شناسهٔ خبر: 27525594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم حذف زندان به عنوان مجازات اصلی مجرم

معاون قوه قضائیه: زندان نباید به عنوان مجازات اصلی برای فرد مجرم در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

لزوم  حذف زندان به عنوان مجازات اصلی برای فرد مجرم به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در ششمین نشست دفاتر حمایت از حقوق زنان و خانواده دادگستری های کشور در مشهد افزود: مجازات حبس یا زندان برای مجرمان حتی با جرم های کوچک که در کشور مرسوم شده اشتباه است.

حجت الاسلام هادی صادقی افزود: زندان نباید به عنوان مجازات اصلی برای فرد مجرم در نظر گرفته شود زیرا زندان تناسبی با جرم ندارد و زندانی کردن فرد به معنای سلب آزادی از انسان است.

وی گفت: وقتی فرد به بدن فرد دیگر آسیب می زند، با زندانی کردن وی به جای قصاص و آسیب بر جسم وی، به روحش آسیب می زنیم در حالی که از نظر انسانی چنین حقی را نداریم و این مساله خطای حقوقی است.

معاون قوه قضائیه افزود: در زندان شبکه سازی مجرمان شکل می گیرد زیرا زندان دانشگاه جرم و جنایت است و هر چه در امر آموزش زندانیان تلاش کنیم، باز هم زندانیان در کنار هم قرار دارند و از هم تاثیر می پذیرند علاوه بر آن دولت نیز به تامین هزینه های فرد زندانی مکلف و زندانی از فعالیت اجتماعی محروم می شود که این به نوعی مجازات جامعه است.

حجت الاسلام هادی صادقی گفت: زمانی که یک فرد زندانی می شود، علاوه بر مجازات حبس، مجازات دیگری نیز به وی و اطرافیانش تحمیل  و خانواده آن فرد نیز مجازات می شود.

وی افزود: در مورد زنان و کودکان به عنوان قشر ضعیف تر  از مردان، تعهدات انسانی، دینی و اخلاقی بیشتر داریم و دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در دادگستری های کشور  با همین هدف شکل گرفته است.

حجت الاسلام صادقی افزود: دین اسلام در زمینه زنان یک دین پیشرو است و در زمانی که همه ادیان به زنان به عنوان جنس دوم می نگریستند، اسلام زنان را هم تراز مردان قرار داد و آنان را از نظر حقوقی و اجتماعی برابر دانست اما هنوز عده ای به زنان زور می گویند یا در تبلیغات از زنان استفاده ابزاری می شود در صورتی که منزلت و کرامت زن  باید در جامعه اسلامی حفظ شود.

وی گفت: خشونت درباره زنان در ایران نیز وجود دارد که باید با آن مقابله شود و قوه قضائیه لایحه دولت مربوط به حمایت از زنان را مورد توجه قرار می دهد.

این نشست با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکار در زمینه رسیدگی به امور زنان و کودکان و با حضور علی کاظمی مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه  و سید محمدرضا خوشرو مدیرکل فرهنگ حقوقی قضایی معاونت فرهنگی این قوه برگزار شد.

در این نشست همچنین مطرح شد: با امضای تفاهم نامه ای با آستان قدس رضوی در زمینه خادم یاری حقوقی در آستان حضرت امام رضا (ع) مشاورین حقوقی اعم از قضات، وکلا و استادان دانشگاه می توانند به صورت خادم یار حضرت امام رضا (ع) در هر نقطه از کشور خدمات حقوقی رایگان ارائه دهند.

در پایان این مراسم از دفاتر برتر حمایت از حقوق زنان سراسر کشور تجلیل شد.

نظر شما