شناسهٔ خبر: 27526289 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

استاندار فارس در نشست خبری مطرح کرد:

بهره برداری از هزار و 323 پروژه در هفته دولت/ مدیرکل جدید آموزش و پرورش فارس این هفته معرفی می شود/ دستور داده‌ام تا از نیروهای جوان به عنوان بخشدار استفاده شود

صاحب‌خبر -

به گزارش شیرازه ، استاندار فارس در نشست خبری برنامه های هفته دولت را اعلام کرد: یک هزار و 323 پروژه با اعتباری حدود دو هزار و ٥١١ ميليارد تومان در هفته دولت در فارس به بهره‌برداري مي‌رسد.

بهره برداری از هزار و 323 پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزارمیلیارد تومان در هفته دولتاسماعيل تبادار ابراز داشت: به اقتضاي نوع پروژه‌ها از مسئولين ارشد و وزرا جهت افتتاح و بهره‌برداري پروژه‌ها دعوت شده است.

وي افزود: اين پروژه‌ها شامل آب شرب شهری و روستاها با ٥٢ پروژه، راه و بزرگراه با ١٤ پروژه، مسكن شهري و روستايي با ١٥٦ پروژه، طرح‌هاي توليدي، اشتغالزايي و گردشگري با ١٦٩ پروژه، امور ورزشي با ٤٤ پروژه، امور آموزشي، فرهنگي و رفاهي، امور بهداشت و درمان، امور برق، نيروگاهها، عمران روستايي، امور خدماتي و ...است.

استاندار فارس با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از 11 هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در قالب طرح‌های زیرساختی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این میزان اعتبار مربوط به طرح‌هایی است که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و توجه به ظرفیت‌های زیرساختی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در آنها لحاظ شده است.
 
تبادار عنوان كرد: آمار خدمات و فعالیت هایی که در هفته دولت اعلام می شود به معنای این نیست که مشکلی وجود ندارد اما انعکاس خدمات وظیفه ماست من هم همیشه تاکید داشتم امارها برمبنای واقعیت باشد و دوست ندارم آمار بدون پشتوانه بیان کنم.

وی تصریح کرد: وجه تمايز برنامه‌هاي امسال استان فارس در هفته دولت نسبت به سال‌هاي گذشته نشست‌هاي مردمي است وهمگی تلاش خواهيم كرد در اين هفته با مردم به گفت‌وگو بنشينيم و سعی داریم این نشست ها فراتر از دیدارهای نمادین و به صورت کاربردی و اثرگذار باشد.

تبادارضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا  با بیان اینکه شاخصه بارز شهیدان باهنر و رجایی مردمی بودن آنها است گفت: کسانی که نگاه آنها به مردم باشد ماندگار هستند. وی تاکید کرد: توصیه می کنم همه مسئولین نامه امیرالمومنین به والی مصررا بخوانند از هیچ مطلبی که کارگزاران در عرصه های مختلف باید بدانند و رعایت کند در این نامه دریغ نشده است.

استاندار فارس با اشاره به قدمت دشمنی آمریکا و یاداوری کودتای 28مرداد ادامه داد: دشمنی آمریکا تازگی ندارد گرچه رفتار متولیان آمریکا متفاوت بوده اما سیاست اصلی آنها یکی است و امروز اوج آن را در رفتار ترامپ می‌بینیم.

وی افزود: امروز شاهد تنگناهایی هستیم که آمریکا برای کشور بوجود آورده است اما باز هم با پشتوانه مردم و رهبری این بحران را سپری خواهیم کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه یکی از دغدغه های امروز ما کار و اشتغال است، افزود: اشتغال به صورت جدی به عنوان ضرورت امروز جامعه محسوب می شود و در این راستا خوشبختانه در دولت تدبیر و امید می توانیم ادعا کنیم که نرخ بیکاری در سال 91 شانزده و نیم درصد بوده که  سه ماهه سال‌جاری به 9 /9درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه فضای کسب و کار نیز در سال 92 رتبه استان فارس 19 بوده است و  در سال جاری به رتبه 2 رسیده است.

وزیر گفت تا به شیراز برسید مدیرکل هم معرفی خواهد شد

در بخش دوم این جلسه استاندار فارس پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود و مسائل متفاوتی در این نشست مطرح شد.

وي در پاسخ به طولانی شدن تعيين تكليف مديريت اداره‌كل آموزش و پرورش فارس پاسخ داد: ماهم در این خصوص گله داشته و داریم. گله‌مندي‌هايمان را در اين باره به مسئولان كشوري گوشزد كرده‌ايم كه استان فارس از استان‌هاي مهم كشور با ٥٩ منطقه آموزشي است اما پس از گذشت مدت طولانی تکلیف جایگاه مدیریت این اداره‌کل روشن نشده است.

استاندار فارس ادامه داد: هیچ دخالتی در اینکه چه کَسی مدیر شود، نداشتم اما اصرار داشتم زودتر مدیر  را معرفی کنند. متاسفانه حکم سرپرستی زدند و بعد ازآن برای معرفی مدیر کل خیلی دچار تردید شدند. هر روز خبرهايي از حسن و حسين‌هايي كه براي گزينش مصاحبه داده‌اند به گوش مي‌رسید، شاید در جمع شما هم کسانی باشند که پیشنهاد مدیر کلی آموزش وپرورش به آنها‌ داده شده به همه پیشنهاد دادند و مصاحبه کردند. درملاقات با وزیر گفتم که تصمیم گیری برای مدیریت آموزش وپرورش فارس نگرانی ما را تشدید کرده و گله ونارضایتی به دنبال داشته است متوجه شدیم این وضعیت فقط منحصر به این استان نبوده وشش،هفت استان دیگر مانند ما گرفتار این موضوع هستند. البته وزیر امروز به من گفت شما تا برسید شیراز مدیر آموزش و پرورش هم معرفی می‌شود.

 استاندار فارس ادامه داد: گوش شیطان کر فردا یاپس فردا مدیر کل آموزش وپرورش معرفی می‌شود. و این مهم نگرانی ما را برای تصميم‌گيري مدیریت آموزش و پرورش تشديد كرده است.

استاندار فارس علی‌رغم اصرار خبرنگاران از معرفی مدیرکل جدید آموزش و پرورش فارس خودداری کرد و گفت: آنقدر در این کار تردید دارند که نگرانم اسم مدیر جدید را اعلام کنم و فردا بگویند گزینه مورد نظر تغییر کرده است.

 آب خلیج فارس بالاخره به لامرد هم میرسد

وي در خصوص انتقال آب خلیج فارس به استان فارس نیز توضیح داد: پس از سيرمراحل طولاني، بالاخره اين طرح انتقال آب از خليج فارس به منطقه صنعتي و انرژي‌بر لامرد در هفته دولت كلنگ‌زني خواهد شد. احتمالا وزیر نیرو و وزیر اطلاعات که اصالتا اهل همین خطه هست در کلنگ زنی حضور می یابند.

استاندار فارس افتتاح آزاد راه شيراز-اصفهان را يكي از ضرورت‌هاي مهم استان فارس دانست و تاكيد كرد: تا تمام قطعات اين پروژه تامين نشود، هيچ بهره‌برداري انجام نخواهد شد.

تبادار با اشاره رتبه نخست فارس در تصادفات جاده‌ای، گفت: برای کاهش تصادفات جاده‌ای ساخت 500 کیلومتر بزرگ‌راه با اعتبار بالغ یر یک هزار میلیارد تومان در دستور‌کار قرار گرفته است.

وی همچنين در خصوص اتصال فارس به كانون بار از طريق خطوط ريلي پاسخ داد: زماني ريل جايگاه اثرگذاري دارد كه به كانون ريل وصل شود در حالي‌كه امروز حتي توان جمع‌آوري بارهاي موجود هم وجود ندارد.لذا  لزوم توجه به این موضوع به جد در دستور کار قرار دارد.
 
 ما در فارس نمی توانیم از اقتصاد کشاورزی جدا شویم

 استاندار فارس به تهیه و تدوین سند راهبردی استان در پهنه آب متشکل از کشاورزی، صنعت، آب شرب و ... اشاره در این خصوص نیز بیان کرد: برحسب این سندامسال شاهد کاهش 70 درصدی کشت برنج در استان هستیم. امسال سطح زیر کشت برنج از ۴۶ هزار هکتار به ۱۶ هزار هکتار کاهش یافته است اما با توجه به کمبود آب هم هنوز هم باید محصولات پر آب تر را کمتر کنیم و محصولات کم آب تر جایگزین کنیم. امروز آقای رئیسی به عنوان دلسوز آب استان عنوان کرد که در صرفه جویی آب و فرهنگ‌سازی در این باره اتفاق خوبی افتاده و باید این اتفاق ادامه یابد. این خبر امیدوارکننده ای بود.

وی تصریح کرد: البته باید نگاه اقتصادی هم به موضوع داشته باشیم و برای معاش کشاورزان کاری بکنیم.

ما در فارس نمی توانیم از اقتصاد کشاورزی جدا شویم، ۱۰ درصد امنیت غذایی کشور مربوط به فارس است، نمی‌توانیم از این جایگاه صرف نظر کنیم بلکه باید مدیریت کنیم و جایگزین داشته باشیم

استاندار فارس در پاسخ به شیرازه در خصوص اعلام خبر خوش برای کشاورزان آسیب دیده که بیشترین آسیب را از خشکسالی دیدند و همیشه هم انگشت اتهام در کم آبی به سوی آنها دراز بود و کم لطفی در بروکراسی اداری و حتی برخورد امنیتی در تجمعات نصیبشان شد و سفره هایشان مرتب خالی تر می شد و زحمتشان بیشتر، ابراز داشت: معمولاً رسم بر این است زمانی که تر سالی است کشت هم فراوان است، وقتی خشکسالی می شود که لاجرم کشت هم کاهش می یابد. در استان فارس چون۸۰ درصد از آب تحت الارضی استفاده می شود و رعایت نمی‌شود باید بیشتر کنترل کرد و فشار بیشتری به مردم می اید. البته برنامه ریزی مدیران هم شرط است متولیان امور باید برنامه ریزی کنند کشت جایگزین مشخص کنند

آب را مدیریت کنند و فرهنگ سازی در بحث صرفه جویی داشته باشند تا باور برای مردم ایجاد شود.نمی توان فقط به صورت تنبیهی پیش رفت. ما این موارد را بارها عنوان کردیم.

رسانه ها و نقش آفرینی خوبی می‌توانند در نهادینه کردن صرفه جویی آب و برق و سایر امور زندگی داشته باشند.

تبادار اعلام کرد: ما بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه مربوط به آب داریم. بیمه محصولات کشاورزی هم در دستور کار است از اعتبارات تنش در سال جاری ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای استان مصوب شده است. همچنین با پیگیری‌های انجام شده احیای تالاب‌های استان هم در دستور کار قرار گرفته و قرار است سندی برای آن تعریف شود و به اقتضای وسع دولت برای آن اعتبار تعیین خواهد شد.

وی افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان هم از فارس می گذرد و امیدواریم فارس از این طرح بهره خوبی ببرد. ما هیچ راهی نداریم جز اینکه از آب دریا بهره بگیریم. صرفه‌جویی هم  ضرورت امروز زندگی ماست که باید به آن بپردازیم و خیلی هم برای آن دیر شده است.

ستاد مقابله با احتکار در فارس تشکیل شد
تبادار همچنین به مسئله گرانی‌ها اشاره و با بیان اینکه بخشی از گرانی و احتکار به کارکردهای فرهنگی بر می‌گردد، گفت: اگر خودمان به هم رحم نکنیم خدا نیز به ما رحم نخواهد کرد.

تبادار از تشکیل ستاد احتکار از هفته گذشته در این استان خبر دادو افزود:در هفته گذشته با حضور نماینده استاندار فارس اولین جلسه در دبیرخانه دائمی این ستاد در صنعت و معدن و تجارت فارس برگزارشد. خبرنگاران در این جلسه درخواست کردند سخنگویی برای ستاد احتکار مشخص شود تا اخبار آن به مردم از طریق رسانه ها انتقال داده شود.

استاندار فارس با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در سال 92 نزدیک به 37.2 درصد بوده که این آمار امسال به 41 درصد رسیده است، عنوان کرد: سال گذشته در حوزه جذب سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری ما 555 میلیون دلار بود اما  به یک میلیارد و 8 میلیون دلار رسیدیم.

تبادار با بیان اینکه از 335 واحدی که مشکلاتشان در کارگروه رفع موانع تولید مطرح شد مشکلات 198 واحد‌ کاملا برطرف شد، اظهار کرد: در کارگروه رفع موانع تولید 109 جلسه برگزار شده و بیش از 526 مصوبه داشته است که از طریق برگزاری این جلسات هزار و 164 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار پرداخت شده است.

اطلاع دقیقی از تعداد مدیران بازنشسته در استان ندارم


وی در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی دولتی هم توضیح داد: اطلاع دقیقی از تعداد مدیران بازنشسته در استان ندارم فقط می‌دانم خودم شامل این قانون می‌شوم البته اسم چند نفر دیگر از مدیران هم شنیدم اما اطلاع دقیق ندارم و بهتر است نام نبرم.

امیدوارم زودتر تکلیف این طرحی که مجلس مطرح کرده مشخص شود وانتظار خیلی ها به پایان برسد تبادار تصریح کرد:  من مشتاقانه از این قانون استقبال می کنم. شورای نگهبان با کلیات طرح موافق است اما اشکالاتی به آن گرفته که باید در مجلس مجددا مطرح شود. اگر مجلس اصلاح کند باید دوباره منتظر تایید شورای نگهبان باشیم اگر مجلس پافشاری کند  کار به مجمع تشخیص مصلحت می‌رسد کمی صبوری لازم است تا روند کار انجام شود.

وی با گلایه مندی از برخی واکنش‌ها به این موضوع دررسانه ها و  فضای مجازی گفت:  کسی که قصدش خدمت باشد تا روز آخر کاری با تمام تلاش خود انجام وظیفه می کند این حرفها در روحیه من که تاثیری نداشته اما ممکن است روی روحیه برخی مدیران اثر داشته باشد به نظر من اعلام اینگونه آن درست نیست.ما سی سال در جمهوری اسلامی کار کردیم سابقه خدمت در پنج استان داریم از روزی که این طرح عنوان شده طوری در فضای مجازی عنوان می کنند که انگار ما بیکار پرسه می زدیم که استاندارمان کردند یا مریضی داریم که باید زودتر ما را بیرون کنند که آفتمان استان را نگیرد. این نوع برخورد با نظام ارزشی جمهوری اسلامی سازگار نیست. تجربه افرادی که سابقه خدمت دارند باید ارج نهاده شود،

 اما در عین حال از زمان حضور در این استان تاکنون تلاش کردم تا از نیروهای جوان استفاده کنم و همچنین دستور داده‌ام تا از نیروهای جوان صفرکیلومتر به عنوان بخشدار استفاده شود.

تبادار در این نشست ضمن تشکر از همراهی رسانه‌ها در برقراری فضای آرام استان فارس، در پاسخ به بیانیه انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس که  توسط دبیر انجمن مربوطه قرائت شد، از حضور کم‌رنگ در برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام خبرنگار عذرخواهی کرد و توضیح داد در استانه روز خبرنگار نشستی دراین خصوص داشتم اما به تفکیک مدیر مسئول و خبرنگار توجه نکردم.

نظر شما