شناسهٔ خبر: 27525795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا از آتش بس مشروط دولت افغانستان حمایت کرد

کابل - ایرنا - وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به آتش بس مشروطی که از سوی دولت افغانستان با گروه طالبان برای مدت سه ماه اعلام شد، از این اقدام حمایت و با اشاره به ضرورت مذاکره طالبان با دولت افغانستان در عمل درخواست طالبان برای مذاکره مستقیم با آمریکا را دوباره رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بعد از آن که رئیس جمهوری افغانستان دیروز در سالروز استقلال کشورش و به مناسبت فرا رسیدن عید قربان ، آتش بسی را از امروز دوشنبه تا میلاد حضرت رسول مکرم اسلام (ص) به شرط پذیرش اجرای آن از سوی طالبان اعلام کرد، واکنش های مختلقی در حمایت از این اقدام انجام شد که بیانیه امور خارجه آمریکا نیز یکی ازآنهاست.
در بیانیه امور خارجه آمریکا به نقل از « مایک پمپئو » وزیر امور خارجه آن کشور آمده است که طرح آتش بس دولت افغانستان پاسخی صریح به درخواست همیشگی مردم افغانستان برای بهره مندی از صلح است .
در این بیانیه آمده است که آمریکا از گفت وگوهای مستقیم طالبان و دولت افغانستان حمایت می کند و آمادگی دارد تسهیل کننده انجام چنین گفت و گوهایی باشد.
این بیانیه تاکید دارد که واشنگتن آماده پشتیبانی ، تسهیل و حضور در مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان است و هیچ مانعی برای مذاکرات وجود ندارد و زمان صلح فرا رسیده است.
گروه طالبان دو روز قبل بیانیه ای را به نقل از ملا «هبت الله آخوندزاده» رهبر این گروه به مناسبت فرا رسیدن عید قربان منتشر کرد که در آن صلح در افغانستان منوط به خروجی نیروهای خارجی از این کشور شده بود و این شرط برای صلح شاه بیت همیشگی مطالبات طالبان است و مهمترین دلیل آنها برای تداوم جنگ.
در آن بیانیه بدون اشاره به تمایل طالبان برای آتش بس به آمریکا پیشنهاد شد که مستقیم با طالبان وارد مذاکره برای صلح در افغانستان شود که این درخواست نیز تازه نبود چندین نوبت از سوی این گروه طرح شد که هر بار آمریکا آن را مسکوت گذاشته یا رد کرده است .
البته هفته گذشته اخبار موثقی منتشر شد که دیپلمات های آمریکایی مدت هاست با طالبان دیدار و مذاکرات مستقیمی بدون حضور مقامات افغان داشته و دارند که آمریکایی ها ضمن تایید آن مدعی شدند که این تماس ها در راستای ایجاد آمادگی برای مذاکره مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان انجام شده است.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز دیروز ساعاتی بعد از آن که رئیس جمهوری افغانستان طرح آتش بس مشروط دولتش را اعلام کرد با انتشار اطلاعیه ای حمایت کامل حکومت پاکستان از این طرح اعلام و تاکید کرد که آن کشور نمام مساعی که در دستیابی به ثبات پایدار و صلح پایدار در افغانستان کمک می کند، ابراز خواهد داشت زیرا مردم افغانستان سزاوار صلح هستند.
در مورد پذیرش یا رد آتش بس مشروط اعلام شده از سوی دولت افغانستان هنوز گروه طالبان واکنش نشان نداده است هر چند دیروز اخباری منتشر شد که گروه طالبان در کویته پاکستان نشستی را برای بحث آتش بس سه روز در تعطیلات عید قربان داشته اما نتیجه آن معلوم نشد.
*آساق*1104*1663**

نظر شما