شناسهٔ خبر: 27524539 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

اسپیکر‌های هوشمند چه قابلیت‌هایی دارند؟

از آنجا که اسپیکر‌های هوشمند علی‌رغم نامشان، کار‌های بسیار گسترده‌ای انجام می‌دهند، این گزارش به معرفی مختصری از اسپیکر‌های هوشمند و بزرگترین تولیدکنندگان آن‌ها می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز: به نقل از وب سایت techtarget، اسپیکر‌های هوشمند یکی از آن دسته از گجت‌هایی هستند که این روز‌ها از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران برخوردار شده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اسپیکر‌های هوشمند سریع‌تر از ابزار‌های واقعیت مجازی و افزوده به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ سهم بسیار بیش‌تری از بازار ابزار‌های هوشمند و دیجیتال را از آنِ خود خواهند کرد.

به طور کلی در توصیف وظایف و معرفی اسپیکر‌های هوشمند باید گفت که این گجت‌های هوشمند به کاربران امکان می‌دهند تا درصورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستور‌های صوتی کنترل کنند، به‌عنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار روز مطلع شوند، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس صوتی برقرار کرده و به مخاطبان موردنظر خود پیام متنی ارسال کنند. همه این کار‌ها بدون دخالت دست کاربر و تنها با ارسال یک پیام و دستور صوتی به اسپیکر هوشمند انجام خواهد گرفت.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های اسپیکر‌های هوشمند با سایر اسپیکر‌های معمولی همین نام هوشمند آن است، بدان معنا که قادر است با اتصال به اینترنت اغلب کار‌هایی که یک گوشی هوشمند یا رایانه می‌کند، را انجام دهد.

یک اسپیکر ساده یا معمولی تنها قادر است داده و صدای ورودی را با قدرت و کیفیت بیشتری به بلندگو‌های تعبیه شده در خود فرستاده و فایل‌های صوتی موردنظر کاربران را با صدای بلندتری پخش کند. این اسپیکر‌ها هرگز قادر نیستند به اینترنت متصل شوند و کار‌های هوشمندانه‌ای نظیر برقراری تماس با مخاطبان، ارسال پیام متنی از راه دور و سایر کار‌های دیگری که یک اسپیکر هوشمند قادر به انجام آن است، انجام دهد.

از نخستین، بهترین و بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اسپیکر‌های هوشمند می‌توان به شرکت‌های گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت اشاره کرد که البته سایر برند‌های فعال در حوزه تکنولوژی نظیر سامسونگ، شیائومی و ... نیز به طراحی، تولید و عرضه آن پرداخته و درتلاشند تا بتوانند سهم بزرگتری از بازار این گجت‌های هوشمند را از آن خود کنند.

از آنجا که سال جاری ۲۰۱۷ میلادی سالی مملو از محصولات جدید و شگفت‌انگیز در عرصه تکنولوژی و اشیای هوشمند بود، یکی از بزرگترین رقابت‌ها نیز میان دو شرکت آمازون و گوگل بر سر اسپیکر‌های هوشمند بود.

اسپیکر‌های هوشمند گوگل هوم مینی و گوگل هوم ماکس، آمازون اکو با بهره‌مندی از دستیار صوتی الکسا، هوم پاد اپل و کورتانای مایکروسافت از جمله برترین اسپیکر‌های هوشمندی هستند که در جهان توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند و نظر خیل عظیمی از کاربران و علاقمندان به تکنولوژی را به خود جلب کنند.

۱. اسپیکر‌های هوشمند گوگل هوم

۲. اسپیکر‌های هوشمند هوم پاد اپل

۳. اسپیکر‌های هوشمند آمازون اکو

۴. اسپیکر‌های هوشمند مایکروسافت

البته نگرانی‌های بسیاری در مورد امنیت اسپیکر‌های هوشمند وجود دارد چراکه بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری همواره از ضریب نفوذ بالای هکر‌ها و مجرمان سایبری به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران می‌گویند. به باور آن‌ها، تمامی وسائل متصل به اینترنت اشیا (IoT) هنوز امنیت سایبری ضعیفی دارند و ممکن است کاربران این گجت‌های خانگی به سادگی در دام مجرمان سایبری بیفتند.

همچنین بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۶.۳ میلیون اسپیکر هوشمند راهی بازار شود که می‌توان رشد سریع آن را بالاتر از ابزار‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و همچنین ابزار‌های پوشیدنی دانست.
 
منبع:ایسنا

نظر شما