شناسهٔ خبر: 27526622 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در جشنواره ملی کارآفرینان برتر مطرح شد:

کارآفرینان قهرمانان اصلی کشور هستند/افزایش ۱۳ مرحله‌ای رتبه کارآفرینی ایران در جهان

دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر با معرفی کارآفرینان برتر سطح کشور در ساختمان وزارت کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم معرفی برترین‌های دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر، رحیم سرهنگی (مدیرکل توسعه کارآفرینی) گفت: امروزه در عرصه جهانی، کارآفرینان به عنوان افراد خلاق نوآور و مبتکر منشاء تحولات بزرگی در زمینه‌های صنعتی تولیدی و خدماتی شده‌اند. در واقع کارآفرینی به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی شناخته شده است. اگر این موضوع را بپذیریم که در قرن حاضر رشد اقتصادی بر پایه کارآفرینی فناوری استوار است، باید بستر لازم برای رشد آن را نیز فراهم آوریم.

 مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی براساس آمار منتشر شده از موسسه توسعه جهانی کارآفرینی گفت: رتبه کارآفرینی ایران در دولت دوازدهم در سال ۲۰۱۸ با بهبود ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان از ۸۵ به ۷۲ رسیده است. این امر نشان‌دهنده فراهم نمودن زمینه‌های توسعه کارآفرینی در کشور است. یکی از برنامه‌های بنیادی توسعه کارآفرینی ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور است که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این مهم را با انتخاب کارآفرینان برتر به جامعه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به نکات برجسته و خاص این جشنواره گفت: شاید بتوان در جشنواره‌های دیگر چنین فضای تعامل و همکاری میان فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی در بخش‌های صنعت کشاورزی خدمات و همچنین ایجاد نشاط و رقابت در فضای کسب و کار یافت.

سرهنگی در ادامه افرود: ثبت نام کارآفرینان از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ در سامانه کارآفرینان برتر آغاز شد. تعداد کل ثبت‌نام شدگان در ۳۱ استان کشور ۶۱۵۸ نفر بودند. از این تعداد ۸۰ درصد را مردان و ۲۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در بخش کشاورزی، ۴۱ درصد در بخش صنعت و ۳۹ درصد در بخش خدمات بودند. ۴۳۱۲ از از مرحله اول که شامل دلایل حضور در جشنواره و ورود به عرصه کارآفرینان و پاسخ به سوالات فناوری بود عبور کردند. مرحله دوم داوری شامل گردش مالی و اشتغال حرف‌ها بود که تعداد ۳۴۹ طرح نیز از این مرحله عبور کردند.

سرهنگی با بیان اینکه در این بخش سه داور بومی، غیر بومی و تخصصی طرح‌های کارآفرینان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند؛ گفت: پس از ارزیابی طرح‌ها توسط داوران مربوطه بر تعیین امتیاز بازدید میدانی از طرح‌ها صورت پذیرفت و پس از پالایش امتیازات و بررسی نتیجه بازدیدهای میدانی تعداد ۱۶۷ نفر به عنوان برگزیدگان استانی انتخاب شدند که از این تعداد ۸۱ نفر در بخش صنعت ۴۵ نفر در بخش کشاورزی و ۴۱ نفر در بخش خدمات فعالیت داشتند.

در ادامه عیسی منصوری (معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار) در دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینی برتر گفت: شهید کسی است که از تقدیر خودش گذر کند. پهلوان کسی است که باتوجه به وضعیت‌های اقتصادی و عدم اطمینان، خودش را به درون آتش انداخته و با کارآفرینی سعی در کمک به گردش اقتصاد کشور دارد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار در ادامه افزود: قهرمانان اصلی کشور همین کارافرینان هستند. بازار ارز و تحریم‌های کشور به وضوح بر همگان آشکار است. این کارآفرینان با آگاهی بر اینکه هیچ چیز در آینده قابل برنامه‌ریزی و اطمینان نیست، وارد گود می‌شوند.

وی افزود: ماندن در حوزه کارآفرینی سخت است. با تمام این تفاسیر می‌بینیم که روز به روز میزان کارآفرینی در کشور رشد داشته است. GI ما از ۲۶ به ۲۱ رسیده است و میزان رشد اشتیاق به ارتباط با بازار جهانی ۶ درجه رشد داشته‌است.

منصوری در پایان گفت: اشتباه ما آنجا بود که تکیه به نهادهایی کردیم که از قضا مولد و کارآفرین نبوده‌اند. هنر کارآفرینی هنر ویژه است و هر کس توان این پهلوانان اقتصادی را ندارد.

در این مراسم، سالار عفیلی از جانب سرپرست وزارت کار به عنوان سفیر کارافرینی وزارت کار تعاون ورفاه اجتماعی معرفی شد.

نظر شما