شناسهٔ خبر: 27526435 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

بیزنس اینسایدر: اشتباهات ترامپ به تشکیل محور روسیه- چین- ایران - ترکیه می انجامد

حتی این کشوزرها اخیرا از تمایل خود برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری شان سخن می گویند.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری "بیزنس اینسایدر" آمریکا با ارایه تحلیلی به قلم " جیم ادواردز" فشارهای فزاینده دولت ترامپ علیه ترکیه را یک سیاست اشتباه دانست که نتیجه آن دور کردن هر چه بیشتر ترکیه از محور غرب و نزدیکی این کشور به روسیه، چین و ایران است.

به گزارش عصرایران، در این گزارش با اشاره به فشار فزاینده ترامپ برای آزادی یک کشیش آمریکایی از حصرخانگی در ترکیه، این سیاست را یک اشتباه استراتژیک توصیف کرد.

کشیش "اندرو برانسون" در اکتبر 2016، به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام تابستان دو سال پیش در ترکیه دستگیر شد. دولت ترامپ خواهان آزادی اوست و تا کنون به خاطر آزادی این کشیش دو وزیر- وزرای دادگستری و کشور-  ترکیه‌ای را تحریم و تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دوبرابر کرده است. دولت ترامپ علاوه بر اینها تهدید کرده در صورت عدم آزادی برانسون، تحریم‌های بیشتری علیه ترکیه اعمال خواهد کرد.

مشکلات اقتصادی ترکیه در هفته‌های گذشته در اثر تهدید به تحریم ترامپ و وضع تعرفه آمریکا، تشدید شده است.

"بیزنس اینسایدر" نوشت: ترکیه تنها یک دهه پیش کشوری بود که در آستانه ورود به اتحادیه اروپا و الحاق همیشگی و دایم به محور غرب بود، اما حالا این کشور به طور کلی از محور غرب فاصله گرفته و خود را هر چه بیشتر به کشورهایی چون چین، روسیه و ایران و قطر نزدیک‌تر می‌کند. حتی سخن از کنار گذاشتن دلار و تجارت این کشور با متحدان شرقی خود با استفاده از ارزهای ملی است.

بیزنس اینسایدر: اشتباهات ترامپ به تشکیل محور روسیه- چین- ایران و ترکیه می انجامد

این پایگاه خبری در ادامه پرسیده است: دستاورد دولت ترامپ از تشدید تنش اخیر با ترکیه چه بوده است؟ ممکن است دلار قوی ما لیر ترکیه را خرد کند اما از این پیامد، چه دستاوردی برای آمریکا حاصل خواهد شد! شاید در اثر این فشارهای فزاینده کشیش برانسون از حصرخانگی نجات یابد اما او فقط یک فرد است؛ نتیجه این "پیروزی !" احتمالی ( آزادی برانسون به هر قیمتی) برای دولت آمریکا نزدیکی بیش از پیش ترکیه به کشورهایی چون ایران، روسیه، چین و قطر و دوری بیشتر ترکیه از محور غرب خواهد بود.

واقعیت این است کشوری که دارای بزرگ‌ترین ارتش دایمی ناتو در اروپاست (ارتش ترکیه پس از آمریکا بزرگ‌ترین ارتش ناتو است) اکنون به سمت کشورهایی چون ایران و قطر تمایل یافته است. ترامپ باید تلاش کند ترکیه را از این چرخش بازدارد نه اینکه هر روز بر دامنه فشارهای خود به این کشور برای آزادی یک مرد بیفزاید. جنگ تجاری ترامپ با ترکیه تنها روابط ترکیه را با کشورهایی چون روسیه، ایران و قطر تقویت می‌کند و برای آمریکا دستاوردی نخواهد داشت.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما