناسبت ویژه برنامه هایی در سطح وزارت دفاع و کشور برگزار می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: به مناسبت روز صنعت دفاعی کشور، وزیر دفاع با هماهنگی به عمل آمده با رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کرده و گزارشی از حوزه های مختلف عملکردی وزارت دفاع به ویژه پیشرفت‌های صنایع دفاعی کشور و آخرین دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فناوری توأم با میزان دستیابی به حوزه های تولیدی و صنعتی به نمایندگان ارائه داد.

وی تاکید کرد: در جلسه غیرعلنی امروز 6 حوزه مورد بحث قرار گرفت که پشتیبانی از توان دفاعی نیروهای مسلح که از وظایف قانونی وزارت دفاع است، گزارش مبسوطی از سوی وزیر دفاع به اطلاع نمایندگان رسید. همچنین مشارکت وزارت دفاع در پروژه های غیرنظامی و اقتصاد مقاومتی، عملکرد یک سال گذشته وزارت دفاع در خدمات رفاهی و معیشتی کارکنان و بازنشستگان لشکری، حوزه مهندسی دفاعی و حوزه حقوق دفاعی و تعامل با مجلس از مواردی بود که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس به آن پرداخته شد.

ارائه گزارش رئیس کمیسیون امنیت ملی در حوزه دفاعی کشور

طلایی نیک با اشاره به اینکه پس از گزارش مبسوط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس هم ارزیابی خود را از حوزه دفاعی و عملکردی وزارت دفاع به اطلاع نمایندگان رساند، گفت: در جلسه امروز نمایندگان ملت در جریان آخرین دستاوردهای صنعتی کشور قرار گرفتند. در این گزارش تأکید شد با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهان و اینکه ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم باید آثار و تحولات پیچ تاریخی را در جهان پایش کرد.

 

با وجود ایران هراسی، شاهد تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیستیم

وی با بیان اینکه در منطقه پیرامونی ایران تحولات مرتبط با پیچ تاریخی جهان در خصوص حوزه دفاعی با دقت باید مورد پایش بخش دفاعی کشور قرار گیرد، افزود: روند تحولات منطقه در سال‌های اخیر به گونه‌ای است که رقابت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت نیروهای مسلح و مجموعه دفاعی کشور توانسته‌اند با ارتقای قدرت دفاعی به مولفه‌های قوی‌تری از بازدارندگی نائل شوند به گونه‌ای که با وجود ایران هراسی، ما شاهد تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیستیم و علت اصلی این موضوع یعنی قدرت دفاعی و بازدارندگی افزایش پیدا کرده است.

 

همکاری وزارت دفاع با 10 کشور منطقه ای و قدرت های جهانی

طلایی نیک تأکید کرد: مولفه‌های گوناگون ملی از جمله قدرت دفاعی توانسته است قدرت بازدارندگی را در سطحی فراتر از جریانات مداخله‌گر در منطقه قرار دهد به حدی که علاوه بر افزایش قدرت سخت و نرم در منطقه، وزارت دفاع با 10 کشور منطقه‌ای و قدرت‌های مطرح جهانی توانسته همکاری‌ها و دیپلماسی دفاعی خود را ارتقاء بخشد.

 

ارتقاء دیپلماسی‌های دفاعی ایران با کشورهای اسلامی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه اولویت وزارت دفاع ارتقاء دیپلماسی‌های دفاعی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: خوشبختانه یک روند رو به رشدی را در تحکیم مناسبات و همکاری‌های نظامی و دفاعی با این کشورها داریم البته در نشست امروز گزارشی از پیشرفت‌های صورت گرفته از ظرفیت‌های علمی، تحقیقی و دستیابی به فناوری‌های ملی در حوزه دفاعی به نمایندگان ارائه شد ضمن اینکه در حوزه افزایش بودجه صنعت دفاعی کشور نیز اقداماتی صورت گرفته است.

طلایی نیک با اشاره به اینکه قابلیت‌های دفاعی کشور به ویژه در حوزه توان موشکی پیشرفت قابل توجهی داشته است، گفت: استفاده از ظرفیت‌های بومی برای کم اثر کردن تحریم‌ها در گزارش امروز وزیر دفاع به نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گرفت. با وجود اینکه بخش دفاع و صنعت دفاعی کشور از طرف دشمنان به ویژه آمریکا از 40 سال قبل تحریم شده است اما ما بومی‌ترین صنعت کشور را در صنعت دفاعی داریم و این صنعت از وابستگی خارج شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص گزارش وزیر دفاع در ارتباط با ارتقاء توان دفاعی که به 7 حوزه مربوط شد، افزود: قابلیت‌های دفاعی کشور در حوزه توان موشکی در گزارش وزیر دفاع به اطلاع نمایندگان رسید البته نمایندگان در جریان ارتقاء کیفیت از نظر دقت در موشک‌های نقطه‌زن، کیفیت موشکی به لحاظ دوره ماندگاری و رادارگریزی و هوشمندسازی سیستم‌های موشکی قرار گرفتند.

 

سامانه باور 272 فراتر از سامانه S300 در مرحله تست قرار دارد

وی با اشاره به اینکه حوزه پدافند هوایی یکی از اولویت‌های صنعت دفاعی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: سامانه باور 272 فراتر از سامانه S300 در مرحله تست قرار دارد و امیدواریم پس از مراحل تست نهایی در آینده عملیاتی خواهد شد. در حوزه رزم دریایی شناورها و تجهیزات دفاعی در حوزه دریایی نیز مواردی به اطلاع نمایندگان رسید و تأکید شد که در خصوص پشتیبانی از توان انتظامی و دفاعی وزارت دفاع رویکردهای جدیدی را آغاز کرده است که به کمک این رویکردها و استفاده از تجهیزات مرزبانی در تحکیم امنیت مرزی و مقابله با تهدیدات اقدامات قابل قبولی انجام خواهد شد.

طلایی نیک ادامه داد: در حوزه راداری هم اشاره شد که علاوه بر ارتقاء سامانه‌های دفاعی در خصوص سامانه جنگ الکترونیک نیز پیشرفت‌های شگرفی حاصل شده است که برای رعایت امنیت سامانه از انعکاس جزئیات آن معذوریت داریم. در ارتباط با میزان مشارکت صنعت دفاعی در اقتصاد مقاومتی نیز اقدامات موثری انجام شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: در حوزه ریلی، فرودگاهی، شناورهای دریایی، نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، مخابرات و ذخیره سازی انرژی قرار است از ظرفیت مازاد صنایع دفاعی کشور در اختیار بخش‌های غیرنظامی قرار گیرد البته اطلاعات بیشتر در این خصوص از نمایشگاه صنعت دفاعی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هواپیمای جت جنگنده پشتیبانی نزدیک در همین هفته به پرواز در می‌آید، تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های مهم صنعت هوایی در این هفته به نمایش در می آید که گزارش آن در روزهای آینده به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

مشارکت وزارت دفاع در پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی

طلایی نیک با تأکید بر اینکه در حوزه مشارکت وزارت دفاع در پشتیبانی اقتصاد مقاومتی و در حوزه محیط زیست و شیلات، همچنین حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تجهیزاتی به ارزش 225 میلیارد تومان برای سال جاری پیش‌بینی شده است، گفت:در گزارش وزیر دفاع در خصوص مشکلات و خدمات ارائه شده به کارکنان و بازنشستگان توضیحات مفصلی داده شد به گونه‌ای که طبق قانون باید میزان حقوق و مزایای دریافتی کارکنان لشکری 20 درصد از افراد مشابه در کشوری بیشتر باشد اما در حال حاضر به دلیل محدودیت منابع این قانون اجرایی نشده است و 15 درصد کسری بودجه وجود دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه باید با کمک مجلس کمبود اعتبارات در بودجه سال‌های آینده لحاظ شود، گفت: وزارت دفاع در سال‌های 96 و 97 با کمک مجلس و دولت 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری هزینه کرده که البته برای کاهش فاصله حقوق بازنشستگان ادوار گذشته با بازنشستگان اخیر به کمتر از 10 درصد، لازم است ظرف 3 سال آینده متناسب سازی حقوق بازنشستگان ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها 40 درصد معوقات بازنشستگان به میزان 500 میلیارد تومان در سال جاری پرداخت می‌شود، افزود: 600 میلیارد تومان نیز در سبد کالای فروشگاهی و خدمات فروشگاه اتکاء برای جامعه بازنشستگان وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند.

طلایی نیک با بیان اینکه در 26 استان برای خدمات رفاهی جامعه بازنشستگان لشکری از ظرفیت‌های بخش خصوصی به صورت خرید خدمت استفاده می‌شود تصریح کرد: در خصوص بودجه بنیه دفاعی کشور طبق قانون باید حداقل 5 درصد از بودجه عمومی کشور به این بخش اختصاص پیدا کند که تا حدودی با این روند فاصله وجود دارد البته باید از دولت و مجلس برای افزایش این بودجه در سال 97 تشکر کرد.

 

پیگیری برای انتقال پادگان‌ها به خارج از مراکز شهری

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: 19 پروژه انتقال پادگان از درون شهرها در دستور کار قرار گرفته است با وجود اینکه اعتبارات این مسئله وجود ندارد اما قرار است با فروش املاک و اراضی مازاد نیروهای مسلح امکان جابه‌جایی پادگان‌ها به خارج از شهرها فراهم شود ضمن اینکه دو هزار و 697 هکتار از اراضی مرزی کشور نیز از مین پاکسازی شده که این مسئله برای ما حدود 18 میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی با تأکید بر اینکه 13 موضوع مرتبط با بخش دفاعی و نیروهای مسلح در دستور کار بررسی قرار دارد، افزود: اصلاح آیین‌نامه بیمه عمر و حوادث کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح که با اصلاح آن میزان دریافتی غرامت حوادث و بیمه عمر بازنشستگان چند برابر خواهد شد، همچنین در مورد کارکنان خرید خدمت و برخی از مشکلات سربازان وظیفه و جانبازان ایثارگر نیروهای مسلح پیشنهاداتی به هیات وزیران داده شده که در جریان رسیدگی در کمیسیون‌های دولت قرار دارد. امیدواریم با دستور کار هیات وزیران در آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین حریم حفاظتی اماکن و تأسیسات کشور مشکلات ساکنان محدوده‌های این نقاط با ابلاغ آیین‌نامه مرتفع شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: طبق گزارش‌ها وزارت دفاع کمترین تذکر و سوال را در یک سال گذشته از مجلس به دلیل اطلاع‌رسانی گزارش و تعاملات نزدیک دریافت کرده است. البته وزیر دفاع از نمایندگان مجلس تقاضا کردند 3 لایحه مطرح تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین در موارد ضروری و لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی نیروهای مسلح هر چه سریعتر در دستور کار بررسی قرار گیرد البته تقاضا شد در مورد احیای صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح اهتمام بیشتری انجام شود به گونه‌ای که در حال حاضر تأمین حقوق بازنشستگان لشکری از محل بودجه عمومی تأمین می‌شود زیرا صندوق بازنشستگی در بیش از 3 دهه قبل با جابه‌جایی منابع از کارایی لازم برخوردار نیست./

پایان پیام

نظر شما