شناسهٔ خبر: 27522543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

اکبریان:

احتکاری به بهانه کمبود قطعه انجام نشده است / تولید تمام قطعات در کشور توجیح اقتصادی ندارد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعات به این نتیجه نرسیدیم که خودروسازان به این بهانه احتکار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

عزیز اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص شائبه احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعات توسط خودروسازان، اظهار داشت: بررسی‌های در خصوص احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعات انجام دادیم و به این نتیجه نرسیدیم که خودروسازان قطعات را در محلی احتکار کرده و بر روی خودروهای تولیدی نصب کنند.

خودروسازان به دنبال تامین قطعات مورد نیاز از بازار

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دو دوره گذشته تحریم‌ها، کمبود قطعات مورد نیاز خودروسازان وجود داشت و در این دوره نیز وجود دارد، گفت: خودروسازان در حال تلاش هستند تا از بازارهای دیگر قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند همانگونه که بخشی از نیاز خود را از این بازارهای تامین کرده‌اند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع توجیه ندارد که خودروسازان به دنبال این باشند تا قطعات مشابه قطعات موجود در انبارهای خود را مجددا از طریق بازارهای دیگر تامین کنند، ادامه داد: هیچ جای دنیا حتی در کشورهایی مانند کره جنوبی، آمریکا، آلمان و ژاپن صد در صد خودرو در داخل کشور تولید نمی‌شود، به صورت مثال قطعه‌ای در ایتالیا با تیراژ 50میلیون تولید می‌شود و کل نیاز ما به آن قطعه 300هزار عدد است با توجه به اینکه این شرکت به صورت انبوه تولید می‌کنند قیمت تمام شده آن یک سوم تولید همان قطعه در داخل ایران است.

برندهای بزرگ نیز 30 درصد نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معمولا در اکثر کشورها که خودروسازان بزرگی نیز محصوب می‌شوند بیش از 30درصد قطعات را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند، عنوان کرد: این اشکال به خودروسازان وارد است که با توجه به اینکه می‌دانستند تحریم‌ها اعمال می‌شود باید قطعات مورد نیاز خود را تامین می‌کردند تا تحریم‌ها به این زودی آثار خود را نشان نمی‌داد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان برای تکمیل خودروهایی که ناقص تولید شده‌اند قطعات اصلی و بخشی قطعات تزئینی هستند، ادامه داد: اگر خودروهای تولیدی بدون قطعاتی به صورت مثال مانند فندک به بازار عرضه شوند در رسانه‌های فیلم‌هایی منتشر می‌کنند که علی رغم دریافت پول خودرو از نصب فندک خودداری شده است.

کمبود قطعات در تولید لوازم خانگی نیز وجود دارد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع کمبود قطعات تنها در زمینه خودرو نیست بلکه در تولید لوازم خانگی نیز این مشکل وجود دارد، خاطرنشان کرد: لوزام خانگی‌هایی که برندهای کره‌ای در ایران تولید می‌کردند نیز در حال حاضر با کمبود قطعات مواجه هستند./

پایان پیام

 

نظر شما